ماجرای سفر پرنس چارلز به ایران

مهرداد حجتی در صفحه‌اش در اینستاگرام ماجرای سفر پرنس چارلز به ایران را مرور و فیلم بالا را منتشر کرده است.

دنیای قلم -دبیر اول سفارت بریتانیا در ۲۰ بهمن ۱۳۸۲ گفته بود: «سفر پرنس چارلز به ایران سفری رسمی اما غیر سیاسی است.» او همچنین گفته بود :«پرنس چارلز امروز، پیش از پرواز به “بم” قرار است با “محمد خاتمی” رئیس جمهور ایران دیدار کند.» او پیش از سفربه ایران ، خواستار افزایش تلاشهای جهانی برای یاری رسانی به مردم مصیبت دیده “بم” شده بود. او قصد داشت در سفر به بم ، از نزدیک به مردم آن شهر ادای احترام کند . در زمان سفر پرنس چارلز در آن زمستان ، ۳۳ سال از آخرین سفر دو عضو خاندان سلطنتی بریتانیا به ایران گذشته بود . سفری که در آن پرنس فیلیپ، همسر ملکه بریتانیا به همراه خواهر پرنس چارلز، شاهدخت آن ، برای حضور در جشن های ۲۵۰۰ ساله به ایران آمده بودند تا در کنار تعداد پر شماری از سران جهان ، در آن شرکت کنند. حالا اما پس از گذشته سه دهه از آن سفر ، عضو دیگری از آن خاندان به ایران آمده بود تا نه در یک جشن، که در ماتمی عمومی از نزدیک به مردم‌ ایران ادای احترام کند.او سالها پس از این سفر ، برای سفر مجدد به ایران اظهار علاقه کرده بود. او گفته بود :«من می‌دانم ایران برای قرن‌ها چه بخش مهمی از جهان بوده است ؛ و آن‌چه به دانش بشر، فرهنگ، شعر و هنر پیشکش کرده، بسیار است... روشن است که دوست دارم [به ایران بروم]»

حالا او نه پرنس ، که کینگ است . او از روز گذشته وارد دوران تازه زندگی خود شده است. پادشاهی که البته دیگر نشانی از آن شکوه شاهان گذشته نخواهد داشت . اما به هر تقدیر او از امروز نماد بریتانیا است. پادشاه بریتانیا ، کسی که قرار است از این پس تصویر او روی پول رایج آن کشور دیده شود.
..

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.