زیره را چطور مصرف کنیم

زیره را چطور مصرف کنیم

طرز مصرف زیره برای بازدهی بهتر را اینجا بخوانید

دنیای قلم -از خواص و کاربردهای زیره بسیار گفته شده اما هر زیره‌ای مناسب مصرف روزمره نیست. دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی و استاد دانشگاه در توضیح کاربردهای زیره نوشت: «زیره سبز در رفع بدهضمی غذا، برطرف کردن نفخ، تقویت کلیه و رفع سردی گوارشی خوب عمل می‌کند، می‌توانید بعد غذا چهار پنج عدد از آن را بجوید.

 

اما دم‌نوش زیره سیاه تا حدی منع شده است و برای میل کردن زیره سیاه به شکل دارو نیاز به تدبیر پزشک است و مداومت در مصرف آن رنگ و رو را تیره می‌کند.»

مشهور است که زیره، برطرف کننده نفخ است. دکتر اختری در توضیح این نکته گفت: نفخ نشان‌دهنده ضعف هضم ناکامل بودن گوارش است و خوشبختانه به خوبی با رعایت رژیم درست غذایی برطرف می‌شود. اگر غذاهای خمیری مانند ماکارونی، آش رشته، نودل، غذاهای پر حبوبات، غذای سرد (یخ کرده)، غذای مانده، سالاد ماکارونی و الویه، سالاد شیرازی و... را از رژیم غذایی‌ خود حذف کنید مشکل برطرف خواهد شد. با این حال  می‌توانید «ترکیب مقداری مساوی از رازیانه، زنیان، تخم کرفس و زیره سبز ساییده شده را روی غذا بپاشند و میل کنند.»

 

رعایت نحوه میل کردن مواد غذایی، نخوردن آب بعد و همراه غذا، نخوردن خیار و گوجه فرنگی خام همراه غذا، نخوردن ماست و دوغ همراه غذا رفع گاز روده را کم خواهد کرد. در این حالت جویدن پنج شش عدد زیره سبز همراه لقمه آخر یا بعد غذا کمک کننده است.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.