سردردهای خوشه‌ای دلایل و راه درمان

سردردهای خوشه‌ای دلایل و راه درمان

تحقیقات جدید در زمینه نوروساینس نشان می دهد سردرد های عصبی در مردان رایج تر است و در زنان شدت بیشتری دارد

دنیای قلم -زینب سادات کسنوی : سردرد جزء جدایی ناپذیری از زندگی بسیاری از افراد است. گاهی این سردردها نه به میگرن مربوط است و نه سینوزیت و کمبود خواب. بسیاری از این سردردها با عنوان سردردهای کلاستر یا خوشه‌ای شناخته می‌شوند.


 

  سردرد خوشه‌ای چیست؟


سردرد خوشه ای یا سردرد کلاستر، یک بیماری عصبی است که از هر هزار  نفر در سراسر جهان یک نفر را درگیر می‌کند.
این بیماری باعث حملات مکرر و درد شدید در یک طرف سر و بیشتر در اطراف ناحیه چشم می شود. حملات بین 15 دقیقه تا 3 ساعت طول می کشند و حتی ممکن است چندین بار در روز رخ دهند . این درد ها همچنین ممکن است در شب اتفاق بیفتند و در پاییز و بهار بیشتراست. به دلیل  فصلی بودن سردرد خوشه ای بیماران بیشتر  آن را با سردردهای ناشی از آلرژی فصلی یا استرس شغلی اشتباه می گیرند.


  علت و درمان مشخص نیست


علت این بیماری هم اکنون ناشناخته است و هیچ درمانی وجود ندارد. تنها درمان‌های موجود برای مدیریت سردرد خوشه‌ای،
 روش هایی است که برای درمان دیگر بیماری‌ها استفاده می‌شوند، بنابراین اثربخشی آن ها دقیق نیست و ممکن است پاسخ درمانی برای هر فرد متفاوت باشد.


  علایم و نشانه ها


سردرد خوشه اى همیشه یک طرفه است. با این حال، ممکن است محل درد در برخى افراد تغییر کند.
بیشتر افراد مبتلا به سردرد خوشه ای، پشت چشم درد را احساس می‌کنند. درد ممکن است در امتداد پیشانی، درون فک  یا در طول خط دندان ها  و در سراسر گونه ادامه داشته باشد. همچنین درد ممکن است به گوش، گردن یا شانه انتشار یابد.
علاوه بر سردرد، بسیاری از افراد مبتلا به سردرد خوشه اى دارای علایم و
نشانه هایی هستند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  خیس شدن چشم (برخی از افراد ممکن است فقط قرمزی ملتحمه را داشته باشند.)
  تورم یا افتادگى پلک
  آبریزش بینى


افراد مبتلا به سردرد خوشه اى همچنین ممکن است علایمی داشته باشند که معمولا جزو علایم سردرد میگرنی است؛ از جمله حساسیت به نور یا صدا. با این حال، بر خلاف سردرد میگرنی، تحرک، سردرد خوشه ای را تشدید نمی کند. در واقع، بسیاری از افراد در طول سردرد احساس بی حالی می کنند.


  یک اختلال مردانه؟


سردرد خوشه ای به عنوان یک اختلال مردانه در نظر گرفته شده است، زیرا گزارش شده که این بیماری 2 تا 5 برابر بیشتر در بین مردان شایع است، اما در مطالعات اخیر در سوئد مشخص شد در حالی که مردان ممکن است کمی بیشتر از سردرد خوشه‌ای رنج ببرند، زنان شدت بیشتری از این بیماری را تجربه می‌کنند.


  سردرد خوشه‌ای در زنان


یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: «ما دریافتیم که زنان مبتلا به سردرد خوشه ای در زندگی روزمره خود بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌گیرند. آن‌ها همچنین دو برابر بیشتر احتمال دارد که به شکل مزمن و شدیدتر به سردرد خوشه ای مبتلا شوند.»
این زنان گزارش کردند که حملات سردرد شبانه مکرر دارند و به نظر می رسد کمبود خواب یک عامل محرک برای حملات باشد.
این تحقیق نشان داد که شرکت‌کنندگان زن با سردرد خوشه‌ای، در مقایسه با شرکت‌کنندگان مرد کمتر از 5 ساعت در شب می‌خوابند.
همچنین زنان بیشتر از مردان از داروهای تجویزی برای مدیریت علایم سردرد خوشه‌ای خود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تقریباً 30 درصد زنان در این مطالعه به جز سردرد خوشه‌ای، میگرن هم داشتند، در حالی که تنها 13 درصد از شرکت‌کنندگان مرد در این مطالعه به میگرن مبتلا بودند.
منبع:sience alert
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.