درمان‌‌ها ی خانگی برای یبوست نوزادان

درمان‌‌ها ی خانگی برای یبوست نوزادان

ماساژ، حرکت دادن پاها، تغییر رژیم غذایی مادر دوش آب‌‌گرم برای نوزاد و... از جمله اقدامات خانگی است که می‌‌تواند در رفع یبوست نوزاد موثر باشد

دنیای قلم -بیمار شدن نوزادان، به‌‌ دلیل این‌‌که نمی‌‌توانند مشکل‌‌شان را بیان کنند و مظلوم و بی‌‌دفاع هستند، بسیار تلخ و ناگوار است. یکی از شایع‌‌ترین مشکلات در نوزادان یبوست است که می‌‌تواند به ناراحتی و تحریک پذیری در نوزاد منجر شود. والدین می‌‌توانند با چند روش خانگی برای کاهش این مشکل تلاش کنند و در صورت نتیجه نگرفتن به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنند. در ادامه چند روش را برای حل این مشکل مرور می‌‌کنیم:

 

پاهای کودک را حرکت دهید


همانند بزرگ سالان، ورزش و حرکت باعث تحریک روده نوزاد می‌‌شود.
والدین می توانند پاهای نوزاد را به آرامی در حالی‌‌که به پشت دراز کشیده، تکان دهند تا حرکت دوچرخه‌‌سواری را شبیه‌‌سازی کنند. انجام این کار ممکن است به عملکرد روده‌‌ها و رفع یبوست کمک کند.


از شیر خشک حاوی پروبیوتیک استفاده کنید


پروبیوتیک‌‌ها حاوی گونه‌‌های زنده باکتری مشابه با آنتی‌‌بیوتیک‌‌هایی هستند که در روده زندگی و به هضم غذا کمک می‌‌کنند. بنابراین، استفاده از آن‌‌ها می‌‌تواند به مدیریت بیماری‌‌های گوارشی مانند یبوست کمک کند. بهتر است این کار را بعد از مشورت با پزشک انجام دهید.
 از دوش آب گرم استفاده کنید
حمام گرم می‌‌تواند به شل شدن ماهیچه‌‌های روده و در نتیجه حرکت نرم تر روده کمک کند. گرمای ملایم به بدن نفوذ می‌‌کند تا گردش خون را تحریک کند و می‌‌تواند
ماهیچه های کشیده را شل کند.
رژیم غذایی مادر را تغییر دهید
برخی تغییرات غذایی ممکن است به یبوست کمک کند، اما با توجه به سن و رژیم غذایی کودک متفاوت است. هنگام شیردهی به نوزاد، مادر می‌‌تواند غذاهای خاصی مانند لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کند. بهتر است برای تشخیص تغییرات رژیم غذایی که به شما کمک می‌‌کند، آزمایش و خطا انجام شود.

یبوست نوزاد
از کم آبی بدن نوزاد جلوگیری کنید


نوزادان به‌‌طور معمول نیازی به مایعات اضافی ندارند چرا که   مواد هیدراته  مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت می‌‌کنند. شایع‌‌ترین علت یبوست در نوزادان کمبود مایعات در رژیم غذایی آن‌‌هاست. به نوزادان باید شیر داده شود زیرا حاوی تمام مواد مغذی لازم و حدود ۸۰ درصد آب است. با این حال، نوزادانی که یبوست دارند ممکن است از مقدار کمی مایعات اضافی استفاده کنند. به کودکان بالای ۱۸ ماه باید مقدار زیادی آب داده شود. علاوه بر این، می‌‌توانید کودک خود را با میوه های پوره شده تغذیه کنید زیرا دارای مقدار زیادی آب، فیبر و مواد مغذی هستند.


 نوزاد را ماساژ دهید


ماساژ دادن ناحیه معده نوزاد می‌‌تواند به تحریک حرکات روده و همچنین تسکین درد و گاز معده کمک کند. کودکانی که دو بار در روز، هر بار ۱۵ دقیقه به مدت ۱۴ روز متوالی ماساژ داده شوند، تعداد دفعات مدفوع خود را افزایش می‌‌دهند. برای انجام ماساژ، یک کرم یا روغن روی شکم نوزاد خود بمالید. انگشت خود را روی ناف نوزاد قرار دهید و آن‌‌ را در جهت عقربه‌‌های ساعت حرکت دهید.


    علایم یبوست نوزاد


از آن جا که نوزادان ممکن است برای مدت طولانی بدون مدفوع زندگی کنند، تشخیص یبوست دشوار است. علایم نشان دهنده یبوست در نوزاد عبارت اند از:
بی اشتهایی، شکم سفت، گلوله‌‌های سخت مدفوع، قوام مدفوع شبیه خاک رس، رگه های قرمز خون در مدفوع، مدت طولانی زور زدن یا گریه کردن هنگام تلاش برای دفع مدفوع.  علایم یبوست در نوزادان با توجه به سن و رژیم غذایی آن ها متفاوت است. حرکت طبیعی روده قبل از این‌‌که کودک غذای جامد را شروع کند، باید بسیار نرم تقریباً مانند غلظت کره بادام زمینی یا حتی شل تر باشد. سفت شدن مدفوع نوزاد قبل از غذای جامد واضح ترین نشانه یبوست در نوزادان است. در ابتدا، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌‌کنند اغلب مدفوع خود را دفع می کنند زیرا هضم شیر مادر آسان است.
 با این حال، هنگامی که نوزاد بین ۳ تا ۶ هفته سن دارد، ممکن است فقط یک بار در هفته و گاهی حتی بیشتر، مدفوع بزرگ و نرم دفع کند. بیشتر نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می کنند حداقل یک بار در روز یا یک روز در میان مدفوع می کنند. در نهایت با بررسی علایم و در صورت بی اثر بودن درمان های خانگی در اولین فرصت با متخصص اطفال مشورت کنید.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.