بخشش 5قاتل در آستانه سال نو

بخشش 5قاتل در آستانه سال نو

با تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران، کمک خیرین و پادرمیانی یک بازیگر زن 5قاتل روز شنبه از زندان آزاد شدند.

دنیای قلم -در آستانه سال نو تلاش‌های کمپین نجات محکومان به قصاص به‌ویژه قاتلانی که چندین سال از عمرشان را پشت میله‌های زندان سپری کرده‌اند، با تلاش‌های تیم صلح و سازش مستقر در دادسرای جنایی تهران نتیجه داد در اتفاقی نادر 5قاتلی که سال‌ها در زندان به سر می‌بردند صبح شنبه به‌صورت همزمان از زندان آزاد شدند. مبالغ دیه در این 5پرونده جنایی با کمک خیرین و پادرمیانی یکی از بازیگران زن فراهم شد تا هر 5محکوم سال نو را در کنار خانواده‌هایشان باشند.

زندانی قدیمی


یکی از محکومانی که صبح شنبه آزاد شد مردی به نام کاظم است که 20سال پیش و زمانی که 18سال بیشتر نداشت مرتکب قتل شد و از آن زمان تا‌کنون در زندان است. ماجرا از این قرار بود که 23خرداد سال 80گزارش درگیری خونینی در جنوب تهران رخ داد که در جریان آن پسر جوانی به قتل رسید. عامل جنایت که جوانی 18ساله به نام کاظم بود بازداشت شد و در بازجویی‌ها گفت: من در حال گذر از خیابان بودم که چشمم به مقتول افتاد. او کنار دختری ایستاده و با یکدیگر صحبت می‌کردند. من هم به سمت آنها رفتم و تذکر دادم که اگر نسبتی با هم ندارند درست نیست که با یکدیگر صحبت کنند. همین مسئله شروع درگیری میان من و پسر جوان بود و درحالی‌که به‌شدت عصبانی بودم با مشت ضربه‌ای به سر و صورت او زدم. من قصد کشتن او را نداشتم و حالا که متوجه شدم او جان باخته به‌شدت ناراحت شدم. این متهم در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شد اما پرونده او پیچ و خم‌های طولانی قضایی را طی کرد تا اینکه مدتی قبل برای آخرین بار قضات دیوان به پرونده وی رسیدگی کرده و حکم قصاص او را شکستند. به این ترتیب کاظم به اتهام قتل شبه عمد به پرداخت دیه محکوم شد اما قادر به پرداخت مبلغ دیه نبود. در این شرایط تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران وارد عمل شدند و با کمک خیرین مبلغ دیه فراهم شده و روز شنبه مجرم این پرونده که حالا 38ساله است بعد از گذشت 20سال زندگی پشت میله‌های زندان آزاد شد و نزد خانواده‌اش برگشت.

درگیری عجیب هنگام خوردن میوه 


دومین محکوم به قصاص مردی بود که 12سال قبل درحالی‌که سرگرم میوه خوردن بود و چاقوی میوه خوری در دستش بود وارد یک درگیری جزئی شد و جنایت آفرید. ماجرای این درگیری به روز چهاردهم مهر سال 88برمی‌گردد. آن روز به پلیس خبر رسید که یک درگیری در گاراژی در جاده ساوه رخ داده و مردی که راننده تریلی بوده با چاقوی میوه خوری به قتل رسیده است. عامل این جنایت مردی بود که در همان گاراژ کار می‌کرد که به اتهام قتل عمدی بازداشت شد. او در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و درباره جزئیات درگیری گفت: مرحوم راننده تریلی بود که به همراه یکی از بستگانش به گاراژ آمد. در همان لحظه سگی که در گاراژ بود شروع کرد به واق واق کردن. همین موضوع منجر به اعتراض راننده تریلی و فامیلش شد. برادرم به او تذکر داد که در همین لحظه راننده تریلی فحاشی کرد و ناسزا گفت. درگیری میان آنها شروع شد و او برادرم را هل داد و با میله به سرش زد که باعث شد سر برادرم دچار شکستگی شود. من در حال پوست کندن میوه بودم که با دیدن این صحنه به حمایت از برادرم وارد درگیری شدم اما با میله ضربه‌ای به سر من هم زدند من درحالی‌که به‌شدت عصبانی بودم با همان چاقوی میوه خوری ضربه‌ای به قفسه سینه راننده تریلی زدم که متأسفانه همین ضربه به قیمت جان او تمام شد.
این مرد پس از محاکمه در دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد و قضات دیوان رأی را تأیید کردند. او 2 مرتبه پای چوبه دار رفت اما هر بار از اولیای دم مهلت گرفت. در این شرایط بود که تیم صلح و سازش برای بخشش قاتل به تکاپو افتاد که تلاش‌ها نتیجه داد و سرانجام اولیای دم به شرط دریافت دیه قاتل را بخشیدند. با بخشش اولیای دم، قاتل از چوبه دار فاصله گرفت که با پادرمیانی بازیگر زن و کمک خیرین مبلغ دیه فراهم و به خانواده مقتول پرداخت شد.به این ترتیب او نیز روز شنبه از زندان آزاد شد.

