تهدید مدیران جشنواره فیلم فجر

تهدید مدیران جشنواره فیلم فجر

ر روزهای اخیر و با آغاز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، شماری از عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره به خصوص بازیگران اصلی فیلم ها عموما در نشست‌های خبری حاضر نشدند.

دنیای قلم -مصطفی قاسمیان  : در روزهای اخیر و با آغاز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، شماری از عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره به خصوص بازیگران اصلی فیلم ها عموما در نشست‌های خبری حاضر نشدند. به علاوه چند بازیگر فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» نیز در نامه‌ای سرگشاده علیه تهیه‌کننده این فیلم و جشنواره موضع گرفتند و صاحبان 6 فیلم از جمع آثار خارجی بخش «جشنواره جشنواره‌ها»ی این دوره نیز درخواست حذف این آثار را از فهرست نمایش‌های جشنواره فیلم فجر ارائه کردند. یک فیلم هم که در فهرست رزرو بخش داخلی بود، از این دوره جشنواره انصراف داد. این اتفاقات باعث شد تا مدیران برگزارکننده جشنواره، در موضع‌گیری‌هایی درباره بعضی انصراف‌ها، غیبت‌ها و تحریم‌ها سخن بگویند؛ سخنانی که البته با واکنش‌هایی نیز مواجه شد.


خزاعی: حق انصراف ندارند


نخست رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که شنبه‌شب با حضور در پردیس سینمایی ملت تهران (خانه رسانه جشنواره) به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی درباره انصراف بعضی فیلم‌ها از جشنواره گفت: «از نظر قانونی در تمام جشنواره‌ها وقتی شما فرم پر می‌کنید، ثبت نام می‌کنید و حق رایت فیلمی پرداخت می‌شود، شما حق انصراف ندارید، در حوزه سینمای داخلی هم همین طور است، وقتی تهیه‌کننده فرم امضا می‌کند، یعنی پذیرفته است که اثرش در جشنواره نمایش داده شود و نمی‌تواند انصراف دهد.» او در بخشی دیگر نیز توضیح داد: «ما جز امسال که جشنواره پرحاشیه‌تری است، سال‌هایی داشتیم که اتفاق خاصی هم نیفتاده بود، ولی اصلا نشست خبری برگزار نمی‌شد.» سخنان وی که با تیترهایی نظیر «حق انصراف ندارند» در رسانه‌های فضای مجازی منتشر شد، بسیار پربازدید شد. یک کاربر درباره سخنان خزاعی نوشت: «این که از نظر حقوقی امکان انصراف نیست، درسته ولی بالأخره اعتبار جشنواره با این انصراف‌ها خدشه‌دار می شه دیگه. آقای خزاعی باید برای این مسئله پاسخگو باشه.» کاربر دیگری نیز این‌گونه واکنش نشان داد: «جشنواره‌های معتبر دنیا نه تنها برای فیلم‌ها نشست دارن بلکه بعد از اختتامیه برای داورها هم نشست خبری می‌ذارن که توضیح بدن برای چی هر جایزه رو دادن. حالا رئیس سازمان سینمایی برای نشست‌های فیلم‌ها هم منت می‌ذاره؟»


امینی: حاضران در داوری امتیاز می‌گیرند


پس از رئیس سازمان سینمایی، مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز شنبه‌شب در گفت‌وگو با مهر، به این حواشی پاسخ داد. او درباره غیبت بعضی بازیگران دارای فیلم، در نشست‌ها توضیح داد: «وقتی هنرمندی برای جشنواره ارزش قائل است و به این رویداد اعتنا می‌کند و برای فرهنگ کشورش انرژی می‌گذارد و با آن همراه است، قطعاً هیئت داوری در جمع‌بندی آرای خود این مسئله را جزو امتیازات او لحاظ می‌کنند.» وی تأکید کرد: «این رویکرد مختص به جشنواره فیلم فجر نیست و در تمام جشنواره‌های مطرح دنیا همین قاعده برقرار است. همه جشنواره‌ها براساس حفظ احترام رأی خود برنامه‌ریزی و جمع‌بندی می‌کنند. در جشنواره‌های معتبر دنیا اگر فردی به جایزه آن جشنواره بی‌احترامی کند، به‌طور کامل از جشنواره خط می‌خورد. قاعده همواره همین است. اگر هنرمندی قواعد احترام به یک جشنواره را رعایت نکند، حتماً در دوره‌های بعدی آن جشنواره به او اعتنا نمی‌شود و در فهرست جشنواره حضور نخواهد داشت. این قانون جهانی همه جشنواره‌هاست.»


در واکنش به اظهارنظر امینی، دامون قنبرزاده منتقد سینما در صفحه اینستاگرام خود حضور بازیگران را به مثابه نور و رنگ بخشیدن به جشنواره‌ها و نبود آن‌ها را نقصی برای جشنواره‌ها دانست. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به اظهارنظر دبیر جشنواره، واکنش نشان دادند. یک کاربر در این باره نوشت: «مجتبی امینی که می گه همه دنیا این‌طوریه، نمی گه که جشنواره فیلم کن با اون همه اهمیتش، کلی هزینه و تلاش می‌کنه تا با حضور تام کروز و فیلم «تاپ گان»، سروصدا کنه. اصلا شما سعی کردین بازیگرها رو بکشونین جشنواره؟» کاربر دیگری نیز این‌گونه نوشت: «این حرف که داورها برای حضور در جشنواره امتیاز قائلن، باعث می شه بازیگرها دیگه نیان جشنواره، چون با خودشون می گن اگه ما بریم و جایزه هم بگیریم، همه فکر می‌کنن جایزه‌مون به خاطر حضور در جشنواره بوده، نه بازی خوبمون!»


سهرابی: بعداً هم فیلم بازی نکنید!


روح‌ا... سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی نیز دیروز در یادداشتی به مسئله غیبت‌ها و تحریم‌ها اشاره کرد. او درباره تحریم‌کنندگان جشنواره فیلم فجر نوشت: «این رویکرد چنان چه انتخاب از روی اختیار باشد به خودی خود بلااشکال است، اما ناگزیر ملاحظات و قواعد بعدی را به‌دنبال خواهد داشت. اصلی‌ترین ملاحظه و قاعده این تحریم و مبارزه آن است که مادامی که جمهوری اسلامی برقرار و چراغ سینمایش روشن است و جشنواره فیلم فجر در دایره فرهنگی و هنری‌اش برگزار می‌شود، نه باید فیلمی بسازند یا بازی کنند و نه در جشنواره‌ای شرکت کنند». او همچنین نوشت: «چنین مبارزانی چنان چه به راهی که در پیش گرفته‌اند، معتقد و به عهد خود پایبند باشند، لاجرم باید بر سر این تصمیم باقی بمانند و مادامی که نظام جمهوری اسلامی برقرار است، از هرگونه حضور در شئون مختلف سینمای ایران اعم از پشت دوربین، جلوی دوربین، پس‌تولید و غیره خودداری کنند. مردم منتظر روزها و ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو هستند تا این ادعای بزرگ را راستی‌آزمایی کنند!» کاربری با اشاره به صحبت‌های سهرابی نوشت: «با این رویکرد اگر بازیگر یا برخی عوامل در این مرحله حضور نداشتن، آیا به نوعی به سمت این که بعدا هم نیان، کشیده نمی شن؟»

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.