بانی وضع موجود کیست؟

بانی وضع موجود کیست؟

نقد محمد مهاجری بر اظهارات اخیر حسین طائب را بخوانید.

دنیای قلم -جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین طائب، مشاور محترم فرمانده كل سپاه و رییس سابق سازمان اطلاعات این نهاد، اخیرا در چند سخنرانی عمومی نكاتی را درباره مسائل كشور ازجمله رویدادهای 3 ماه گذشته بیان كرده است. همچنین ضمن حمایت كامل از دولت سیزدهم ویژگی‌هایی برای آن برشمرده كه به‌زعم ایشان دولت‌های پیشین فاقد آنها بوده‌اند. ندیدم در فضای رسانه‌ای نقدی بر اظهارات آقای طائب منتشر شده باشد. دلیلش می‌تواند یكی از دو مورد زیر باشد: 
1-   ملاحظه ‌كردن سمت و جایگاه فعلی و قبلی؛ 
2-  تكراری‌ بودن تحلیل‌ها و شباهت آنها به نوشته‌های یك جناح خاص.
با این حال به ‌نظر می‌رسد همین كه آقای طائب، از اندرونی دنیای سیاست به بیرونی كوچ كرده و حاشیه امنی كه در گذشته از آن برخوردار بود، كنار زده و شرایطی پدید آمده كه همه شهروندان و اهالی سیاست و رسانه آزادانه او را نقد كنند.
تداوم این نقادی‌ها می‌تواند نگاه آقای طائب و به‌ خصوص عملكرد سیاسی گذشته او را به چالش بكشد و او را از این پس نه در موضع مونولوگ‌گویی كه در مقام دیالوگ و گفت‌وگوی دو و چندجانبه قرار دهد. آقای حسین طائب در اظهارات خود، به ستایش از دولت رییسی پرداخته است. چنین دفاع جانانه‌ای از طرف ایشان كاملا طبیعی است، به ‌خصوص كه در فضای سیاسی كشور چنین گمانه‌ای وجود دارد كه رییس پیشین سازمان اطلاعات سپاه در مقام عمل، در كنار زدن نامزدهای جدی رقیب آقای رییسی تلاش موسعی كرد و در واقع دولت سیزدهم محصول عملكرد اوست. بنابراین دفاع از دولت رییسی فقط دفاع از دولت رییسی نیست، بلكه دفاع از خود آقای طائب است. به یاد داریم در سال 1384 بسیاری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی و حتی نظامی از آقای احمدی‌نژاد حمایت كردند، اما بعدها دریافتند پشتیبانی‌های بی‌دریغی كه از او كرده‌اند، جز خطای سیاسی نبوده است...

 لابد آقای طائب با مشاهده آن تجربه، این‌بار بی‌گدار به آب نزده و خیالش همه‌ جوره از آقای رییسی راحت است. در چنین حالتی، گریزی نیست جز آنكه كارنامه آقای رییسی را به حساب آقای طائب بگذاریم. حتما ایشان این نكته را می‌داند كه وقتی با تمام قوا وارد میدان دفاع از دولت سیزدهم شده عملا «بانی وضع موجود» است. چه آقای رییسی را موفق بدانیم یا عملكرد او را ضعیف ارزیابی كنیم، آقای طائب بانی این اوضاع است. انتظار می‌رود آقای طائب، نشست‌های تحلیلی مشتركی با حضور اصحاب سیاست، فرهنگ و رسانه برگزار كند. در آن جلسات می‌توان علاوه بر بحث درباره تحلیل‌های به ‌شدت قابل مناقشه آقای طائب كه اخیرا بیان شده، واقعیت‌هایی از اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه را (كه محصول عملكرد دولت سیزدهم است) مطرح كرد كه شاید آقای طائب به ‌دلیل دور بودن از كف جامعه و حضور در اندرونی سیاست، از آنها بی‌اطلاع باشد.

منبع: اعتماد
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.