حزب کارگزاران دچار انشعاب شد؟

حزب کارگزاران دچار انشعاب شد؟

شورای مرکزی کارگزاران سازندگی مرعشی را به جای کرباسچی به دبیرکلی این حزب برگزید.همزمان انتشار روزنامه سازندگی متوقف شد .

دنیای قلم -کارگزاران سازندگی از جمله احزاب مطرح و تاثیرگذار در جبهه اصلاح‌طلبی است. آن قدر که همیشه حاشیه ساز شده و گاه نیز با این جبهه در تعارض و تقابل قرار گرفته است. برخی از اصلاح‌طلبان کارگزارانی‌ها را اساسا اصلاح‌طلب نمی‌دانند اما واقعیت این است که این حزب سیاسی در منتها  الیه  راست جریان چپ حضور پررنگی در صحنه سیاست ایران دارد و در ایجاد چسبندگی بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و حتی راست میانه نقش موثری داشته است. به عنوان نمونه در انتخابات اسفندماه 98 مجلس و ریاست جمهوری 1400، جریان سازندگی در مقابل تندروی سایر احزاب ایستاد و مشارکت در انتخابات را دموکراتیک ترین راه سیاسی اعلام کرد،  وارد عمل شد و لیست سازندگی  یا همان یاران هاشمی را معرفی کرد. سازندگی در انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز تمام تلاش خود را کرد تا اردوگاه اصلاح طلبی از علی لاریجانی حمایت کند و زمینه تشکیل یک دولت میانه روی دیگر فراهم آید. بگذریم از این که اساسا علی لاریجانی به در بسته شورای نگهبان خورد و با یک رد صلاحیت جنجالی  شانس حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نیافت.


وزنه سنگین جریان چپ؟


در این بین  یکی از مهم ترین  و شناخته شده ترین و درعین حال  پرسروصداترین اعضای این حزب غلامحسین کرباسچی بوده است. کسی که سخنان خود را  با صراحت لهجه بیان می کند  و شخصیت اش  همیشه مورد انتقاد جریان چپ و رادیکال اردوگاه  اصلاح طلبی  بوده و هست. 
باید گفت که  مواضع او درباره اصلاح‌طلبان و شخص سید محمد خاتمی بارها این حزب را با احزابی مثل اتحاد ملت و اعتماد ملی سرشاخ کرده و اختلاف آفرین شده است. او پس از انفعال شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات در انتخابات اسفندماه و سکوت خاتمی در آن برهه و پیش از گرم شدن تنور انتخابات 1400 در گفت وگویی به صراحت تاکید کرده بود که باید رودربایستی ها را کنار گذاشت و «فرقی نمی کند که خاتمی باشد یا هرکدام از رفقا» حالا اما به نظر می رسد با همراهی احزاب خارج از جریان  کارگزاران وزنه طیف  چپ اصلاح طلبی در کارگزاران قوت گرفته،  آنان دست به تغییر ترکیب خود زده اند و کرباسچی کرسی دبیرکلی این حزب را به مرعشی سخنگوی کارگزاران واگذار کرده است. 
شخصیتی که  پیشتر در جایگاه سخنگو رفع و رجوع مواضع تند کرباسچی درباره خاتمی و اصلاح طلبان را به عهده داشت، جایش را گرفته است.در کنار دبیر کلی مرعشی خبر توقف انتشار روزنامه سازندگی، باعث شد که گمانه زنی ها درباره اختلاف درون حزبی قوت بگیرد. در این بین اگرچه  عده ای  مشکلات مالی را دلیل توقف این روزنامه اعلام کردند اما از  سوی دیگر بعضی رسانه ها اختلافات شدید در شورای مرکزی حزب کارگزاران را دلیل اصلی این اتفاق بیان کردند به طوری که گفته شد« اختلاف در شورای مرکزی بر سر اصرار کرباسچی برای تداوم دبیرکلی خود است حال آن که اکثریت اعضای این شورا با دبیرکلی حسین مرعشی موافقت دارند.»  
صحت و سقم این ادعاها روشن نیست و هنوز مشخص نشده که چرا این روزنامه انتشار روز گذشته خود را متوقف کرده است. در عین حال اما به نظر می رسد این که محمد قوچانی سردبیری این نشریه را عهده دار است  بی ربط به توقف انتشار و اختلافات نیست. هر چند محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: شنیدم که به دلیل مشکلات فنی یا کمبود کاغذ روزنامه منتشر نشده است.قوچانی  نیز در انتخابات اسفندماه 98 از مشارکت در انتخابات حمایت و بعدتر همانند غلامحسین کرباسچی  درباره عملکرد منفعلانه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان انتقادهای صریح و جدی را مطرح کرد و شاید توقف سازندگی را بتوان یک سیگنال از راست به چپ دانست.  اما به نظر می رسد درشرایطی  که کارگزاران پس از خداحافظی روحانی از پاستور،  دست شان  از قدرت دور مانده، به دنبال یکسره کردن قصه خود هستند: یا به هویت گذشته خود در دولت مرحوم هاشمی نزدیک شوند و سر و مسیر راست میانه را در پیش بگیرند  یا یک صدا در مسیر 2 خرداد قدم بردارند. موضوعی که با مقاومت هریک از جریان های چپ  یا راست حزب کارگزاران، به نظر محتمل است که  کار را به انشعاب درون حزبی بکشاند .
همزمان کانال تلگرامی هاتف نیز نوشت: تغییرات در حزب کارگزاران سازندگی و انتخاب حسین مرعشی به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی را چه می توان معنا کرد؟ سیادت طیف کرمانی ها؟ واکنش به اعتراضات و انتقادات درونی که کرباسچی را نشانه رفته بود و منجر به سلسله استعفاهایی شده بود؟ روی کارآمدن چهره ای همراه تر با جریان کلی اصلاحات به ویژه حزب اتحاد ملت؟ و... همه این سوالات بیانگر آن است که حزب کارگزاران سازندگی حال و روز خوبی نداشته و شکاف های قابل تاملی در بطن و متن خود دارد. از این پس باید منتظر بود و دید که استعداد رسانه ای حزب کارگزاران چه آینده ای خواهد داشت؟ و این که همچنان جریان اصلاحات با نزاع دو طیف کارگزاران و اتحاد ملتی ها برای به دست آوردن موقعیت بالادستی، روبه رو خواهد بود یا خیر؟

منبع: خراسان
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.