مهمترین دلایل دل پیچه چیست

مهمترین دلایل دل پیچه چیست

بیماری التهابی روده: التهاب بیش از حد روده دردناک است و ممکن است با درد یا بثورات مشترک و اغلب اسهال یا حرکت روده همراه با خون باشد.

دنیای قلم - به ناحیه‌ای که بین دنده‌ها و لگن قرار گرفته، شکم می‌گویند. حال دردی که در این بخش می‌پیچد یکی از رایج‌ترین احساساتی است که امکان دارد گاهی هر روز و در چند نوبت آن را تجربه کنیم.

دل‌ پیچه به دلایل متعددی بروز می‌کند و تقریبا تمام اعضای داخل شکم، از روده‌های کوچک و بزرگ گرفته تا کبد، پانکراس، کلیه‌ها، طحال و کیسه صفرا در آن دخیل هستند. به طور کلی، علل ایجاد دل پیچه به چندین گروه تقسیم می‌شوند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین و البته شایع‌ترین دلایل دلپیچه آشنا شوید:

 

دل پیچه بر اثر رژیم غذایی نادرست


علل دل‌پیچه ممکن است بر اثر عادت‌های غذایی شما نیز باشد؛ مخصوصا زمانی که به طور ناگهانی رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید.

پر خوری: اگر پرخوری کنید، معده شما تحریک شده و اندازه آن بزرگ می‌شود تا بتواند مقدار زیادی مواد غذایی را در خود جای دهد.
غذاهای تند یا چرب: خوردن غذاهای جدید یا سنگین که سیستم گوارشی شما به آن‌ها عادت ندارند، اغلب باعث ناراحتی معده می‌شوند.
محصولات لبنی: بدن برخی افراد قادر به هضم محصولات لبنی مانند شیر، ماست یا بستنی نیست.
گلوتن: پروتئینی است که در دانه‌هایی مانند گندم و جو یافت می‌شود. افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند؛ باید از خوردن آن اجتناب کنند.

 

مشکلات گوارشی


برخی اوقات ممکن است دل‌پیچه‌ای که دارید مستقیما نشان از عملکرد ضعیف سیستم گوارشی شما باشد. که در این صورت به موارد زیر می‌پردازیم:

نفخ: نفخ زیاد باعث ایجاد درد در ناحیه شکم و در ادامه دل پیچه می‌شود.
یبوست: اگر حرکات روده منظم نباشد منجر به تورم شکم یا چسبندگی در شکم شده و درد و ناراحتی ایجاد می‌شود.
زخم معده: این زخم‌های دردناک معده که به عنوان زخم معده شناخته می‌شوند، اغلب توسط باکتری‌ها به وجود آمده‌اند.
درد شکمی و عملکردی: این درد یکی از رایج‌ترین دردهایی است که مربوط به مشکل فیزیکی شکمی نیست. این شرایط که سندروم درد شکمی نیز نامیده می‌شود، در اغلب موارد قابل درمان است.
بیماری التهابی روده: التهاب بیش از حد روده دردناک است و ممکن است با درد یا بثورات مشترک و اغلب اسهال یا حرکت روده همراه با خون باشد.

 

دلایل عفونی دل پیچه


ممکن است دل‌پیچه شما ناشی از عفونت باشد که در این صورت دو نوع عفونت مدنظر است:

عفونت‌های ویروسی: اغلب موارد مسری به علت ویروس ایجاد می‌شود و منجر به استفراغ یا اسهال می‌شود. این بیماری‌ها به ویژه در کودکان رایج هستند.
مسمومیت غذایی: مواد غذایی خراب یا آلوده ممکن است حاوی باکتری‌هایی باشد که موجب بیماری شما شود. مراقب باشید غذایی که بیرون از یخچال مانده یا از تاریخ انقضایش گذشته را مصرف نکنید.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.