چرا برخی افراد زیاد عرق می کنند

چرا برخی افراد زیاد عرق می کنند

برای آن‌هایی که زیاد عرق می‌کنند، زندگی پردرد می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند، مسئله فقط عرق‌ کردن است، اما این‌طور نیست.

دنیای قلم -هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد بر کیفیت زندگی اثر می‌گذارد، برای مثال فرد دوست ندارد ازدواج کند یا به مصاحبه‌های شغلی برود، مجبور است چند بار طی روز تیشرت خود را عوض کند و هزار مسئله دیگر. هایپرهیدروزیس عبارتی است که برای تعریق زیاد به کار می‌رود و عارضه‌ای پزشکی محسوب می‌شود و تقریبا یک عارضه شایع و تا حدودی ژنتیکی است. باورهای اشتباه زیادی درباره هایپرهیدروزیس وجود دارد که ما درباره آن‌ها نوشتیم.


 
باور اشتباه: هایپرهیدروزیس نتیجه بهداشت ناکافی است


اگر درگیر هایپرهیدروزیس باشید پس حتماً کلی تلاش می‌کنید همیشه تمیز و خشک باشید، به طور مثال،بارها لباس تان را عوض می‌کنید، دوش می‌گیرید و... .یکی از ترس‌ها و نگرانی‌های شما احتمالاً این است که مبادا دیگران فکر کنند شما آدم تمیزی نیستید و به بهداشت اهمیتی نمی‌دهید، اما واقعاً این عارضه ربطی به تمیز نبودن ندارد.


باور اشتباه: اگر آرام باشید دیگر عرق نمی‌کنید


به یقین استرس عاملی برای عرق‌کردن است. پس منطقی است که تشویق شوید با تکنیک‌های ریلکسیشن، علایم خود را کنترل کنید، هر چند استرس و اضطراب می‌تواند تعریق را تشدید کند، اما هایپرهیدروزیس اغلب از کنترل فرد خارج است. هایپرهیدروزیس یک عارضه فیزیکی است؛ نه روحی و روانی. بنابراین هر چند آرام و خونسرد بودن مهم است، اما جلوی عرق‌کردن تان را نمی‌گیرد.


باور اشتباه: ضدتعریق‌ها راه‌حلی برای زیاد عرق‌کردن هستند


استفاده از ضدتعریق حاوی آلومینیوم برای مسدود کردن مجراهای تعریق، اولین خط درمان برای هایپرهیدروزیس است و برای مهار عرق دست‌ها نیز به کار می‌رود. امتحان‌کردن روش ساده‌ای مثل استفاده از ضدتعریق منطقی به نظر می‌رسد. برخی افراد دچار هایپرهیدروزیس خفیف هستند و درمان‌های موضعی به‌خوبی درباره آن ها جواب می‌دهد، اما در موارد شدیدتر، ضدتعریق‌ها کمکی نمی‌کند.


باور اشتباه: هایپرهیدروزیس فقط به غدد تعریق تان مربوط است


هایپرهیدروزیس دو نوع است: اولیه و ثانویه. هایپرهیدروزیس اولیه خودش یک عارضه پزشکی است و بر قسمت‌های مختلفی از بدن مثل دست‌ها، پاها، زیر بغل، صورت و سر اثر می‌گذارد، اما ثانویه ناشی از یک عارضه دیگر است (مثلاً کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، نقرس و دیابت) یا ناشی از دارویی که مصرف می‌کنید؛ علایم در نواحی بزرگ‌تری از بدن ظاهر می‌شود. اولین قدم این است که یک چکاپ پزشکی داخلی کامل انجام دهید تا معلوم شود تعریق زیادتان دلیل داخلی و پنهان دارد.


باور اشتباه: عمل جراحی برای درمان هایپرهیدروزیس خطرناک است


این کار شما نیست که علت تعریق زیادتان را کشف یا درمان کنید. اولین قدم مراجعه به پزشک است. بعد از معاینه و چکاپ، پزشک می‌تواند شما را به یک متخصص پوست ارجاع دهد تا گزینه‌هایی مثل تزریق بوتاکس، دارو یا عمل جراحی بررسی شود. برخی افراد ممکن است موفق شوند با تغییراتی در سبک زندگی و استفاده از ضدتعریق‌ها تا حدودی نتیجه بگیرند، اما اگر این روش‌ها کارساز نبود و دیگر درمان‌ها نیز جواب نداد، سمپاتکتومی توراسیک (قفسه سینه) تنها راه‌حل است. این عمل جراحی کم تهاجمی شامل قطع‌کردن عصب‌های مرتبط به غدد تعریق می‌شود. سمپاتکتومی توراسیک بیشتر برای افرادی مناسب است که هایپرهیدروزیس شدید دارند؛به خصوص در ناحیه دست‌ها.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.