فواید سبزیجات برگدار برای سلامت

فواید سبزیجات برگدار برای سلامت

سبزیجات برگدار برای سلامت چه فوایدی دارند

دنیای قلم -بر اساس نتایج پژوهش جدیدی که مجله‌ «ای‌آر‌جی اوپن ریسرچ» منتشر کرده‌ است، سبزیجات برگ‌دار مانند بروکلی و اسفناج، که از ویتامین کا (k) سرشارند، به سلامت ریه کمک بسیاری می‌کنند.

بنا بر گزارش منتشر‌شده در نیویورک‌ پست، گروهی از دانشمندان دانمارکی دریافتند افرادی که میزان ویتامین کا در بدن شان کم است، احتمالا دچار عملکرد ضعیف‌ ریه‌اند. ممکن است این افراد به آسم، خس‌خس سینه، و بیماری مزمن انسداد ریه مبتلا شوند. به گفته محققان، قبل از این پژوهش، اثر ویتامین کا روی ریه چندان شناخته شده نبود. بنا بر منبع تغذیه دانشکده عمومی هاروارد، ویتامین کا در روغن‌های گیاهی و غلات هم یافت می‌شود. این ویتامین همچنین به بهبود زخم‌، تولید پروتئین‌های مورد نیاز در لخته‌‌شدن خون و ساخت استخوان‌های سالم کمکمی کند.

محققان بیمارستان دانشگاه کپنهاگ گروهی متشکل از ۴هزار و ۹۲ نفر، بین سنین ۲۴ تا ۷۲ سال، را بررسی کردند. این افراد همگی ساکن کپنهاگ بودند. آزمایش خون نشان داد که میزان ویتامین کا در این افراد کم است. بنابر اعلام موسسه ملی بهداشت، میزان کافی ویتامین کا برای افراد ۱۹ سال و بالاتر ۱۲۰ میکروگرم در روز برای مردان و ۹۰ میکروگرم در روز برای زنان تعیین شده است. البته محققان می‌گویند درباره مصرف مکمل‌های ویتامین کا باید پژوهش‌های بیشتری بشود. آن‌ها معتقدند با رژیم غذایی سالم و متعادل، سیگار نکشیدن، ورزش کردن و تلاش برای کاهش آلودگی هوا می‌توان از ریه‌ها محافظت کرد. این گروه اکنون در حال پژوهش درباره مکمل‌های ویتامین کا و مقایسه آن‌ها با دارونماهاست تا اثرشان را بر سلامت قلب و استخوان مشخص کند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.