جهان و واقعیت اسراییل

جهان و واقعیت اسراییل

با ازدیاد كینه و نفرت خود فلسطینیان هم دیگر تمایلی به صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با ادیان دیگر نداشته باشند اما در این میان قضاوت جهانی هم بسیار مهم و موثر است.

دنیای قلم -  جعفر گلابی: با ازدیاد كینه و نفرت خود فلسطینیان هم دیگر تمایلی به صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با ادیان دیگر نداشته باشند اما در این میان قضاوت جهانی هم بسیار مهم و موثر است. بالاخره جهان در حال دریافت این پیام بسیار مهم و اساسی است كه باید برای حل وفصل نهایی معضل دیرپای فلسطین دست به اقدامات جدی و عملی بزند و نگذارد از این ناحیه جهان به ورطه‌ای خطرناك فرو رود.

75 سال اشغالگری و جنگ‌های متناوب در این منطقه باید نشان داده باشد كه بدون در نظرگرفتن حقوق كامل بومیان آن سرزمین خصوصا فلسطینیان كه بخش مهمی از آنها همچنان آواره‌اند و بخش دیگری در محاصره و بخش سوم تحت فشار همه‌روزه اسراییل هستند امكان دستیابی به یك صلح عادلانه وجود ندارد. هنوز عوارض و تبعات گسترده نسل‌كشی اسراییل خود را نشان نداده است و این خیال خامی است كه تصور شود با فشار طاقت‌فرسا می‌توانند یك ملت كهن را در زندان ابدی نگه دارند.

انصافا برخلاف اسراییل كه هركجا دستش رسیده از ترور رهبران مخالف اشغالگری خودداری نكرده و حتی تلویحا به برخی جنایات خود در ایران افتخار هم می‌كند فلسطینیان پس از قراردادهای صلح، همه مبارزات خود را در سرزمین‌های اشغالی محدود كرده‌اند و جهان بدهكار نجابت این مردمان است. به یاد داریم كه قبل از قراردادهای صلح سازمان فتح هركجا كه می‌توانست منافع و افراد اسراییلی را هدف قرار می‌داد و پیچیده‌ترین عملیات چریكی را طراحی می‌كرد ولی سال‌هاست كه حتی گروه‌های مخالف روند سازش بیرون از مرزهای فلسطین تحرك چریكی نداشته‌اند. به نظر می‌رسد افكار عمومی جهان متوجه این نكته هست كه یك ملت مظلوم با دیدن این میزان از سبوعیت ممكن است محدودیت‌های خود را بلاموضوع بداند و راه گفت‌وگو و نتیجه گرفتن از آن را به كلی مسدود ببیند.

بر این اساس حتی دولت‌های غربی باید در عمل در تضمین حقوق كامل فلسطینیان حداقل مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل گام‌های بلندی بردارند و حمایت بی‌حد و مرز از سوگلی خود در اشغالگری را به اتمام برسانند. روشن است كه اسراییل جدا مایل است حامیان خویش را درگیر جنگ‌ها و زیاده‌خواهی‌های خود كند و در این راه از همه لابی‌ها و سرمایه‌داران بزرگ حامی خود استفاده می‌كند. باید دید آیا سیاستمداران غربی استقلال و تمایل افكار عمومی خود در برخورد عادلانه را ترجیح خواهند داد یا خیر؟

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.