زمان طلایی در سکته مغزی

زمان طلایی در سکته مغزی

در سکته مغزی زمان برای فرد حیاتی است برای همین اطلاع از علایم سکته و همین‌‌‌‌‌‌‌طور راه‌‌‌‌‌‌‌های پیشگیری از آن بسیار ضروری است

دنیای قلم -  در هنگام سکته مغزی، هر میزان زمان از دست رود، به همان میزان سلامت مغز از دست رفته است. در هنگام بروز علایم سکته مغزی هر دقیقه مهم است. سکته مغزی یک رویداد پزشکی جدی است و در صورت درمان نشدن سریع می‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به ناتوانی‌‌‌‌‌‌‌های برگشت‌‌‌‌‌‌‌ناپذیر یا حتی مرگ شود؛ برای همین ضروری است تا درباره علایم سکته مغزی بیشتر بدانیم تا با شناسایی و تشخیص به‌‌‌‌‌‌‌موقع از بروز خطر بیشتر پیشگیری کنیم. در ادامه راجع به این چالش جدی سلامتی، نکاتی را مرور می‌‌‌‌‌‌‌کنیم.


 سکته مغزی چیست؟


سکته مغزی معمولاً کاهش ناگهانی جریان خون به مغز است. در این حالت ممکن است چیزی جریان خون به مغز را مسدود کرده یا یک رگ‌‌‌‌‌‌‌خونی در مغز ترکیده باشد. بیشتر سکته‌‌‌‌‌‌‌ها زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌دهند که لخته‌‌‌‌‌‌‌ها یا ذراتی مانند رسوبات چربی به نام پلاک مانع رسیدن خون به مغز شوند. گاهی اوقات، جریان خون فقط برای مدت کوتاهی، تقریبا ۵ دقیقه، مسدود می‌‌‌‌‌‌‌شود. این حملات کوتاه همچنان خطرناک هستند و می‌‌‌‌‌‌‌توانند هشداری برای سکته مغزی در آینده باشند.


  علایمش چیست؟


علایم سکته مغزی اغلب با سردرد شدید و ناگهانی، مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم، مشکل در راه رفتن، فلج یا بی‌‌‌‌‌‌‌حسی در صورت یا اندام‌‌‌‌‌‌‌ها و اختلال در صحبت کردن شناخته می‌‌‌‌‌‌‌شود. در شرایطی که احتمال می‌‌‌‌‌‌‌دهید کسی دچار سکته مغزی شده، ابتدا از فرد بخواهید لبخند بزند و ببینید آیا یک طرف صورتش می‌‌‌‌‌‌‌افتد یا نه. سپس، از آن‌‌‌‌‌‌‌ها بخواهید که هر دو دست را بلند کنند. توجه کنید آیا هر دو دست بالا می‌‌‌‌‌‌‌آید یا یکی از بازوها نمی‌‌‌‌‌‌‌تواند حرکت رو به بالا داشته باشد و می‌‌‌‌‌‌‌افتد. درنهایت از آن‌‌‌‌‌‌‌ها بخواهید جمله‌‌‌‌‌‌‌ای را تکرار کنند تا متوجه اختلال در تکلم‌‌‌‌‌‌‌شان شوید. اگر هر یک از این موارد ایجاد نگرانی کرد، به دنبال کمک پزشکی فوری باشید.


  عوارض رایج سکته مغزی


بسته به این‌‌‌‌‌‌‌که در اثر سکته کدام قسمت از مغز تحت تأثیر قرار بگیرد، گاهی معلولیت موقت یا دایمی ایجاد می‌شود. از دیگر عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که قرار نیست در همه افراد بروز پیدا کند یا غیرقابل درمان باشد:  
ممکن است یک طرف بدن فرد فلج شود  یا کنترل برخی از عضلات یک طرف صورت یا یک بازوی خود را از دست بدهد که بخشی از آن با نظارت پزشک و فیزیوتراپی حل شدنی است.
سکته مغزی ممکن است بر کنترل عضلات دهان و گلو تأثیر بگذارد و صحبت کردن، بلعیدن یا غذا خوردن را برای فرد دشوار کند.
 بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند، با مشکل از دست دادن حافظه روبه رو می‌شوند. بعضی ممکن است در تفکر، استدلال، قضاوت و درک مفاهیم مشکل داشته باشند.
 افرادی که سکته می‌کنند؛ ممکن است در کنترل احساسات خود، مشکل بیشتری داشته باشند یا حتی ممکن است دچار افسردگی شوند.  


  پیشگیری و درمان سکته مغزی


درمان و بهبودی به شدت سکته مغزی و سرعت مراقبت‌‌‌‌‌‌‌های پزشکی بستگی دارد. سکته‌های کوچک‌تر ممکن است تأثیر کمتری بگذارند، اما سکته‌های بزرگ‌تر می‌توانند به جنبه‌‌‌‌‌‌‌های زیادی از زندگی فرد آسیب برسانند.فشار خون بالا، کهولت و سابقه مشکلات عروقی، همگی از عوامل خطرناک برای سکته مغزی هستند. دیابت و مصرف الکل هم می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. تمام چیزهایی که از بیماری قلبی جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌کند  در پیشگیری از بیماری عروق مغزی هم  موثر است. سیگار نکشیدن کلید کاهش خطر است. برای کاهش تجمع رسوبات چربی، ۳۰ دقیقه ورزش منظم  در روز، کاهش استرس و خواب کافی می‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد. همین‌‌‌‌‌‌‌طور کاهش مصرف غذاهای حاوی کلسترول و چربی اشباع شده بالا، حفظ وزن سالم، خوردن مداوم رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات، درمان بیماری آپنه انسدادی خواب (osa) هم از دیگر مواردی است که می‌‌‌‌‌‌‌تواند در پیشگیری از سکته مغزی موثر باشد.
در تهیه این مطلب از منابعی چون «روزیاتو» و «پذیرش 24» کمک گرفتیم

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.