آداب و معاشرت در فضای مجازی باید چطور باشد

آداب و معاشرت در فضای مجازی باید چطور باشد

برای اینکه بدانید در فضای مجازی چطور باید معاشرت کنید این مطلب را بخوانید

دنیای قلم -آداب معاشرت با دیگران در فضای‌ مجازی هم دقت و توجه می‌خواهد که 10 اصل آن‌ را با هم مرور می‌کنیم   
تا به‌ حال شده در شبکه‌های اجتماعی برای کسی پیغامی بگذارید و با واکنش سرد او مواجه شوید؟ به‌ طور مثال با کلی مقدمه سوالی مطرح کنید و او در جواب فقط بگوید «اوکی». یا شده که در زمان نامناسبی پیامی از طرف همکارتان دریافت کنید که یک سوال کاری پرسیده و اصرار دارد زودتر جواب دهید در حالی‌ که شما در کنار خانواده هستید؟ حتماً ضمن استفاده از شبکه‌های اجتماعی، در موقعیت ‌هایی قرار گرفته‌اید که نمی‌دانستید چه ‌واکنشی نشان دهید تا بی‌ادب و بی‌ملاحظه به‌ نظر نیایید یا از رفتار دیگران ناراحت شده‌اید. نکته مهم این ‌جاست که آداب اجتماعی به ‌ویژه در خصوص فناوری‌های جدید مثل شبکه‌های اجتماعی، نه به محض ورود و فراگیر شدن آن‌ها بلکه آرام‌آرام در جامعه شکل می‌گیرد. این ‌روز‌ها ما برای آن ‌که غذایمان را با قاشق و چنگال بخوریم آن قدر‌ها فکر نمی‌کنیم و برای این‌ کار استدلال نمی‌آوریم چون قاشق و چنگال بخشی از آداب سفره در بسیاری از نقاط دنیاست ولی روشن است که استفاده از قاشق و چنگال هم تاریخی از تنش و توافق جمعی را پشت سر گذاشته و از ابتدا بخشی از آداب غذا خوردن نبوده است. ویرجینیا شی در سال 1994 کتابی درباره «نتیکت» منتشر کرد. نتیکت در واقع ترکیب کلمات «نِت» و «اتیکت» (با ریشه فرانسوی و به معنای آداب معاشرت) است و به آداب رفتار مؤدبانه و احترام‌آمیز در فضای اینترنت اشاره دارد. توصیه‌های وی در 10 ‌بند خلاصه شده است تا شاید با مطالعه و فکرکردن  درباره آن‌ها، بتوانیم رفتارهای بهتری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم.

 


اصل اول |  انسان بودن را به خاطر بسپارید. در فضای اینترنت با دیگران همان طور رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما آن ‌طور رفتار کنند.
اصل دوم| در فضای اینترنت به همان معیار‌های رفتار پایبند باشید که در زندگی واقعی به آن پایبند هستید. هر چند قواعد ارتباطات مجازی نمی‌تواند دقیقاً مانند دنیای واقعی ما باشد ولی شما تلاش خودتان را بکنید.
اصل سوم|  موقعیت‌های مختلف را در نظر بگیرید. برای مثال پیام فرستادن برای استاد، پیام فرستادن به یک دوست صمیمی یا پیام فرستادن به همکار با هم فرق دارد.


اصل چهارم|  به زمان و حجم اینترنت دیگران احترام بگذارید. تلاش کنید وقت دیگران را بی‌دلیل نگیرید. پاسخ دادن به پیام‌ها واقعا وقت‌گیر است.
اصل پنجم|  دلیل نمی‌شود چون در فضای مجازی پیام می‌دهید از شخصیت واقعی‌تان فاصله بگیرید و از ادبیات و لحنی استفاده کنید که مورد تایید خودتان هم نیست. در هر صورت پیامی که فرستاده می شود قضاوتی درباره شما ایجاد می‌کند. روی پیام دقت داشته باشید.  
اصل ششم|    دانش تخصصی را به اشتراک بگذارید. هر خبر یا اطلاعاتی دریافت می‌کنید سریع آن‌ را برای دیگران نفرستید. کمی مکث، بررسی و تأمل کنید.


اصل هفتم |  خیلی اوقات در گروه‌ها ممکن است آتش جنگ به شکل‌های مختلف شعله‌ور شود. سعی کنید شعله تنش را پایین بیاورید و روی خود کنترل داشته باشید.
اصل هشتم |    به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید. دوست‌تان عکسی از خودش برای شما ارسال کرده است. شما آن ‌را برای دوست دیگرتان نفرستید. عکس‌های قدیمی را بدون اجازه کسانی که در عکس هستند، منتشر نکنید.
اصل نهم |    از قدرت خود سوءاستفاده نکنید. یعنی اگر متخصص هستید یا دانش بالایی دارید سعی نکنید دیگران را مرعوب خود کنید.
اصل دهم |  درباره اشتباهات دیگران گذشت کنید. هر کس ممکن است ناخواسته و به اشتباه پیامی  را منتشر کند. سعی کنید فراموش کنید و سریع قضاوت نکنید.
نویسنده : سید سورنا ساداتی| ‌ روزنامه ‌نگار موفقیت

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.