از خرید هواپیمای نو رسیدیم به واردات 22 خودرو ی كره‌ای

از خرید هواپیمای نو رسیدیم به واردات 22 خودرو ی كره‌ای

سال 1395 بود كه دولت حسن روحانی بعد از گذشت 38 سال برای نخستین‌بار هواپیمای نو شركت هواپیمایی ایرباس را وارد ناوگان هوایی كشور كرد. حال بعد از گذشت 6 سال از آن ماجرا دولت رییسی در حال وارد كردن 700 خودرو كره‌ای است.

دنیای قلم -سال 1395 بود كه دولت حسن روحانی بعد از گذشت 38 سال برای نخستین‌بار هواپیمای نو شركت هواپیمایی ایرباس را وارد ناوگان هوایی كشور كرد. حال بعد از گذشت 6 سال از آن ماجرا دولت رییسی در حال وارد كردن 700 خودرو كره‌ای است. رویدادی كه به‌ شدت مورد توجه رسانه‌های اصولگرا قرار گرفته و نسبت به وقوع آن ابراز خوشحالی می‌كنند. فیلم‌ها و عكس‌های متعددی از خودروهای نو متعلق به یك برند كره‌ای روی شناورهای حمل بار منتشر شده و در 24 ساعت گذشته، هر قدر اخبار نوسانات شدید قیمتی در بازار خودروهای داخلی بیشتر شده، این فیلم‌ها هم بیشتر بازتاب پیدا كرده است.  امروز شرایط كشور نسبت به 6 سال قبل تفاوت فاحشی پیدا كرده است.

 

امروز نه خبری از برجام است و نه خبری از مبادلات گسترده ایران با كشورهای اروپایی. حتی امروز روند مبادلات كشور با كشورهای همسایه نیز زیر سایه تحولات بین‌المللی و حتی تحولات داخلی ایران متزلزل شده است. در این بین دلار كه اثر قابل‌توجهی بر قیمت خودرو دارد به اوج قیمتی خود رسیده است. البته فعالان اقتصادی پیش‌تر در اوایل سال جاری جهش نرخ دلار را پیش‌بینی كرده بودند و به دولت هشدار داده بودند، در صورت عدم یكسری از سیاست‌های اصلاحی در ژانویه سال 2023 قیمت دلار به 40 هزار تومان خواهد رسید. بر همین اساس نیز قیمت خودرو درحال اوج‌گیری است، چنان‌كه چند روز پیش هم وزیر صنعت، معدن و تجارت به صراحت عنوان كرده بود كه «قیمت خودرو با افزایش قیمت دلار بالا می‌رود» چراكه از دیدگاه او «خودرو به كالای سرمایه‌ای تبدیل شده و هجوم پول به سمت این بازار صورت می‌گیرد.»  البته در مقطع كنونی برخلاف گذشته كه دلار و به تبع آن خودرو هفتگی تغییر كانال می‌دادند، به صورت روزانه جهشی قابل توجه را تجربه می‌كنند. موضوعی كه وزیر صمت در حاشیه آخرین نشست هفتگی دولت آن را به نوع نگاه مردم و انتظارات تورمی آنها ربط می‌دهد و تلویحا می‌گوید، «افزایش قیمت خودرو در كشور ناشی از مدیریت او نیست.» آقای فاطمی امین، 4 آبان ماه یعنی كمتر از 10 روز قبل از اعلام وصول استیضاحش، ثبت سفارش خودرو را آزاد كرد.

 

