چطور از ابتلای نوزادان به کرونا جلوگیری کنیم

چطور از ابتلای نوزادان به کرونا جلوگیری کنیم

چطور باید از ابتلای نوزادان به کرونا جلوگیری کنیم؟ اینجا را بخوانید

دنیای قلم -طی دو سال اخیر و با شیوع اپیدمی کووید-۱۹، یکی از مباحث مهم، میزان درگیر شدن کودکان و نوزادان با این بیماری و پرسش‌های مرتبط با آن بود. اگرچه هنوز هم پرسش‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد که دانشمندانی به دنبال پاسخ به آنها هستند.

رئیس اداره سلامت کودکان و نوزادان علوم پزشکی شیراز به ایسنا گفت: کروناویروس‌ها بزرگ ترین ویروس ها از خانواده های ویروسی با میزبان حیوانی هستند که در سال ۲۰۱۹ میلادی با انتقال به انسان، موجب همه گیری شدند.

دکتر حمید پارسا افزود: در این بیماری، هشتاد درصد موارد بی علامت هستند و در موارد علامت دار، طیف وسیعی از علایم وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: یکی از علت های پایداری طولانی مدت این بیماری، بی علامتی در بسیاری از جمعیت ناقل بوده و به همین دلیل، رعایت شیوه نامه های بهداشتی بسیار ضروری است.

 

 

رئیس اداره سلامت کودکان و نوزادان علوم پزشکی شیراز افزود: نوزادان در مقایسه با بزرگسالان، سطح بالاتری از آنتی بادی و سلول ‌های ایمنی تولید می ‌کنند که می‌ تواند به طور ویژه در برابر کروناویروس نقش حفاظتی داشته باشد.

او گفت: بر اساس آمارهای موجود از سامانه مادران و نوزادان ایران «iman»، اغلب نوزادان مبتلا به کووید ۱۹، سن جنینی بالای ۳۷ هفته و وزن بالای دو هزار و ۵۰۰ گرم داشته که از منزل مراجعه کرده اند و بیشتر نیاز به مراقبت های ویژه تنفسی نداشته و بدون اکسیژن، سیر بیماری را طی کرده و ترخیص شده اند.

 

 

پارسا، در پاسخ به این پرسش که آیا تزریق واکسن کووید ۱۹ برای مادران باردار و مادران شیرده منعی ندارد؟، گفت: واکسن کووید۱۹ چون غیر فعال است در مادران باردار مشکلی ایجاد نمی کند، اما توصیه این است که واکسن را در زمانی استفاده کنیم که ریسک مواجهه با ویروس بالا باشد.

او ادامه داد: بنابراین با توجه به اینکه آنتی بادی های ایجاد شده در بدن مادر از طریق شیر به نوزاد انتقال یافته و به تقویت سیستم ایمنی نوزاد هم کمک می کند، تزریق واکسن کرونا به مادران باردار پُرخطر و شیرده توصیه می شود.

پارسا در پاسخ به این پرسش که چه مدت بعد از زایمان می توان واکسن کووید۱۹ را تزریق کرد؟، گفت: زمان خاصی تعیین نشده است، اما می توان مدت زمان ۲ هفته را توصیه کرد.

رئیس اداره سلامت نوزادان و کودکان علوم پزشکی شیراز در خصوص عوارض شایع واکسیناسیون، گفت: عوارض موضعی نظیر درد، گرمی و خارش در محل تزریق، احساس خستگی، سرگیجه، تب و لرز، سردرد، تهوع، درد عضلات و مفاصل دیده و گزارش شده است.

پارسا در پاسخ به اینکه آیا تزریق واکسن کووید۱۹ به مادر شیرده، در نوزاد ایمنی ایجاد می کند؟، گفت: با توجه به انتقال آنتی بادی ها از شیر مادر به بدن نوزاد، ایمنی ایجاد شده نسبی بوده و صد درصد نیست.

