خبر خوش برای حمل و نقل عمومی زیر آسمان پاک

خبر خوش برای حمل و نقل عمومی زیر آسمان پاک

زاکانی: با تمهیدات دولت ۵ هزار اتوبوس گازی برای کشور تامین خواهد شد.

دنیای قلم -شهردار تهران در روزی که شهر هوایی پاک را تجربه می‌کرد،  لایحه بودجه 1401پایتخت را تحویل رئیس شورای شهر تهران داد و با اشاره به سهم 32درصدی حمل‌ونقل و ترافیک گفت که سال آینده گام‌های بزرگی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برداشته می‌شود. به‌گفته علیرضا زاکانی 56هزار و 869میلیارد تومان بودجه برای سال آینده پیش‌بینی شده که بیش از 18هزار میلیارد تومان به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص داده شده است. به گزارش همشهری، جلسه روز گذشته با یاد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو شروع شد و رئیس شورای شهر تهران و برخی از اعضا، دغدغه خانواده این شهدا مبنی بر قرار نگرفتن نام آنها در لیست شهدا را عنوان کردند که در نهایت سیدجعفر تشکری‌هاشمی خبر داد: «با موافقت مقام معظم رهبری شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو شهید خدمت محسوب می‌شوند.» با این خبر خوب، شورا وارد دستور جلسه شد و شهردار تهران پشت تریبون رفت و توضیحاتی را درباره لایحه بودجه سال آینده داد. علیرضا زاکانی گفت:« امسال بودجه شهرداری تهران، ۴۸هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود، اما با لایحه اصلاحیه مبلغ آن کاهش یافت و به 37هزار و 700میلیارد تومان رسید.» 
به‌گفته او، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 32هزار و 500میلیارد تومان بودجه امسال محقق شود. زاکانی با بیان اینکه بودجه سال آینده نسبت به بودجه 37هزار و 700میلیاردی امسال رشد 51درصد داشته است، عنوان کرد: «امروز شهرداری حدود ۶۰هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و 25هزار میلیارد تومان هم به پیمانکاران بدهی دارد و در مجموع بدهی شهرداری تهران 85هزار میلیارد تومان است.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه بودجه 1401دوسطحی پیش‌بینی شده است، تأکید کرد: «سعی کردیم در بودجه‌نویسی به تحول در روح و کالبد شهر توجه داشته باشیم و از این‌رو سرفصل بودجه به 2سطح (بخش) تقسیم شده است؛ بخش اول بودجه قطعی یا همان 56هزار و 869میلیارد تومان و بخش دوم هم مربوط به درخواست مجوزها ناظر به جلب مشارکت مردم در فعال شدن پروژه‌هایی است که ده‌ها هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.» او گفت که در لایحه بودجه، یک پیوستگی بین پروژه‌های ۱۴۰۱ و سیاست‌هایی که در سند بودجه ارائه شده به شورا وجود دارد. همچنین بودجه براساس ۴راهبرد، ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان‌پروژه تشکیل و با تکیه بر برنامه سوم هدف‌گذاری‌ها انجام شده است.

خبر خوش برای حمل و نقل عمومی زیر آسمان پاک

کاهش اتوبوس‌های تحویل داده شده


7هزار دستگاه اتوبوس تحویل مدیریت قبل شده بود، اما امروز 2250دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد. شهردار تهران با بیان این مطلب گفت: «درواقع با این عدد یک‌سوم نیاز شهر قابل تامین بود و این کاستی‌ها در کنار بدهی‌ها ویژگی‌های جدیدی را برای ما در شهر ایجاد کرد که براساس آن ضروری بود گام‌های بلندی برای تحول برداریم؛ چراکه امروز سهم حمل‌ونقل شخصی در تهران‌ ۷۵درصد است و حمل‌ونقل عمومی با سهم اندکی که در شهر دارد به‌تدریج در حال خارج شدن از گردونه خدمت به مردم است.» او ادامه داد: «در این ۴ماه توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل عمومی شده است و برای جبران کاستی‌ها ابتدا ۱۷۵ دستگاه اتوبوس در همان ماه اول خریداری شد که شاید این تعداد با اتوبوس‌های تهیه شده در ۴ سال گذشته برابری کند.» به‌گفته شهردار تهران 110دستگاه اتوبوس نو تحویل داده شده و 65دستگاه دیگر هم در مرحله تسویه مالی قرار دارد و به‌زودی وارد شبکه اتوبوسرانی می‌شود. تعمیر مخزن 500دستگاه اتوبوس تا پایان سال هم مورد دیگری بود که زاکانی از آن خبر داد و تأکید کرد که امسال باید تعداد اتوبوس‌ها به 3هزار دستگاه و سال آینده به ۴۵۰۰ دستگاه برسد. او در ادامه گفت: «سال آینده ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال می‌شوند و قرارداد 50دستگاه اتوبوس برقی بسته شده است و قصد داریم برای تامین 100دستگاه اتوبوس برقی دیگر هم قرارداد منعقد کنیم. همچنین سال آینده با تمهیدات وزارت کشور و دولت 5هزار دستگاه اتوبوس برای کلانشهرهای کشور خریداری می‌شود که سهم تهران از این میزان قابل توجه خواهد بود.»

بررسی لایحه بودجه سال آینده تا بهمن


رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران از بررسی لایحه بودجه 1401تا بهمن خبر داد و گفت: «لایحه بودجه ابتدا در کمیسیون تلفیق و بعد در صحن علنی شورا بررسی می‌شود و تلاش خواهیم کرد تا پایان بهمن این کار به اتمام برسد.» مهدی چمران درباره قابلیت تحقق بودجه 1401عنوان کرد: «این موضوع از یک‌سو بستگی به جلب مشارکت‌های عمومی و از سوی دیگر به شرایط کشور دارد.»

منبع: همشهری
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.