جایی برای تست تصادف خودرو ها در ایران وجود ندارد چرا؟
چرا جایی برای تست تصادف در ایران نیست ؟ اینجا را بخوانید
دنیای قلم -تولیدكنندگان خودرو در دنیا به دو مبحث بسیار اهمیت میدهند؛ یكی شكل ظاهری و دیگری ایمنی خودروها، چراكه تنها به لحاظ داشتن این دو فاكتور مهم قادر خواهند بود بازار و مشتری را از آن خود كنند اما یكی از اصلیترین مراحل بررسی خودرو در جهان تست تصادف جادهای است؛ ضمن آنكه بررسی مسائل ایمنی، در یك پیست مجهز صورت میگیرد كه هیچ كدام از این موارد در ایران وجود ندارد، هر چند 10 سال پیش ۸۰ هكتار زمین در جاده قم برای راهاندازی مركز تست تصادف خودروها با سهامداری خودروسازان و نظارت سازمان گسترش از سازمان امور اراضی دریافت شد و كار تسطیح زمین و احداث جاده شیبدار در این اراضی انجام شد اما ایجاد این مركز تاكنون متوقف مانده است.
شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در این باره معتقد است؛ ضرورت دارد تا در داخل ایران نیز آزمایشگاههایی برای تست تصادف ایجاد شود و خودروسازان نیز به ایمنی خودروها توجه بیشتری داشته باشند. در ادامه پاسخهای آزادی، دانشیار گروه خودرو دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به سوالات خبرنگار اعتماد را میخوانید.
چرا در حالی كه یكی از مهمترین معیارها برای خرید خودرو در كشورهای پیشرفته ایمنی خودروهاست در ایران بحث ایمنی خودرو در خرید و فروشها چندان در اولویت مشتریها نیست؟
علت اصلی این است كه اطلاعات دقیقی در اختیار مشتریان قرار نمیگیرد ضمن آنكه تكنولوژی و دانش فنی برای ایمنی خودروها در ایران بسیار كمرنگ است، به همین دلیل است كه مشتری به ناچار به موارد دیگری غیر از ایمنی اهمیت میدهد همچنین محصولات خودرویی عملا در ایران در یك سیستم بسته عرضه میشود و مشتریها هم به اجبار از همین محصولات باید استفاده كنند. این در حالی است كه در كشورهای دیگر سیستمی آزاد برای عرضه محصولات متنوع وجود دارد.
از ۲۵ اسفند ماه 1400 تا انتهای فروردین ماه 1401 شمار جانباختگان تصادفات جادهای به ۶۶۳ نفر رسید كه یكی از مهمترین دلایل برای این تعداد از مرگ و میرها در این ایام عدم ایمنی خودروها عنوان شده است، آیا در كشورهای دیگر نیز این معضل دیده میشود؟
در بخش تلفات رانندگی تنها تكنولوژی خودرو مطرح نیست و اگر بخواهیم عوامل اصلی در این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت در وهله اول خطای انسانی مطرح است و در همه جا هم این موضوع اثبات شده است و در خطاهای رانندگی موضوع خواب آلودگی، عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه و سرعت غیرمجاز، عدم استاندارد بودن جادهها، عدم نظارت پلیس، تجهیزات ناقص پلیس، عدم آموزش و... مطرح است كه ریسك تصادفات در ایران را افزایش داده است و در كشور ما متاسفانه درصد بالایی از تصادفات ناشی از این موضوع است. هر چند كه استفاده از خودورهایی كه به سیستمهای ایمنی مجهز هستند تا خطای راننده را پوشش دهد تا هزینه آن خطا منجر به مرگ راننده و سرنشینها نشود امروز در دنیا یك مساله اساسی است. اما به نظر میرسد خودروسازان ما به این موضوع وارد نشدهاند تا در این حوزه سرمایهگذاری كنند. این در حالی است كه باید به سمتی حركت كنند كه در این بخش سرمایهگذاری نیز شود.
ضروری است تا خودروسازان سطح ایمنی خودروها را افزایش دهند و از تكنولوژیهای پیشرفته روز بهره گیرند و از سیستمهایی كمك گیرند تا خطای راننده را كم كنند و آموزش رانندگان موضوع جدی است ضمن آنكه قوانین نیز اجازه استفاده از خودرو برای افرادی كه سابقه رانندگی درستی نداشتهاند و بارها جریمه شدهاند را نباید بدهد.
