با علل و علائم تری گلیسیرید بالا آشنا شوید

با علل و علائم تری گلیسیرید بالا آشنا شوید

عامل اصلی تری گلیسیرید بالا رژیم نامناسب است ، اما این تنها دلیل آن نیست. سبک زندگی بی تحرک ، ژنتیک و برخی بیماریهای سیستمیک نیز با این اختلال مرتبط هستند.

دنیای قلم -مردم اغلب تصور می کنند که یکی از عوامل اصلی افزایش تری گلیسیرید در خون ، چربی اضافی در رژیم غذایی آنهاست. این همیشه درست نیست و ممکن است به دلایل دیگر باشد.در صورت تشخیص افزایش تری گلیسیرید ، نباید وحشت کنید و در مورد دلایل احتمالی با پزشک خود مشورت کنید تا وضعیت را به درستی بررسی کند.
به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، این نوع لیپید در خون انسان گردش می کند و در بافتهای خاصی از بدن وجود دارد. این یک ماده طبیعی است اما افزایش آن در پلاسما می تواند منجر به مشکل شود.
این چربی منبع انرژی ذخیره در متابولیسم طبیعی بدن است. سلول های بدن  چربی به نام تری گلیسیرید را در داخل خود ذخیره می کنند تا هنگام نیاز مصرف شوند. بدن از این ذخایر برای تولید گرما در شرایطی که نیاز به مصرف بیشتر کالری دارد ، مانند ورزش طولانی مدت یا زمستان های سرد استفاده می کند. این مکانیسم منحصر به انسان نیست.

بسیاری از حیوانات نیز از آن به همین شیوه استفاده می کنند. هر بدن دارای پارامترهای بیوشیمیایی خاص خود است که با آنها طبیعی است ، مقادیر خاصی وجود دارد که اکثر کارشناسان آن را کافی می دانند. هنگامی که غلظت تری گلیسیرید در فردی بیش از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر خون باشد ، فرد دارای تری گلیسیرید بالا است.

این غلظت بالا با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و افزایش احتمال سکته قلبی و مغزی ارتباط دارد. وقتی مقدار تری گلیسیرید بالاتر از ۵۰۰ میلی گرم در یک دسی لیتر خون باشد بسیار احتیاط لازم است.

با علل و علائم تری گلیسیرید بالا آشنا شوید

برخی از علل افزایش تری گلیسیرید:

عامل اصلی تری گلیسیرید بالا رژیم نامناسب است ، اما این تنها دلیل آن نیست. سبک زندگی بی تحرک ، ژنتیک و برخی بیماریهای سیستمیک نیز با این اختلال مرتبط هستند.

رژیم غذایی:

 چربی های اشباع شده و چربی های ترانس باعث افزایش کلسترول و تری گلیسیرید می شوند. اولی باعث افزایش کلسترول بد یا ldl می شود. علاوه بر این ، چربی های اشباع شده عمدتا در محصولات لبنی با منشاء حیوانی مانند پنیر ، شیر و کره متمرکز شده اند. گوشت قرمز نیزدارای مقادیر زیادی تری گلیسیرید است.

علاوه بر این ، چربی های ترانس دارای تأثیر منفی مضاعفی هستند که شامل کاهش کلسترول خوب و افزایش چربی هایی است که عروق را مسدود می کنند. آنها عمدتا در محصولات هیدروژنه وجود دارند.

 

بیشتر بخوانید: علائم کم کاری تیروئید کدامند؟


بیماریهای همزمان که بیشتر با افزایش تری گلیسیرید خون همراه است عبارتند از:

کم کاری تیروئید

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دیابت

نارسایی کلیه

سبک زندگی:

کمبود ورزش و سبک زندگی بی تحرک از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی شناخته شده است. مشکل در افزایش تری گلیسیرید و کلسترول است و زمانی رخ می دهد که فرد ورزش نمی کند.
عادت های بد مانند سیگار کشیدن یا الکلیسم را نیز به آن اضافه کنید تا خطر افزایش  یابد. تحقیقات نشان می دهد که چگونه شیوه زندگی مادر می تواند سطح چربی در نوزاد را در دوران بارداری تغییر دهد.

ژنتیک:


فراتر از بیماری موسوم به "کلسترول بالای خون خانوادگی" ، که اساس ژنتیکی آن مشخص است ، تری گلیسیریدهای بالا به تنهایی از تأثیر وراثت در امان نیستند. هنگامی که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ دچار این اختلال شده اند ، کودکان و نوه ها بیشتر به آن مبتلا می شوند.

تری گلیسیریدهای بالا با علائم خاصی ظاهر نمی شوند.  سردرد ، ناراحتی در قفسه سینه ، آریتمی و خستگی وجود ندارد. به طور خلاصه ، هیچ نشانه ای در مورد افزایش این مواد در خون وجود ندارد.در واقع ، این یک مشکل بزرگ برای پزشکی است. گاهی اوقات ، افراد برای یک رویداد کرونری ناشی از افزایش تری گلیسیرید به یک مشاوره اضطراری مراجعه می کنند درحالی که از آن اطلاعی ندارند.

راههای مقابله با علل افزایش تری گلیسیرید:

هنگامی که سطوح بالای آن را تشخیص دادید ، می توانید اقداماتی را برای کاهش مقادیر تری گلیسیرید در خون انجام دهید. در این موارد ، پزشک در صورت لزوم داروی خاصی مانند استاتین را تجویز می کند.

دستورالعمل های بین المللی و مطالعات علمی متفق القول هستند که استاتین ها به تنهایی ، بدون تغییر در شیوه زندگی ، اثرات طولانی مدت نخواهند داشت.ورزش وافزایش فعالیت بدنی بسیار موثر است.

در صورت تشخیص تری گلیسیرید بیش از ۵۰۰ میلی گرم در یک دسی لیتر خون باید درمان را با داروهای دیگری به غیر از استاتین شروع کنید. پزشک ممکن است مکمل های فیبرات ، نیاسین و امگا ۳ را پیشنهاد دهد.

در هر صورت ، تری گلیسیرید بالا هشداری است که هیچ کس نباید از آن غافل شود. حضور خاموش آن نشان دهنده یک خطر نهفته است که خوشبختانه در صورت تشخیص به موقع قابل کنترل است.

منبع: بهداشت نیوز
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.