نگاهی به سریال دفترچه یادداشت با بازی رضا عطاران

نگاهی به سریال دفترچه یادداشت با بازی رضا عطاران

5 سریال جدید نمایش خانگی در آغاز یا قسمت‌های اولیه، چه نقاط ضعف و قوتی داشته‌اند؟

دنیای قلم -مائده کاشیان : از اواخر آبان‌ دور تازه‌ای از انتشار سریال‌های نمایش خانگی آغاز شد و مجموعه‌هایی مانند «هفت»، «دفتر یادداشت»، «نیسان آبی»، «داوینچیز» و «شریک جرم» به نوبت منتشر شدند. از میان کمدی‌ها مجموعه «دفتر یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده اثر موفق‌تری بوده، «هفت» فعلا در قسمت‌های اولیه شروع خوبی داشته و «شریک جرم» که قسمت اول آن یک شنبه هفته جاری منتشر شد، آغاز غافلگیرکننده‌ای نداشت. به بهانه انتشار این مجموعه، کیفیت سریال‌های جدید نمایش خانگی را بررسی کردیم.

 

هفت


سریال «هفت» از 23 آبان‌ در نمایش خانگی منتشر شد. قصه سریال درباره هشت دوست است که طی اتفاقی با یک تولیدکننده مواد مخدر آشنا می‌شوند، قتل یکی از اعضای گروه «اردلان» توسط این مافیای مواد مخدر باعث می‌شود که گروه «هفت» با هدایت پدر «اردلان» برای گرفتن انتقام او، با یکدیگر متحد و با رئیس این باند درگیر شوند. «هفت» روایتش را از زمان حال شروع کرد و به گذشته رفت. در همان نقطه شروع مشخص شد که این هفت رفیق توسط پلیس دستگیر می‌شوند، اما نقشه گروه «هفت» برای انتقام و جزئیات فعالیت «شهروز» و رقیبش کاراکتری به نام «خان»، گره‌های قصه هستند که قابلیت دارند تا مخاطب را به پیگیری قصه ترغیب کنند. هرچند که دوستی اعضای «هفت» و عشق و علاقه میان آن‌ها، سریع و غیرقابل باور اتفاق افتاد، اما در مجموع می‌توان گفت سریال اسدی‌زاده فعلا قصه همراهی‌برانگیزی داشته است. از میان بازیگرانی که تا به حال وارد قصه شده‌اند بازی نازنین بیاتی، علی مصفا و مینا ساداتی قابل توجه بوده است.

 

دفتر یادداشت


«دفتر یادداشت» چه در قصه و چه در نوع ساخت، اثر متفاوتی به حساب می‌آید و ممکن است مورد پسند مخاطب عام نباشد. این مجموعه قصه مردی به نام «ایرج» را روایت می‌کند که بر اساس سرنخ‌ها متوجه می‌شود خواهرش به مرگ طبیعی نمرده و به قتل رسیده است، بنابراین نشانه‌ها را دنبال می‌کند تا معمای قتل خواهرش را حل کند. قسمت اول و دوم «دفتر یادداشت» بیشتر به معرفی شخصیت‌ها و ترسیم روابط آن‌ها گذشت، اما از قسمت سوم مایه‌های جنایی داستان پررنگ‌تر شد، بنابراین احتمالا در ادامه ،جذابیت قصه بیشتر خواهد شد. فعلا بنابر آن چه در سه قسمت اولیه سریال دیدیم، این مجموعه موقعیت‌های کمدی و شوخی‌های بامزه‌‌ای داشته است. طبیعتا حضور رضا عطاران شوخی‌های سریال را از آن چه که هست، شیرین‌تر کرده و بار کمدی قصه روی دوش اوست. این بازیگر با همان جدیت بامزه خود موفق می‌شود حتی در موقعیت‌های معمولی نیز از تماشاگر خنده بگیرد. زوج کمدی رضا عطاران و حسن معجونی هم ترکیب بامزه‌ای هستند و مینا ساداتی و داریوش کاردان نیز بازی‌های متفاوتی داشته‌اند. طراحی صحنه زیبا و متفاوت «دفتر یادداشت» نیز که کار محسن نصراللهی طراح صحنه موفق سینماست، از امتیازهای سریال است.