چرا در حالی كه باید براساس قوانین بالادستی موضوعاتی از قبیل واردات دانش فنی، امكانات پیادهسازی تست تصادفات و ارزیابی عملكرد ایمنی خودرو در سازمان ملی استاندارد اجرایی شود این امر هنوز محقق نشده است؟
یك دلیل آن بحث تحریمهاست كه در چند سال اخیر محدودیتهایی را ایجاد كرده و ایران نمیتواند با شركتهای دارای دانش فنی چندان در تعامل باشد. اما موضوع اصلیتر این است كه عرضه محصولات در ایران بسیار محدود است و با توجه به افت سطح دستمزد خودروسازان و بدهی آنها هزینه كردن مجموعه خودروسازیها در تحقیقات و تكنولوژیهای پیشرفته محدودتر از قبل شده است و به نظر میرسد برای اینكه خودروسازان بخواهند به وضعیت مطلوبی بازگردند باید در وهله اول اقتصاد كشور بهبود پیدا كند، چراكه تا زمانی كه در سطح كلان شاخصهای اقتصادی مطلوبی نداشته باشیم نمیتوانیم از خودروسازان انتظار سرمایهگذاریهای عظیم در حوزه تكنولوژیهایی كه منجر به بهبود كیفیت خودروها و ایمنی آنها میشود را داشته باشیم بنابراین كشور باید به سمت ترمیم اقتصادی پیش برود تا خودروسازان نیز تحت شرایط مناسبی اقدام به سرمایهگذاری در بخش تكنولوژیهای روز و ایمنی بیشتر كنند البته این موضوع نیازمند پیش نیازهایی نیز هست كه یكی از آنها رفتن به سمت بازار آزاد و رقابتپذیر شدن بازار است. البته در كنار این قضیه موضوع واردات خودرو نیز مطرح است اما واردات خودرو به صورت محدود و از سوی عدهای خاص كه تنها مربوط به وارد كردن خودروهای لاكچری تنها برای افراد خاصی باشد، فایدهای ندارد زیرا باید اقشار پایینتر جامعه را نیز درنظر گرفت كه اگر محصولاتی قرار است وارد شود در وهله اول كمك كند تا واردات این محصولات به گونهای با تولیدات داخلی در رقابت باشند و باعث تحرك بازار داخلی شوند.
ضعف در ایمنی خودروها به خصوص در بخش باز نشدن ایربگها متوجه خودروسازان است یا قطعهسازان؟
نصب ایربگ جزو استانداردهای اجباری است و خودروسازان در حال حاضر نیز ایربگ را در ساخت خودروها استفاده میكنند، اما اینكه ایربگها دارای مشكل هستند یا نواقصی دارند باید مورد ارزیابی جدی قرار گیرد. یكی از الزامات در ایمنی خودروها نصب ایربگ است كه متاسفانه باید گفت راه زیادی در پیش است تا ایمنی خودروها در ایران به سطح مطلوبی برسد. ضرورت دارد تا سطح ایمنی همسو با سطح رفاه داخلی خودرو برای استفادهكننده در نظر گرفته شود تا ایمنی نیز با شرایط بینالمللی همخوانی پیدا كند.
چرا تست تصادفات در ایران صورت نمیگیرد و سرمایهگذاری چندانی هم در این خصوص انجام نشده است؟
هر چند اقداماتی در این زمینه در دست انجام است اما بسیار محدود است و این موضوع ضروری است كه در داخل ایران نیز آزمایشگاههایی برای تست تصادف باشد اما معنای اینكه آزمایشگاه تست تصادف در ایران وجود ندارد این نیست كه تست تصادف خودروهای ایرانی انجام نمیشود، زیرا تست تصادف همه خودروهایی كه برای اولینبار در داخل كشور عرضه میشوند طبق دستور سازمان استاندارد و براساس آزمایشهای هومولوگیشن در خارج از كشور انجام میشود و سازمان استاندارد و سازمان بازرسی و وزارت صمت این تستها را مورد ارزیابی قرار میدهند. اما پایش این موضوع در ادامه تولید كه حفظ كیفیت و الزامات استاندارد برای ادامه تولیدات داخل است جای سوال دارد كه لازمه آن این است كه به صورت تصادفی برخی از خودروها را به خارج از كشور برای تست تصادف ارسال كنند تا نسبت به تست اولیه تولید اطمینان حاصل شود، ضمن آنكه باید در بخش سرمایهگذاریها برای تست تصادف در داخل كشور نیز جدیتر عمل شود.