پایان 18سال کابوس چوبه دار


سومین محکوم به قصاص مردی بود که 18سال قبل در درگیری جان همسرش را گرفت و در این سال‌ها 2 مرتبه پای چوبه دار رفت اما هربار موفق شد در آخرین لحظه‌ها از خانواده همسرش مهلت بگیرد و به زندان برگردد. ماجرای این پرونده به 29آذر سال82 برمی‌گردد. آن شب مرد جوان در درگیری جان همسرش را گرفت و پس از دستگیری درباره جزئیات حادثه گفت:شب حادثه به همراه پسرم به پارک رفتیم. او در حال بازی بود که من تصمیم گرفتم برای خانه خرید کنم. پس از خرید، وسایل‌ها را به خانه بردم تا بعد به‌دنبال پسرم بروم. اما بر سر اختلافاتی که با همسرم داشتیم با یکدیگر درگیر شدیم. خیلی عصبانی بودم و نتوانستم خشم خود را کنترل کنم. ناگهان چاقویی از آشپزخانه برداشتم و بی‌آنکه قصد قبلی داشته باشم جان همسرم را گرفتم. عامل این جنایت به قصاص محکوم شد و سال‌ها در زندان بود تا اینکه اولیای دم حاضر شدند از قصاص قاتل گذشت کنند. شرط بخشش آنها دریافت دیه بود که با تلاش خیرین مبلغ دیه فراهم شد و کابوس‌های 18ساله قاتل محکوم به قصاص پایان یافت.

نجات یک زن اعدامی


در میان افرادی که روز شنبه از زندان آزاد شدند یک زن نیز به چشم می‌خورد؛ زنی که هفتم اردیبهشت سال 96در درگیری جان همسرش را گرفت و به قصاص محکوم شد.این زن پس از دستگیری درباره جزئیات جنایت گفت:من و همسرم حدود 22سال قبل با یکدیگر ازدواج کردیم و صاحب یک دختر شدیم اما شوهرم مردی بدرفتار بود که همیشه مرا اذیت می‌کرد. اختلافات ما ادامه داشت تا اینکه از او جدا شدم اما دخترم بی‌تابی می‌کرد و از من می‌خواست تا باردیگر با پدرش ازدواج کنم و به خانه برگردم. تحمل دیدن ناراحتی دخترم را نداشتم و به او قول دادم یک روز در میان به خانه آنها بروم. وی ادامه داد: آخرین بار به خانه شوهرم رفتم اما او شروع کرد به بدرفتاری و من که به‌شدت از او ناراحت بودم جانش را گرفتم. اما زمانیکه جسد را لای پتویی پیچیدم و قصد داشتم آن را به بیرون از خانه منتقل کنم یک راننده تاکسی مرا دید و ماجرا لو رفت.
این زن در ابتدا توسط تیم 3نفره کمیسیون پزشکی قانونی مجنون معرفی شد و پزشکان اعلام کردند که وی از اختلال شدید روانی رنج می‌برد. اما اولیای دم به این نظریه اعتراض کردند که پرونده در اختیار کمیسیون 5نفره قرار گرفت. کارشناسان این بار هم جنون وی را تأیید کردند. اما اولیای دم همچنان به این نظریه معترض بودند که در مرحله بعدی کمیسیون 7نفره به معاینه زن همسرکش پرداخت و این‌بار کارشناسان اعلام کردند او از نظر روانی سالم است و در هنگام وقوع جرم مسئول رفتار خود بوده است. کمیسیون 9نفره پزشکی قانونی نیز این نظریه را تایید کرد و  به این ترتیب این زن به اتهام قتل عمدی در دادگاه کیفری محاکمه و به قصاص محکوم شد. پس از تایید حکم از سوی  قضات دیوان عالی کشور، درحالی‌که شمارش معکوس برای قصاص این زن شروع شده بود تیم صلح و سازش مستقر در دادسرای جنایی تهران تلاش‌های خود را شروع کردند و این پرونده نیز همانند پرونده‌های قبلی به رضایت اولیای دم منجر شد. مرحله پایانی تهیه مبلغ دیه بود که با کمک خیرین و پادرمیانی بازیگر زن مبلغ دیه فراهم و به اولیای دم پرداخت شد.

قتل جوان میانجی 


آخرین مرد اعدامی که روز شنبه از زندان آزاد شد پنجم فروردین سال 91یعنی 9سال قبل در درگیری دست به جنایت زده و جوانی 29ساله را به قتل رسانده بود. او پس از دستگیری درباره ماجرای قتل گفت: در نزدیکی یک گرمخانه در اتوبان خاوران بودم که متوجه شدم مقتول با یکی از آشنایانش درگیر شده است. آنطور که من متوجه شدم دعوای آنها بر سر خرید یک وسیله و مبلغ آن بود. من وقتی دیدم آن دو نفر به جان یکدیگر افتاده و در حال کتک زدن هم هستند دلم سوخت و تصمیم گرفتم با میانجیگری و وساطت به دعوای آنها پایان بدهم اما‌ای کاش چنین تصمیمی نمی‌گرفتم. وی ادامه داد: وارد درگیری شدم اما آنها با سر به‌صورتم کوبیدند و من که به‌شدت عصبانی شدم با چاقویی که همراهم بود ضربه‌ای به مقتول زدم. عامل این درگیری مرگبار نیز به قصاص محکوم شد اما با تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران که با دستور قاضی محمدشهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران تشکیل شده و فعالیت می‌کنند، اولیای دم حاضر به بخشش شدند که با تلاش خیرین مبلغ دیه تهیه و به خانواده مقتول پرداخت شد تا قاتل این پرونده جنایی نیز به همراه 4نفر دیگر صبح شنبه از زندان آزاد شود و به آغوش خانواده‌اش برگردد.

منبع: همشهری
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.