بازار سنتی چابهار؛ جذاب و دیدنی

فیلم کوتاه از بازار سنتی چابهار را تماشا کنید.

دنیای قلم -بازار سنتی چابهار یا بلوکان یا مادربزرگ ها در قسمت محلی و سنتی چابهار قرار داره. این بازار در واقع برای مردم محلی هست و تقریبا گردشگر کمی اینجا میبینید. اجناس بازار به شدت متنوع هست و قیمت ها هم نسبتا مناسب هست.
هر کسی چیزی برای فروش گذاشته. از همان ابتدای یکی از کوچه‌ها، زنان که بیشترشان سالخورده هستند، روی زمین نشسته‌اند و بساطی پهن کرده‌اند. یکی از آنها با صورتی چروک و لباس سوزن‌دوزی شده‌‌ای که نشان می‌دهد کار دست خودش است، ماهی خشک و نمک سود شده‌ای را درون یک تشت روحی گذاشته و مشمایی روی آن کشیده و می‌فروشد.
زن دیگری، غذاهای پخته شده‌ای سنتی را درون قابلمه‌ای برای فروش گذاشته و با پیرزن دیگری که او هم از روستاهای اطراف چابهار آمده و حصیرهایی که بافته را برای فروش گذاشته، به زبان بلوچی هم‌کلام می‌شوند.
اگرچه سال‌ها قبل بللوک بازار بیشتر فروشنده زن داشت اما الان همه زنان و مردان در رده‌های سنی مختلف از آن نان درمی‌آورند.
نکته جذاب این بار خوراکی ها و غذاهای خیابونیش هست. یه نوع ساندویچ هندی روی دکه ها همون لحظه جلوی چشمتون درست میکنن فلافل، سمبوسه و یه نوع نون افغانستانی و کلی خوراکی عجیب و روغنی که میتونید توی این بازار تست کنید. البته اگر به طعم ها و ادویه های اسیایی علاقه دارید وگرنه ریسک نکنید. مثلا سمبوسه ای که من خریدم به شدت تند و با سمبوسه های که خوردم کاملا متفاوت بود.
ابمیوه های تازه به خصوص اب موز و انبه هر قسمت بازار قابل دسترس هست .یه سری دست فروش هم هستن که میوه های استوایی میفروشن .
همه آن چیزی که بازارهایی مانند بللوک بازار را ویژه می‌کند، همین بی‌آلایش بودن و همزیستی مردم کنار هم برای تهیه لقمه نانی است و عرضه اجناسی که کمتر در پاساژهای شیک می‌توان آن را دید و فروشندگانی که از روستاها حاصل دسترنج خودشان را آورده‌اند؛ غذای پخته شده، حصیر بافته شده، ماهی صید شده، انبه و موز و پاپایایی که از باغشان چیده‌اند.

برگرفته از صفحه : haleh.r

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.