چطور نوجوان تنبل را وادار به انجام وظایف کنیم؟

چطور نوجوان تنبل را وادار به انجام وظایف کنیم؟

اهمال‌کار از ترس مواجه شدن با وظایف و انجام امور اصلی، خود را با انجام کارهای بی اهمیت دیگر سرگرم کرده و اینگونه لذت‌های بلند مدت را فدای لذت‌های آنی زندگی می‌کند.

دنیای قلم -یک روانشناس با بیان اینکه نوجوان "تنبل"، لذت‌های طولانی مدت حاصل از انجام وظایف و مسئولیت‌های خود را فدای لذت‌های آنی کارهای بی اهمیت می‌کند، درباره راهکارهای دوری نوجوان از تنبلی و اهمال کاری گفت: از جمله راهکارها این است که نوجوان با تهیه یک جدول زمانی، کارها و امور خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و خود را موظف به انجام آن امور کوچک در موعد مقرر بداند.

دکتر مژگان احمدپور به بیان راهکارهایی برای دوری نوجوانان از "تنبلی" و اهمال کاری پرداخت و گفت: نوجوان تنبل و اهمال‌کار از ترس مواجه شدن با وظایف و انجام امور اصلی، خود را با انجام کارهای بی اهمیت دیگر سرگرم کرده و اینگونه لذت‌های بلند مدت را فدای لذت‌های آنی زندگی می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بر اساس احساس لذت قسمتی از مغز عمل کرده و کنترل فرد را در دست می‌گیرد، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف بلند مدت لازم است فرد لذت آنی را به تاخیر بیاندازد. این در حالی است که نوجوان تنبل انجام وظایف خود را به تاخیر انداخته و لذت‌های طولانی مدت را فدای لذت‌های آنی می‌کند و پس از آن نیز ذهنش درگیر احساس شرم و گناه حاصل از اهمال کاری می‌شود.

به گفته وی، صفات شخصیتی نوجوان نیز از جمله عوامل موثر در تشدید تنبلی و روی آوردن به اهمال کاری محسوب می‌شود، برای نمونه نوجوانی که اهل ریسک و تجربه جدید نیست، از ترس مواجهه با اصل موضوع، روان خود را با انجام اموری کم اهمیت‌تر راضی کرده و به سراغ انجام وظایف اصلی نمی‌رود.

چطور نوجوان تنبل را وادار به انجام وظایف کنیم؟

این روانشناس با اشاره به اهمیت تربیت درست والدین در کاهش تنبلی نوجوان، با بیان مثالی تصریح کرد: برای مثال فرزندی که از کودکی همواره یاد گرفته برای انجام امور پاداش دریافت کند، اکنون در سن نوجوانی تنها در صورتی وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهد که در قبال این امور پاداشی دریافت کند و در واقع اینگونه برای خود حاشیه امنی ساخته است که از آن خارج نمی‌شود.

احمدپور توجه به لذت‌های آنی و اجتناب از اصل موضوع، کمال گرایی بیش از حد، ترس از انجام امور به دلیل برخوردار نبودن از استاندارد بالا و مورد تمسخر دیگران قرار گرفتن را از جمله عوامل موثر در تنبلی نوجوان دانست و به بیان راهکارهایی برای دوری از تنبلی پرداخت و گفت: در ابتدا نوجوان باید کارها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و خود را موظف به انجام آن کارهای کوچک‌تر بداند. همچنین محیط پیرامون خود را تغییر و عوامل به اصطلاح مزاحم و حواس پرت کن را رفع کند.

همچنین این استاد دانشگاه معتقد است که تهیه یک جدول زمانی کوچک و مجاب کردن خود برای پایبند ماندن به آن‌ می‌تواند از شدت تنبلی و اهمال کاری نوجوان بکاهد.

این روانشناس افزود: نوجوان باید تعلل‌های کوتاه و بلند مدت در حین انجام امور را کنار بگذارد، چک لیستی از امور تهیه کرده و دقیقا بداند موظف به انجام چه کارهایی است. همچنین معاشرت با دوستان با انگیزه و بازبینی در اهداف می‌تواند کمک کننده باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای دوری از تنبلی نباید کارها را بیش از حد پیچیده کرده و انتظار داشت امور به طور صد درصد عالی پیش روند، بیان کرد: اولویت‌بندی در کارها، تعیین اهداف کوتاه و بلند مدت  و توجه به فوریت در انجام کارها از جمله راهکارهای جلوگیری از اهمال کاری است. از سوی دیگر برنامه‌ریزی نوجوان برای انجام امور باید واقع بینانه و دقیق باشد و وقت و انرژی کافی برای انجام کارها بگذارد.

احمدپور در پایان سخنان خود خطاب به نوجوانان توصیه کرد: کاری که از نظرتان بسیار سخت است را در همان ابتدا انجام دهید و از آن دوری نکنید. با اعتماد به نفس کارهایی که برایتان دشوار است را انجام دهید و لذت بلند مدت انجام امور را فدای لذت‌های آنی نکنید. به نتیجه اهمال کاری و تنبلی خود فکر کنید و با ایجاد عادات رفتاری درست مثل تهیه لیستی از کارها، خود را موظف به انجام مسئولیت‌ها بدانید.

منبع: ایسنا
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.