این مقام مسئول گفت: آیا واکسن کرونای تزریق شده به مادر با واکسن های بدو تولد نوزاد، تداخل دارد؟ خاطرنشان کرد: خیر؛ واکسن کووید، غیربیماری زا «inactivate» بوده و تداخلی با واکسن های بدو تولد ندارد.

این پزشک متخصص همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا مادری که واکسن کووید۱۹ تزریق کرده، قابلیت اهدای شیر به بانک شیر را دارد؟، گفت: بله؛ شیر مادری که واکسن تزریق کرده، نه تنها ویروس زنده را انتقال نمی دهد، بلکه حاوی آنتی بادی هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد نیز کمک می کند.

پارسا در خصوص اینکه آیا مادری که قبلا به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده، نیاز به تزریق واکسن دارد؟، گفت: بر اساس پروتکل های موجود، توصیه می شود که اگر فردی مبتلا به کرونا شده، واکسن را نیز دریافت کند؛ بنابراین پیشنهاد می شود که گروه پُرخطر به ویژه مادران باردار پُرخطر نیز واکسن دریافت کنند.

رئیس اداره سلامت نوزادان و کودکان علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نوزادان جزو گروه‌های پر خطر محسوب نمی‌شوند و بنابراین در اولویت تزریق واکسن نیستند، در مورد تزریق واکسن کووید۱۹ در مادران مبتلا به آنفلوآنزا، گفت: در هر فردی که مبتلا به بیماری های همراه با تب و با تب بالا تا متوسط باشد، تزریق هر نوع واکسن تا زمان بهبودی ممنوع است.

پارسا با بیان اینکه نوع واکسن تزریقی در فرآیند زایمان، شیوه انجام آن و میزان خطر زایمان تاثیری ندارد، خاطرنشان کرد: تزریق واکسن در مادران با بیماری های زمینه ای، حتما با مشورت پزشک باید انجام شود.

این مقام مسئول، با بیان اینکه حضور مادر در کنار نوزاد بستری در بخش nicu، در صورت دریافت واکسن توسط مادر، منعی ندارد، گفت: تزریق واکسن کووید۱۹ به مادرانی که شیر می دهند، با داروهایی که نوزاد در nicu می گیرد، تداخل ندارد.

پارسا با بیان اینکه محدودیت زمانی خاصی برای تزریق واکسن کووید در مادران باردار و شیرده، تعیین نشده است، گفت: مادر شیرده بعد از تزریق واکسن کووید۱۹ هیچ منعی برای در آغوش گرفتن نوزاد و شیر دادن او ندارد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه استفاده از واکسن کووید ۱۹ در شرایط خاص چگونه است؟، گفت: در مورد افراد دارای سابقه ابتلا به کووید۱۹ در صورت داشتن علایم خفیف، ۴ تا ۶ هفته و در صورت مواجهه با علایم شدید، ۴ تا ۱۰ هفته پس از بهبودی واکسن تزریق شود.

پارسا گفت: افراد با حساسیت خفیف به غذا، داروها، لاتکس و یا سایر واکسن ها غیر کووید، آلرژی فصلی، آسم و حساسیت های پوستی خفیف، می توانند واکسن تزریق کنند. 

این پزشک متخصص اطفال با بیان اینکه افراد با سابقه واکنش های حساسیتی(آنافیلاکسی) به واکسن های غیر کووید، دارو و غذا، نباید واکسن دریافت کنند، گفت: در بیماران مبتلا به کووید که پلاسماتراپی شده اند، دست کم ۴هفته بعد از دریافت پلاسما، واکسن تزریق شود.

پارسا با یادآوری اینکه افرادی که استروئیدهای استنشاقی مصرف می کنند، نیازی به کاهش دارو در زمان تزریق واکسن ندارند، گفت: به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که بعد از صرف صبحانه واکسن تزریق کنند و هنگام دریافت واکسن ناشتا نباشند.

رئیس اداره سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که تزریق واکسن در افرادی که قصد انجام عمل جراحی دارند، باید حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی انجام شده باشد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.