برای ثروتمندان چقدر ثروت کافی است

برای ثروتمندان چقدر ثروت کافی است

یکی از استادان «هاروارد» از میلیونرها پرسیده که چقدر «بیشتر» ثروت داشته باشید، رضایت‌تان ۱۰ از ۱۰ می‌شود؟ پاسخ‌های‌شان درس مهمی برای ما دارد

دنیای قلم - سایت «آتلانتیک» نوشته یکی از استادان هاروارد از میلیونرها پرسیده که چقدر «بیشتر» ثروت داشته باشید، رضایت تان ۱۰ از ۱۰ می‌شود؟ سپس جواب گروه‌های مختلف برحسب دارایی‌شان را دسته‌بندی کرده که عبارتند از: صاحبان یک میلیون دلار به‌طور میانگین گفتند: ۲ برابر؛ صاحبان ۲ میلیون دلار به‌طور میانگین گفتند:


۲ برابر؛ ۳ میلیون دلار: ۲ برابر؛ ۵ میلیون دلار: ۲ برابر؛ ۱۰ میلیون دلار: ۲ برابر؛ به این پدیده «آسیاب لذت‌جویی» می‌گویند و استعاره از این است که هر مقداری از ثروت برای انسان خیلی زود عادی‌ می‌شود و انتظاراتش با گذشت زمان دوباره بالا می‌رود. در ادامه از تعریف روان شناسی پول و کاربرد آن در زندگی روزمره می‌گوییم.
 

    چرا پولِ بیشتر و بیشتر می‌خواهیم؟


پول چیزی است که همه مردم هر روزه با آن سر و کار دارند؛‌ اما به نظر می‌رسد مفهوم پول برای بیشتر افراد امری کاملاً ناشناخته است. همه ما دوست داریم پولدار و پولدارتر شویم، اما چرا؟ آیا می‌خواهیم با پول بیشتر وسایل رفاهی بیشتری را در زندگی خود فراهم کنیم؟ می‌خواهیم بیشتر لذت ببریم یا ...؟! با بررسی روان شناسی پول می‌توانیم به علت عطش خود برای داشتن بیشتر آن پی ببریم. مطمئناً با شناخت پول و روان شناسی پول می‌توانیم مقدار بیشتری از آن را هم کسب کنیم. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانیم در کنار تقویت آگاهی خود از پول، در نهایت پولدارتر شویم و لذت بیشتری از دارایی خودمان ببریم.


    3 دیدگاه رایج درباره پول


ممکن است بعضی از افراد موافقت کامل خود را با این جمله که در ادامه مطرح می‌کنم، اعلام کنند و برخی هم به شدت در برابر آن جبهه بگیرند. در کشور ما دو دیدگاه کاملاً متفاوت درباره پول وجود دارد. دیدگاه اول مربوط به کسانی است که پول را چرک کف دست می‌دانند و هیچ توجهی به آن ندارند. این افراد اگرچه رفع تمام نیازهای زندگی‌شان در گرو پرداخت پول است، اما همچنان اصرار دارند که پول چیز بی‌ارزشی است. دیدگاه دوم مربوط به افرادی است که پول را برابر با همه چیز زندگی‌شان می‌دانند. این افراد احترام ویژه‌ای برای پول قائلند و آن را برتر از هرچیز دیگری در زندگی‌شان می‌دانند. شما جزو طرفداران کدام دیدگاه هستید؟ ممکن است بگویید: «هیچ‌کدام! من میانه‌رو هستم. برای پول جایگاه  قائلم، اما آن را همه چیز زندگی ام نمی‌دانم؛ چرا که چیزهای با ارزش دیگری هم در زندگی دارم. مانند خانواده، سلامتی و ...». این دیدگاه هم علاوه بر دو دیدگاه دیگر در جامعه ما راجع به پول وجود دارد اما افرادی که چنین دیدگاهی دارند، در اقلیت قرار دارند.


    مغزی که بازیچه پول می‌شود


به‌نظرتان کدام‌یک از طرز فکرهای مطرح‌شده درباره پول بهتر از دیگری است؟ کدام یک می‌تواند پول بیشتری در زندگی ما جاری کند؟ آیا طرز فکر راجع به پول در روند به دست آوردن آن توسط ما نقش دارد؟ سال های سال متخصصان بر این باور بودند که فقط چیزهایی مثل  مواد مخدر می‌تواند به‌ اعتیاد منجر شود اما امروزه ثابت شده که فعالیت‌های لذت‌بخش مثل غذا خوردن و پول هم می‌تواند مغز را بازیچه خود کند و نیاز به آن‌ها شبیه به اعتیاد شود. افراد زیادی وجود دارند که یک جور نیاز روانی تقریباً سیری ناپذیر به پول دارند. متأسفانه، این معتادان به پول اغلب در انکار ابتلا به این اختلال هستند بنابراین هیچ لذتی از زندگی نمی برند  و هیچ تلاشی برای درمان خودشان هم نمی‌کنند. این اعتیاد چنان تأثیر قدرتمندی بر مغز می‌گذارد که باعث ایجاد میل فراوان نسبت به مواد مصرفی در مصرف‌کننده می‌شود و اگر نتوانیم آن را مدیریت کنیم، به رغم داشتن 10 میلیون دلار(500 میلیارد تومان) باز هم برای احساس رضایت، نیاز به 2 برابر آن ثروت را احساس خواهیم کرد.


نویسنده : دکتر الناز علوی| ‌ متخصص روان‌شناسی
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.