بر همین اساس نیز نگرانی برای استیضاح مجدد ندارد، حتی اگر در میان نمایندگان مجلس مخالفانی داشته باشد، زیرا حتی به‌رغم اینكه در همان زمان مقرر شد، این خوردوها نهایتا در اوایل آذر وارد كشور شود آن هم محقق نشد و نگرانی در ساختمان وزارت صمت ایجاد نكرد. موضوعی كه شاید تا حدودی از التهاب بازار می‌كاست.  گرچه همان زمان گروهی از تحلیلگران بازار خودرو اعلام كردند؛ این تصمیم تاثیر چندانی بر بازار خودرو نخواهد گذاشت، زیرا وزارت صمت ورود خودروهای دو خودروساز فرانسوی را از لیست شركت‌های وارداتی حذف كرده بود و دایره واردات را كوچك كرده بود. در ضمن به گفته فعالان حوزه بازار خودرو، خودروهای خارجی كه قرار است وارد كشور شود، نمی‌تواند عرضه و تقاضا را تراز كند.  اما نكته قابل توجهی كه اثر ورود این خودروها را در بازار آتی هم كمرنگ خواهد كرد؛ عدم ترخیص آنهاست.  به گفته علی وكیلی مدیركل دفتر واردات گمرك ایران، اگرچه این خودروها وارد كشور شدند، اما هنوز ثبت سفارش این خودروها انجام نشده است. به نقل از ایسنا او گفت: خودوهای خارجی وارد كشور شده‌اند اما ترخیص آنها مستلزم این است كه ثبت سفارش دریافت شود. پس از آن باید به گمرك اظهار و سپس ترخیص شوند. طبق اعلام مدیر بنادر و دریانوردی بندر لنگه و غرب هرمزگان نخستین شناور حامل محموله خودروهای وارداتی شنبه شب در بندر لنگه پهلو گرفته و كار ترخیص این خودروها آغاز شده است. به گفته او، این محموله خودرو شامل ۲۲ خودرو از شش نمونه محصولات كیا ازجمله سراتو، ریو، پیكانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است كه پس از تخلیه در محوطه بندر لنگه در اسرع وقت جهت ترانزیت به گمرك شهریار تهران بارگیری می‌شود. این 22 خودروی وارداتی درحالی وارد كشور می‌شوند كه هیچ توضیح مشخصی درباره «نحوه تامین ارز» آنها ارایه نشده است. بانك مركزی در یك توضیح یك خطی عنوان كرده كه «ارز مورد نیاز تامین می‌شود» و وزارت صمت هم اصلا توضیحی در این باره نداده است.

 

برخی گمانه‌زنی‌ها حاكی از آن است كه واردات خودرو با استفاده از ارز بلوكه شده ایران در كشور كره‌جنوبی صورت گرفته است. اما در عین حال برخی كارشناسان خودرو می‌گویند خودروهای وارداتی از كارخانه خریده نشده‌اند و قبلا در بازار بوده‌اند. 
قیمت  بازار 
واردات خودرو را فراموش كنید. تخمین قیمتی این خودروها قبلا انجام شده و گفته می‌شود كه اگر همه‌ چیز طبق روال طی شود، در محدوده 1.5 میلیارد تومانی قرار دارند. اما در ایران به ویژه در بازار پرالتهابی چون خودرو، كمتر چیزی طبق روال پیش می‌رود، بنابراین احتمال می‌رود خودروهای وارداتی كه با قیمت‌های بالاتری از تخمین اولیه آگهی شوند. هر چند طبق مكانیسم درنظر گرفته شده، این خودروها باید به بورس كالا بروند و در آنجا فروخته شود. اما با توجه به روند ترخیص این خودروهاست كه هنوز بازار روند صعودی را همچون گذشته طی می‌كند. به‌ طوری كه قیمت محصولات سایپا روز گذشته چهارم دی نسبت به اولین روز معاملاتی هفته افزایش داشته است. به نقل از فرارو تیبا2 روز گذشته در مقایسه با شنبه ۱۱ میلیون گران‌تر فروخته شد و برهمین اساس نیز ركورددار افزاش قیمت بین محصولات سایپا شد. حالا خرید تیبا ۲ در بازار آزاد ۲۸۱ میلیون تومان تمام شد. در این میان پراید هاچ‌بك با رشد 8 میلیون تومانی در رتبه دوم نشست. قیمت این محصول در بازار 249 میلیون تومان تمام شد. در ضمن قیمت پراید صندوقدار به ۲۳۵ میلیون تومان رسید. این محصول نسبت به شنبه رشد 5 میلیون تومانی را تجربه كرد. از طرفی قیمت محصولاتی مثل شاهین، ساینا s، ساینا معمولی، كوییك دنده‌ای و تیبا صندوقدار نیز نسبت به خرید و فروش‌های شنبه بین 3 تا 5 میلیون تومان افزایش پیدا كرد. در این بین قیمت محصولات ایران‌خودرو نیز روند صعودی را طی كرد. در بین محصولات این شركت تارا دنده‌ای و تندر ۹۰ معمولی روزگذشته بیشترین افزایش قیمت را در بازار آزاد تجربه كردند. به ‌طوری كه قیمت تارا دنده‌ای با جهش ۱۰ میلیونی در یك روز، به ۵۹۰ رسید. تندر ۹۰ معمولی كه با همین قیمت پا به بازار گذاشت، در مقایسه با شنبه ۱۰ میلیون گران شد. روز گذشته قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با رشد پنج میلیونی مواجه شد و به ۴۳۰ میلیون تومان رسید. در ضمن ارزش ۲۰۷ اتوماتیك سقف‌شیشه‌ای و رانا lx دو میلیون تومان نسبت به خرید و فروش‌های روز شنبه ارتقا پیدا كرد. از طرفی قیمت پژو پارس ساده هم كه دیروز ۴۲۸ میلیون تومان معامله می‌شد، رشد یك میلیونی تومانی را نسبت به شنبه تجربه كرده بود.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.