هادی خامنه ای :گشت ارشاد نه شرعی است نه ثمربخش
حوادث زاهدان و دیگر شهرها نباید رخ می‌داد

هادی خامنه ای :گشت ارشاد نه شرعی است نه ثمربخش حوادث زاهدان و دیگر شهرها نباید رخ می‌داد

هادی خامنه ای به اعتراضات 1401 واکنش نشان داد اینجا را بخوانید

دنیای قلم -این انقلاب با افكار امثال شهید مطهری و شهید بهشتی و دكتر شریعتی  به پیروزی رسید، شما ببینید وضع موجود چه نسبتی با اندیشه‌های آنها دارد؟

 

 اعتماد نوشت: «گشت ارشاد، نه شرعی است، نه اخلاقی و نه ثمربخش»؛ این عبارات مهمی است كه دبیركل مجمع نیروهای خط امام با استفاده از آن تلاش می‌كند، تصویری شرعی، اخلاقی و اجتماعی از گشت ارشاد به عنوان یكی از عوامل اصلی بروز نارضایتی جوانان و زنان ارایه كند. گشت‌هایی كه دامنه نظارت‌های سلبی آن، بلافاصله پس از تشكیل دولت سیزدهم توسط دولت رییسی افزایش پیدا كرد. رییسی كه براساس برخی روایت‌ها دو سال قبل از انتخابات سال1400 در واكنش به افزایش نظارت‌های گشت ارشاد اعلام كرده بود از منظر تبلیغاتی به ضررش در انتخابات خواهد بود، بنابراین با آن مخالفت كرده بود، چند ماه پس از تشكیل كابینه در شمایل رییس شورای انقلاب فرهنگی، مصوبه افزایش نظارت‌های گشت ارشاد را مصوب و ابلاغ كرد تا دامنه وسیعی از نارضایتی‌ها متوجه نظام و كشور شود. سیدهادی خامنه‌ای اما دامنه ارزیابی‌هایش را تنها به بحث گشت ارشاد محدود نمی‌كند، او ضمن تسلیت به مردم زاهدان و سایر شهرها به خاطر رخدادهای این شهر از ضرورت پیشگیری بروز نارضایتی‌ها سخن می‌گوید. او همچنین با اشاره به این واقعیت كه راهی جز گفت‌وگو وجود ندارد، اعلام می‌كند كه معنای این گفت‌وگو یعنی شنیدن حرف‌های طرف مخالف، حتی اگر این اظهارات تلخ و انتقادی باشد. سید هادی خامنه‌ای با اشاره به اینكه اصلاح‌طلبان بسیاری از مشكلات امروز كشور مانند گشت ارشاد، ردصلاحیت‌ها و نظارت استصوابی، محدودسازی فضای كنشگری و... را از قبل پیش‌بینی كرده و نسبت به وقوع آن هشدار داده بودند، بی‌توجهی سیاست‌گذاران نسبت به این هشدارها را ریشه اصلی بروز بحران اخیر ارزیابی می‌كند. سیدهادی خامنه‌ای ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از هموطنان در حوادث هفته‌های اخیر گفت: حوادث تأسف‌بار و دردآور زاهدان و دیگر شهرها نباید رخ می‌داد در صورتی كه مدیریت درستی به كار گرفته می‌شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خط امام؛ سیدهادی خامنه‌ای دبیركل مجمع نیروهای خط امام، در جلسه مشترك اعضای شورای مركزی و دبیران استانی این تشكل اصلاح‌طلب گفت: مسیر ما مشخص است، چاره‌ای جز گفت‌وگوی جدی و هدفمند در چارچوب مسائل كشور و منافع ملی نداریم؛ وقتی از گفت‌وگو صحبت می‌شود، یعنی همه آماده شنیدن حرف دیگری باشند، ولو اینكه سخن او تلخ باشد.

 

حوادث زاهدان و دیگر شهرها نباید رخ می‌داد


سیدهادی خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت تعداد دیگری از هموطنان در حوادث هفته‌های اخیر گفت: واقعیت این است كه حوادث تاسف‌بار و دردآور زاهدان و دیگر شهرها نباید رخ می‌داد و اگر مدیریت درستی می‌بود، باید از بروز این وقایع پیشگیری می‌كرد. عده‌ای دایما از دخالت دشمنان و ایجاد آشوب از سوی آنان سخن می‌گویند. البته آنها كه با خطاهای‌شان موجبات اعتراض جوانان و به قول شما اغتشاشات را فراهم كرده‌اند چه بسا نفوذی دشمن باشند، آیا شما این را قبول می‌كنید؟


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خط امام، این روحانی اصلاح‌طلب با اشاره به تذكرات اصلاح‌طلبان در سال‌های گذشته در موضوعات مختلف گفت: ما و دوستان‌مان از سر دلسوزی و نگرانی برای كشور و مردم، بارها مطالبی را مطرح كردیم و هشدار دادیم كه یا شنیده نشد، یا از آنها سوء تعبیر شد.
بارها درباره گشت ارشاد و تبعات ناصواب این روش گفتیم، اما كسی توجه نكرد. روشی كه نه شرعی است، نه اخلاقی و نه ثمربخش و انسان تعجب می‌كند كه چه جریانی در كار است كه چنین هزینه‌هایی را برای كشور و نظام ایجاد می‌كند؟


