سرطان سینه در مردان چگونه است

سرطان سینه در مردان چگونه است

مردها هم به سرطان سینه مبتلا می شوند

دنیای قلم -بسیاری از افراد تصور می‌کنند  سرطان  پستان، بیماری مخصوص زنان است و مردها هرگز به آن مبتلا نمی‌شوند. خیلی از مردها وقتی در این باره می‌شنوند، با تعجب می‌گویند: مگر مردها هم سرطان پستان می‌گیرند؟ به گزارش «همشهری آنلاین» مردها هم به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و اتفاقا چون دیر به پزشک مراجعه می‌کنند، درمان سخت‌تری هم نسبت به زنان دارند. هرچند در سرطان پستان، زن بودن، خود یک ریسک ابتلا محسوب می‌شود اما این به این معنا نیست که مردها هرگز مبتلا نمی‌شوند. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰۰ زن مبتلا به سرطان پستان در ایران، یک تا ۳ نفر مرد هستند و البته مهم‌ترین و قوی‌ترین دلیل ابتلای مردها «عوامل ژنتیکی» است.


 ابتلای یک تا ۳ درصد مردها


دکتر آسیه الفت‌بخش معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران هم در این باره بیان می‌کند: فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از سرطان‌های پستان ژنتیکی هستند و برخلاف تصورها که ابتلا به سرطان ۱۰۰درصد ژنتیکی است، ژنتیک تنها عامل ابتلا نیست. این جراح پستان تاکید می‌کند: ژنتیک یعنی فرد، جهش در ژن را به طور مادرزادی دارد و از پدر یا مادر به ارث برده است. ما به این می‌گوییم «سرطان پستان ارثی» که شانس ابتلای فرد در آن خیلی بالا است و حتی ممکن است تا میزان ۸۰ درصد به این سرطان مبتلا شود. البته این را هم بگویم که سرطان پستان ژنتیکی یا ارثی با «سرطان پستان توارثی یا فامیلی» تفاوت دارد.


 چرا مردها سرطان پستان می‌گیرند؟


دکتر الفت‌بخش درباره دلیل ابتلای مردها به سرطان پستان توضیح می‌دهد: مهم‌ترین دلیل ابتلای مردها ژنتیک است. معمولا مردها به سرطان پستان مبتلا نمی‌شوند، مگر این که آن جهش در ژن‌شان وجود داشته باشد. شایع‌ترین علامت سرطان پستان هم در آن‌ها توده بدون درد است که در اغلب موارد تصور می‌کنند این توده‌ها جزو بافت چربی سینه هستند.


این پزشک به این نکته مهم هم اشاره می‌کند که آقایان به معاینات دوره‌ای نیاز ندارند اما اگر یک مرد در خانواده به سرطان پستان مبتلا شد، بهتر است نزد متخصص ژنتیک برود و تست و مشاوره ژنتیک انجام دهد. درضمن، اقوام درجه یکِ این گروه از مردها مخصوصا خانم‌ها هم باید مراقب باشند و سالانه چکاپ‌های لازم را انجام دهند. چون ممکن است این جهش ژنی در خانواده‌ آن‌ها وجود داشته باشد. بنابراین این افراد بیشتر از افراد معمولی باید روی انجام چکاپ و غربالگری حساس باشند و حتی بهتر است که تست ژنتیک بدهند. 
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.