مهار تورم با دو رویكرد

مهار تورم با دو رویكرد

ما امروز با تورم روبه‌رو نیستیم. ما با ابرتورم روبه‌رو هستیم.

دنیای قلم -علی قنبری : اعداد و ارقامی كه دولت در مورد تورم می‌دهد قابل اتكا نیست. مقایسه آمار تورمی كه دولت ارایه می‌كند در مقایسه با آنچه مشاهدات شهودی نشان می‌دهد، تفاوت فاحشی دارد. بر همین اساس بر این باورم تورم ارایه شده از سوی مركز آمار كه با تاخیر قابل‌توجهی در ماه‌های اخیر منتشر شد، تورمی كنترلی بوده است.

صرفا مرور بهای چند قلم كالا ازجمله مسكن، خودرو، ارزاق عمومی و طلا كه همواره رو به فزونی بوده به خوبی نمایانگر شرایط كنونی است كالاهایی كه در بلندمدت نیز نشانی از كاهش آنها نمی‌بینیم. مدت‌هاست سفره مردم در حال آب رفتن است، اما امروز دهك‌های درآمدی به‌هم ریختن و به تبع آن طبقه متوسط در حال محو شدن است. در مقابل شاهد شكاف درآمدی زیاد بین دهك‌های بالا و پایین هستیم. به باور من دولت می‌خواهد صرفا آمار را پایین نشان دهد تا به جامعه بباوراند كه شعار سال را محقق كرده یا در حال تحقق این شعار است.

این درحالی است كه ما امروز با تورم روبه‌رو نیستیم. ما با ابرتورم روبه‌رو هستیم. زمانی می‌توانیم بگوییم تورم داریم كه نرخ آن روی اعداد ۲۰ الی ۳۰ نشسته باشد. تورم ما اكنون بالای ۵۰درصد است و تقریبا غیرقابل كنترل است. می‌گویم غیرقابل كنترل است، زیرا ردپای كنترل آن را نمی‌بینم. ما برای مهار این ابرتورم نیازمند ثبات سیاسی و اقتصادی در كشور هستیم. كشور نیازمند آرامش و حضور فعال همه اقشار در حوزه اقتصادی است. باید دولت دست از دخالت‌های مكرر در اقتصاد بر دارد و فضا را برای فعالیت بخش خصوصی آن‌هم بدون حاشیه آماده كند.

دولت باید مسائل خود را با اروپا و امریكا حل كند. باید به fatf بپیوندد و در جذب سرمایه‌گذاری خارجی كوشا باشد. امروز سهم سرمایه‌گذاری در بخش تولید در شرایط بسیار نامساعدی قرار دارد. بر همین اساس نیز شاهد رشد صفر درصدی تولید و اقتصاد هستیم. در برنامه ششم توسعه ما باید رشد اقتصادی 8 الی 10درصدی را پیش‌بینی كرده بودیم. اما براساس داده‌های رسمی این نرخ ۱.۲درصد است ۱.۲ یعنی هیچ. امروز ما به جای رشد شاهد ركود هستیم. پس برای حذف این ركود نیاز به سرمایه‌گذاری هستیم. رشد سرمایه‌گذاری رشد تولید را رقم می‌زند و رشد تولید كاهش تورم را هموار می‌كند. 

تورم امروز ما به دنبال كاهش تولید شكل گرفته است. وقتی تولید كم می‌شود، عرضه هم كم می‌شود ولی تقاضا كم نمی‌شود. در نتیجه تورم روز به روز افزایش پیدا می‌كند. شاه‌كلید مهار تورم افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی داخلی است. ما در یك دوره پنج‌ساله حداقل نیازمند ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم. برای رقم خوردن این هدف نیازمند اصلاح روابط بین‌المللی از سوی دولت هستیم. در ضمن دولت باید پایش را از اقتصاد خارج كند و فضا را برای رقابت سالم بخش خصوصی فراهم كند.

در این فضاست كه بخش خصوصی داخلی به میدان سرمایه‌گذاری ورود پیدا می‌كند. اما در كوتاه‌مدت و در یك سال اخیر باید دولت بودجه جاری را كاهش دهد و در مقابل بودجه عمرانی را افزایش. دولت باید بودجه نهادهای حاكمیتی از جمله صدا و سیما و حوزه را كاهش دهد و در مقابل بودجه عمرانی را كه اثر مستقیم بر تولید و اشتغال می‌گذارد را افزایش دهد. روابط خارجی را تسهیل كند و بهبود ببخشد در راستای حذف تحریم‌ها گام بردارد. دستش را برای جلب كمك به سمت بخش خصوصی دراز كند و در مقابل موانع محیط كسب و كار را حذف كند.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.