وی ادامه داد: اگر به نظارت استصوابی اعتراض كردیم، برای این بود كه مجلسی كارآمد و برآمده از رای اكثریت تشكیل شود تا بتواند عصاره فضایل ملت باشد، مجلسی كه سلایق موجود در جامعه را نمایندگی كند. اگر از ضرورت توجه به نظرات كارشناسی می‌گفتیم، برای این بود كه از مشورت نخبگان كشور جدا از نگاه‌های جناحی استفاده شود تا از آسیب‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی كاسته شود.
اگر از گزینش‌های سلیقه‌ای در بخش‌های مختلف انتقاد كردیم، برای این بود كه موجب فراری دادن نخبه‌ها می‌شدند. اگر از آزادی بیان و رسانه‌های مستقل و ضرورت اصلاح در صدا و سیما می‌گفتیم، برای این بود كه توجه مردم از رسانه‌های داخلی به سمت رسانه‌های بیگانه نرود. اگر از درك جوان‌ها و توجه به مطالبات آنها می‌گفتیم، برای این بود كه از این ظرفیت به نفع كشور استفاده شود، نه اینكه آنها را تهدید فرض كنید. اگر از عملكرد دولت‌ها انتقاد می‌كردیم، برای این بود كه دولت‌ ناكارآمد زمینه نارضایتی عمومی را افزایش می‌دهد. وی با انتقاد از عملكرد دولت گفت: شما همین الان می‌بینید كه مردم در بدترین شرایط اقتصادی هستند، اما مسوولان دولتی از بهبود اوضاع می‌گویند، پیداست اینها اصلا در بازار و میان مردم نیستند و از قیمت‌ها و تورم و ركود خبر ندارند.

 

انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان


دبیركل مجمع نیروهای خط امام افزود: نمی‌شود فرزندان مردم برای كار و بدیهیات زندگی در اینجا معطل بمانند و فرزندان و خانواده بعضی مسوولان در خارج از كشور از بهترین امكانات برخوردار بشوند. این تبعیض و نابرابری از چشم مردم مخفی نمی‌ماند. نمی‌شود مردم را به ارزش‌های دینی دعوت كنیم و از آن سو گرفتار كج‌فهمی و اعوجاج و تحجر باشیم كه موجب رویگردانی مردم از دین و ارزش‌های دینی می‌شود. این انقلاب با افكار و اندیشه‌های امثال شهید مطهری و شهید بهشتی و دكتر شریعتی به پیروزی رسید، شما ببینید وضع موجود چه نسبتی با اندیشه‌های آنها دارد؟
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان گفت: گاهی در بعضی دانشگاه‌ها با دانشجویان به گونه‌ای برخورد می‌شود كه انگار این افراد اساسا با نهاد دانشگاه بیگانه هستند و توجه ندارند كه اینها فرزندان شما و آینده‌سازان همین كشورند، چرا با آنها بی‌مهری می‌كنید؟ در مساله مهاجرت، برخی مسوولان كشور دایم از اینكه نخبه‌های كشور ما را دیگران می‌خواهند جذب بكنند اظهار نگرانی می‌كنند. باید به این مسوولان گفت چگونه است كه دشمن می‌تواند نخبه‌های ما را جذب كند ولی شما قادر به نگهداری آنها نیستید؟ آیا همین رفتارها موجب مهاجرت نخبگان نمی‌شود؟!


سیدهادی خامنه‌ای در پایان تاكید كرد: مسیر ما مشخص است، چاره‌ای جز گفت‌وگوی جدی و هدفمند در چارچوب مسائل كشور و منافع ملی نداریم؛ وقتی از گفت‌وگو صحبت می‌شود، یعنی همه آماده شنیدن حرف دیگری باشند، ولو اینكه سخن او تلخ باشد. جوانان و مطالبات آنها را به رسمیت بشناسید، قرار نیست خواسته و سخن آنها عینا شبیه ما باشد.

    مردم در بدترین شرایط اقتصادی هستند، اما مسوولان دولتی از بهبود اوضاع می‌گویند، پیداست اینها اصلا در بازار و میان مردم نیستند و از قیمت‌ها و تورم و ركود خبر ندارند.
  چاره‌ای جز گفت‌وگوی جدی و هدفمند نداریم؛ وقتی از گفت‌وگو صحبت می‌شود، یعنی همه آماده شنیدن حرف دیگری باشند، ولو اینكه سخن او تلخ باشد. 


   گاهی در بعضی دانشگاه‌ها با دانشجویان به گونه‌ای برخورد می‌شود كه انگار این افراد اساسا با نهاد دانشگاه بیگانه هستند و توجه ندارند كه اینها فرزندان شما و آینده‌سازان همین كشورند، چرا با آنها بی‌مهری می‌كنید؟
   باید به این مسوولان گفت چگونه است كه دشمن می‌تواند نخبه‌های ما را جذب كند ولی شما قادر به نگهداری آنها نیستید؟


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.