برجام و تصمیمی سخت

برجام و تصمیمی سخت

دنیای قلم -بعد از اظهارات اخیر رییس‌جمهور مبنی بر اتخاذ تصمیمی سخت زمزمه‎‎هایی درباره اینكه این تصمیم در حوزه اقتصادی بوده و ممكن است شرایط معیشتی را سخت‌تر از این هم كند، شنیده می‌شد و برخی این تصمیم را پیرامون افزایش قیمت بنزین، برخی دیگر درباره منتفی شدن برجام می‎دانستند. اما تحركات روزهای اخیر در حوزه سیاست خارجی ایران نشان داد این تصمیم بیشتر در ارتباط با برجام است تا افزایش دوباره قیمت‌ها.

سفر اخیر امیر قطر به تهران و دیدار با رییس‌جمهور و رهبر معظم انقلاب یكی از این پارامترها است كه گفته می‌شود امیر قطر در این سفر و دیدار با مقامات كشورمان حامل پیامی در خصوص مذاكرات وین و توافق برجام بود و درست چند روز بعد از سفر امیر قطر به ایران رییس‌جمهور در همایش نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران گفت: «قرار است در كشور تصمیم‌های سختی بگیریم. شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به كارها نگاه كنند اشكالی ندارد ما را رهنمود می‌كند به افق روشنی كه پیش‌روی اقتصاد است».

 

گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه ایران با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سفر انریكه مورا به ایران و فراخواندن علی باقری‌كنی مسوول تیم مذاكره‌كننده ایران در مذاكرات وین به مجلس از دیگر اتفاقات پیرامون مذاكرات وین است. از سوی دیگر سفر سیدابراهیم رییسی به عمان دیگر اتفاقی است كه نمی‌توان بی‎توجه از كنار آن رد شد. مسقط كه از سال‎های دور به عنوان یك واسطه بین ایران و غرب عمل می‎كرد، این‌بار دیگر پیامی برای ایران ندارد بلكه میزبان رییس‌جمهور ایران می‌باشد. سفر قریب‌الوقوع رییسی درست بعد از سفر امیر قطر و اظهارات او نشان از پالس‎های مثبت ایران برای رسیدن به یك توافق در وین است. البته ناگفته نماند كه دیگر كشورها همچون چین و روسیه در سال‎های اخیر تلاش كردند تا واسطه ایران و غرب باشند و از این فرصت برای پیشبرد اهداف خود استفاده كنند اما رفتارهای روسیه در مذاكرات وین، جنگ با اوكراین و به طبع آن رودررویی با غرب به ویژه امریكا در این جنگ عملا امكان واسطه‎گری را از آنها گرفت. رژیم صهیونیستی همواره مخالف توافق ایران و 1+5 بوده و همه تلاش خود را برای عدم توافق هم در مذاكرات برجام و هم در مذاكرات احیای برجام انجام داده است. آنها این توافق را عاملی بر قدرت گرفتن ایران می‎دانند كه همین امر منافع آنها را مورد تهدید قرار می‎دهد لذا با رصد اتفاقات پیرامون توافق ایران با غرب برای احیای برجام دست به هر اقدامی برای به نتیجه نرسیدن آن می‎زنند.

 

ترور شهید حسن صیاد خدایی نیز از همین اقدامات می‌‎باشد كه خود این نیز نشانگر آن است كه گویا اتفاقاتی درباره برجام در حال وقوع است. رژیم صهیونیستی با ترور پاسدار حسن صیاد خدایی در روز روشن و در قلب تهران در تلاش است تا احساسات بخشی از مخالفان مذاكرات برجام در مجلس و سایر نهادها را برانگیزد تا با فشار بر رییس‌جمهور مانع هرگونه توافق با 1+5 شود. اما واقعیت این است كه امروز كشور در شرایط سختی به لحاظ اقتصادی قرار دارد و معیشت مردم با اصلاح قیمت برخی از كالاها به‌شدت به خطر افتاده است. همه مخالفان برجام در دولت روحانی كه امروز به موافقان برجام در دولت رییسی تبدیل شدند می‎دانند كه برجام می‎تواند علاوه بر كمك به وضعیت اقتصادی، دیدگاه افكار عمومی را نسبت به دولت بهبود بخشد.

محمود اكبری كیا

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.