ترفندی برای خلاصی از دست شپشک برنج

ترفندی برای خلاصی از دست شپشک برنج

چطور از دست شپشک برنج خلاص شویم

دنیای قلم -آیا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که بعد از باز کردن کیسه‌ برنج، با تعداد زیادی شپشک در آن روبه رو شوید؟ دیدن این حشرات در کیسه برنج نگران کننده است و سوالات زیادی در ذهن ما ایجاد می‌کند؛ مثل این‌که از کجا آمده‌اند؟ برای سلامت ما مضر هستند و چطور می‌شود از شرشان خلاص شد.


  شپشک برنج از کجا می‌آید؟


معمولا مراحل رشد این آفت تا قبل از تبدیل شدن به شپشک برنج بالغ، داخل دانه‌ برنج صورت می‌گیرد؛ برای همین معمولا تا قبل از ایجاد شپشک بالغ، ممکن است متوجه وجود این حشره در برنج نشوید.ممکن است در هر یک از مراحل کاشت، داشت تا برداشت و انبار کردن برنج، تخم این حشرات روی گیاه برنج قرار گیرد. حال اگر برنج را در شرایط مناسب برای رشد آن‌ها قرار دهیم، فعالیتشان آغاز می شود و تکثیر می یابند و بعد از مدتی کیسه برنج پر از شپشک می‌شود.


  چطور تکثیر می‌شوند؟


گرما و رطوبت دو عامل تاثیرگذار بر رشد سریع شپشک برنج است. بنابراین نگهداری برنج در مکان خنک و بدون رطوبت، سبب کاهش سرعت رشد و تکثیر شپشک برنج می‌شود.


  چطور از شرشان راحت شویم؟


از نظر پزشکی این حشرات بیماری‌ زا نیستند و کاملا برای انسان بی‌خطر هستند و تنها آسیب آن مربوط به برنج است، به طوری که اگر این حشرات برای مدت طولانی در برنج بمانند، سبب پودر شدن و از بین رفتن برنج می‌شوند. بنابراین موقع خرید باید دقت کنیم، بعد از خرید هم برنج را در مکان خشک و خنک نگهداری کنیم. بین کیسه برنج با زمین و دیوار فاصله‌ای برای جلوگیری از نفوذ حشرات و انتقال رطوبت  ایجاد کنیم. از همان ابتدا یک یا دو مورد از چیزهایی را که سبب جلوگیری از رشد شپشک برنج می‌شود، درون کیسه برنج قرار دهیم؛ مانند میخک، حبه سیر، فلفل تند و خشک، نمک، برگ درخت گردو و ...  همچنین  تا حد امکان از خرید حجم زیاد برنج خودداری کنیم.


  گلوله‌های ضد شپشک


اگر یک کیسه برنج،شپشک داشته باشد به بقیه کیسه‌ها هم سرایت می‌کند، بنابراین برای پیشگیری و حل مشکل، متناسب با حجم برنج خود مقداری آرد و نمک را به نسبت ۲ به یک با هم مخلوط می‌کنیم. (به طور مثال،اگر از یک پیمانه آرد استفاده کردیم در مقابل از نصف پیمانه نمک استفاده می‌کنیم) بعد از این که مخلوط شدند، مقداری آب به آن اضافه می‌کنیم تا حالت خمیری پیدا کند و از این خمیر، گلوله‌های کوچک درست و سپس این گلوله‌ها را با قرار دادن در آفتاب یا روی بخاری کاملا خشک می‌کنیم. پس از این که کاملا خشک شدند،آن ها را داخل کیسه  و در بین برنج‌ها می گذاریم. البته ترکیبات دیگری هم هستند که اثرگذاری بیشتری دارند و در صورتی که از این ترکیب نتیجه نگرفتیم، می‌توانیم سراغ سیر، نعناع خشک، نمک و آرد گندم برویم و گلوله‌هایی درست کنیم و داخل کیسه‌ها بگذاریم.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.