 

نیسان آبی 2


قصه «نیسان آبی 2» در ادامه فصل یک روایت می‌شود، با این تفاوت که «جمشید» (حسین یاری) به دلیل خیانت به همسرش، زندگی زناشویی خوبی ندارد و «رضا» (مهران غفوریان) هم از همسرش جدا شده. ماجرا از این قرار است که جنازه «آتوسا» که در فصل اول حضور داشت و سحر قریشی نقش او را ایفا می‌کرد، در نیسان «جمشید» پیدا و با یک صحنه‌سازی به قتل متهم می‌شود. «نیسان آبی» در فصل اول کیفیت قابل قبولی نداشت و بعید است اضافه کردن ماجراهای پلیسی به داستان، تاثیر خاصی در جذابیت سریال داشته باشد. شوخی‌های «نیسان آبی 2» نیز مانند فصل اول بیشتر محدود به دیالوگ‌ها و شوخی‌های کلامی است. بازیگران سریال مانند حسین یاری و مهران غفوریان، بهناز جعفری، گیتی قاسمی، ایمان صفا، مه‌لقا باقری و بیژن بنفشه‌خواه در حد و اندازه نقش خود بازی متوسطی داشته‌اند.

 

داوینچیز


سریال «داوینچیز» اثر افشین هاشمی که انتشار آن از هفته گذشته آغاز شده، درباره یک زوج به نام «پرویز» و «ملیحه» با بازی سام درخشانی و سیما تیرانداز است که در یک موزه کار می‌کنند. یک شب وقتی مشغول نظافت زیرزمین موزه هستند، ناگهان تابلوی قیمتی را که در سقف پنهان شده،پیدا می‌کنند. در قسمت اول شاهد روایت گذشته و ازدواج این زوج بودیم و علاوه بر آن، به آقازاده‌ها و به کار گرفتن جوانان نالایق در مناصب مدیریتی نیز نقدهایی مطرح شد که به روایت سریال کمک می‌کند، ایراد این جاست که انتقادهای «داوینچیز» به چنین موضوعاتی کمی رو و مستقیم مطرح شد. این مجموعه در قسمت اول فاقد لحظات بامزه متعدد بود، اما سکانس خواستگاری «پرویز» از «ملیحه» شیرین بود. سام درخشانی و سیما تیرانداز نقش متفاوتی ندارند، اما بازی راضی‌کننده‌ای را به نمایش گذاشته‌اند.

 

شریک جرم


«شریک جرم» ساخته مازیار میری نیز مانند «هفت»، فضایی معمایی دارد. خودکشی یک مرد جوان و قتل همسرش توسط او، در دفتر وکیلی به نام «میترا» و همچنین شهادت او درباره آن چه شاهد بوده، باعث می‌شود دردسرهایی برای او به وجود بیاید. قصه «شریک جرم» خیلی زود آغاز و مخاطب در همان ابتدای راه متوجه شد با چه داستانی مواجه است، اما سریال در قسمت اول نتوانست کشش و کنجکاوی لازم را در مخاطب ایجاد کند. به عنوان مثال شهادت «میترا» درباره آن چه دیده و شنیده یا قتل و خودکشی آن زوج، دلیل چندان قابل قبولی برای از بین رفتن موقعیت شغلی او نیست. فعلا می‌توان گفت «شریک جرم» شروع پرقدرتی نداشته. باید دید در قسمت‌های بعد، قتلی که اتفاق افتاده چه ماجراهایی را در زندگی «میترا» رقم می‌زند. سارا بهرامی، محمدامین شعرباف و علیرضا ثانی‌فر نیز بازی‌های متوسطی داشته‌اند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.