فلسطین و قابلیت ایجاد بحران جهانی

فلسطین و قابلیت ایجاد بحران جهانی

پس از جنگ جهانی دوم قطعنامه 181 سازمان ملل و با صحنه‌گردانی انگلیس شكل‌گیری دو كشور فلسطین و اسراییل تصویب شد كه بلافاصله از طرف فلسطینیان و دولت‌های عرب رد شد و از آن زمان تاكنون جنگ و درگیری و مناقشه از این نقطه مهم عاری نشده است.

دنیای قلم -  جعفر گلابی: از هر زاویه كه نگاه كنیم كرانه شرقی دریای مهم مدیترانه قابلیت تبدیل شدن به محلی برای مناقشه جهانی را داراست و اگر كار به دست سیاستمداران نژادپرست و فاسدی مثل نتانیاهو باشد امكان وقوع یك جنگ تمام‌عیار بین‌المللی دوراز ذهن نیست. این منطقه از دوران باستان بارها میان امپراتوران وقت یعنی ایران و روم در جنگ‌های خونین دست به دست شده و بعدها كه كلیسا قطب قدرت اروپا شد جنگ‌های صلیبی به مدت 200 سال بر سر سرزمین‌های مقدس در همین منطقه درگرفت.

پس از جنگ جهانی دوم قطعنامه 181 سازمان ملل و با صحنه‌گردانی انگلیس شكل‌گیری دو كشور فلسطین و اسراییل تصویب شد كه بلافاصله از طرف فلسطینیان و دولت‌های عرب رد شد و از آن زمان تاكنون جنگ و درگیری و مناقشه از این نقطه مهم عاری نشده است. آنجا برای 3 دین مهم ابراهیمی مكانی مقدس است و پیروان هرسه دین چشمی خیره و نگران به آن دارند. درست در همین نقطه و دریا 3 قاره بزرگ مجاور یكدیگرند و اگر گفته شود كه مدیترانه تلاقی شرق و غرب عالم است سخنی گزاف گفته نشده است. با این مقدمات روشن است كه دیر یا زود اگر بنا بر پیروی از عقل و خرد بشری باشد باید یك چاره اساسی و عادلانه كه متضمن حقوق اساسی مردم بومی آن منطقه باشد به مورد اجرا گذاشته شود تا جهان از تبعات سهمگین بالاگرفتن اختلاف‌ها ودرگیری هاوگسترش جنگ‌های موضعی نجات پیدا كند.

بعد از حمله سنگین حماس به اسراییل سران افراطی تل آویو احساس می‌كنند كه فرصت مغتنمی به دست آورده‌اند تا یكی از بازوهای مقاومت در منطقه یعنی حماس را از بین ببرند و ظاهرا كشورهای غربی و در راس آنها امریكا هم با این هدف موافق هستند! آنها اگر واقعا چنین تصوری دارند بدون مجامله باید بر تصور باطل‌شان انگشت نهاد یا فرض را بر اهداف دیگر گذاشت و این معنا را پوششی برای اقدامات طرف اسراییلی دانست. نه تنها ناظران بی‌طرف كه حتی برخی از مفسرین معتقد به آرمان صهیون از جمله سردبیر و مجری سابق رادیو فارسی اسراییل، نابود كردن تشكیلات حماس را محال ارزیابی می‌كنند و عملیات و جنایات كنونی دولتشان در غزه را بالا بردن هزینه حمله علیه سرزمین‌های اشغالی می‌دانند. اما مسلم است كه مناقشه 75 ساله فلسطین با هرگونه عملیات نظامی پایان‌پذیر نیست و اگر واقعا روزی حماس را كاملا خلع سلاح كنند یا حتی این سازمان تسلیم شود شاید به سال و حتی ماهی نكشد كه گروه دیگری برای استیفای حقوق مردم فلسطین سر بر می‌آورد كه شاید مواضع تندتری هم داشته باشد. اتفاقا عملیات گسترده حماس بیش از پیش آسیب‌پذیری اسراییل را نشان داد و عاقبت جنگ كنونی هرچه باشد برای عقلای غربی این معنا را تثبیت خواهد كرد كه بدون به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین دیگر امنیت مصنوعی ایجاد شده برای مهاجران گردآورده شده در مناطق اشغالی پایدار و دایمی نیست.75سال انواع جنگ‌ها و معاهده‌ها و طرح‌ها و دخالت قدرت‌های خارجی باید برای دنیا این معنا را به اثبات رسانده باشد كه تاكنون راه درست را نرفته‌اند و تجهیز دولتی نژادپرست به انواع سلاح‌های مدرن و مخرب قطعا راه به جایی نخواهد برد.

اما در این میان یك نكته حائز اهمیت است كه خوی ستمگری سران اسراییل چنان نهادینه شده است كه بعضا عقل بقای خود را هم از دست می‌دهد و به اعمالی روی می‌آورد كه جز ریشه دواندن كینه و نفرت دستاوردی برایشان نخواهد داشت. بمباران گسترده منطقه كوچكی مثل نوارغزه و آوارگی میلیونی مردم بی‌گناه فلسطینی با هیچ درایت سیاستمدارانه سازگار نیست و جز پیچیده‌تر كردن مناسبات آن سامان نتایجی در برندارد. دولت افراطی نتانیاهو با نسل‌كشی در غزه شاید در كوتاه‌مدت بتواند بر اریكه قدرت بماند ولی رویای تثبیت یك كشور مقبول جهانی را به كلی ازبین خواهد برد. تظاهرات مردمی و خودجوش كه به جزكشورهای عربی در كشورهای اروپایی و امریكا هم رو به تزاید است نشان می‌دهد كه تبلیغات و مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها فقط برای مدت اندكی توانست فضای افكار عمومی را به خود جلب كند ولی خیلی زود وجدان‌های بیدار حقایق را می‌شناسند و متوجه سوءاستفاده تشنگان قدرت و قائلان به پاكسازی نسل فلسطینان می‌شوند. امروزاگر جهان به كمك مردم مظلوم غزه نشتابد و جلوی خون‌ریزی و فاجعه‌سازی دیوانه‌وار دولت اسراییل در غزه‌گرفته نشود بدون تردید دیر یا زود نتیجه محتوم بی‌تفاوتی خود را خواهد دید. مظلومان عالم با اینكه به ستمكارانه بودن مناسبات جهانی كاملا پی برده‌اند ولی باید حداقلی از احساس واقع‌گرایی در سیاستمداران جهان را داشته باشند والا از جان می‌گذرند و تلخی‌ها خواهند آفرید و سبكباران ساحل‌ها را ازخواب خوش خود بیرون خواهند آورد.
ساقی به جام عدل بده باده تا گدا/غیرت نیاورد كه جهان پربلا كند
در این معنا نكته‌ها فراوان است، اگر عاقلان نیك نظر كنند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.