راه‌اندازی بساط حاشیه‌سازی برای كشور

راه‌اندازی بساط حاشیه‌سازی برای كشور

بررسی اظهارات مسوولان در ماه‌های گذشته هم نشان می‌دهد كه هیچ مصوبه‌ای در خصوص راه‌اندازی گشت‌های ارشاد وجود نداشته و ندارد.

دنیای قلم -فاطمه راكعی : مردم گمان می‌كردند پس از فاجعه‌ای كه پس از فوت مهسا امینی شكل گرفت، دیگر بساط رویكرد سلبی گشت ارشاد تا ابد از این سرزمین بر چیده شده است.چرا كه این نهاد غیرقانونی به اندازه‌ای آثار سوء در كشور و افكار عمومی داشته است كه ظهور دوباره آن با هیچ منطق و عقل سلیمی همخوانی ندارد.

بررسی اظهارات مسوولان در ماه‌های گذشته هم نشان می‌دهد كه هیچ مصوبه‌ای در خصوص راه‌اندازی گشت‌های ارشاد وجود نداشته و ندارد. پس از رخدادهای اعتراضی تابستان و پاییز 1401 و افتادن كشور به ورطه‌های خطرناك، كسی فكرش را نمی‌كرد دوباره جریانی به فكر تكرار این اشتباهات باشد. شخصا تصور می‌كنم، این حركات مشكوك است و نوعی حاشیه‌افكنی در مسیر عادی و روتین كشور است. بسیاری از شهروندان ایرانی و زنان محجبه و مردان دیندار این سرزمین، مخالف رویكردهای سلبی در مواجهه با مقوله حجاب و سایر گزاره‌های دینی هستند.

اصل اساسی در مقولات دینی، افزایش آگاهی‌های دینی و شناخت بیشتر است. واقع آن است كه اجبار در مقولات شرعی و عرفی باعث دوری بسیاری از جوانان و خانواده‌ها می‌شود. مقوله عفاف و حجاب دو موضوع كاملا متفاوت است و باید تلاش شود افكار عمومی به سمت عفاف بیشتر و متانت افزون‌تر حركت كند. از سوی دیگر حتی مراجع و علمای دینی هم نسبت به مقوله حجاب دیدگاه‌های متفاوتی را مطرح می‌كنند. بنابراین به كار بردن رویكردهای حداكثری در خصوص مقوله‌ای كه دیدگاه واحدی در خصوص آن وجود ندارد، عاقلانه نیست. 

از سوی دیگر نباید فراموش كرد كه كشور در شرایط معیشتی و اقتصادی نا به هنجاری به سر می‌برد. مردم هر روز اخبار مفاسد و اختلاس‌ها را می‌شنوند و زمانی كه می‌بینند، نهادهای نظارتی به جای پرداختن به موضوعات اقتصادی و اختلاس‌ها، تنها به امر حجاب توجه دارند، دچار بدبینی می‌شوند. به نظرم وقت آن رسیده است كه در خصوص مقولات فرهنگی و اجتماعی با نگاهی ایجابی و نه سلبی برخورد شود. اساس دین مبتنی بر اخلاق است و اخلاق نه در حرف بلكه در عمل نمود می‌یابد. این نوع حركات در آستانه انتخابات و در شرایطی كه كشور بیش از هر زمان دیگری به مشاركت مردم نیاز دارد ، قابل قبول نیست. باز هم تاكید می‌كنم به نظرم دست‌هایی در كار است تا برای كشور حاشیه‌سازی كند.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.