آیا بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان بی‌خطر است؟

آیا بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان بی‌خطر است؟

یادداشت غزل لطفی، کارشناس آموزش و پرورش را درباره بازگشایی مدارس بخوانید.

دنیای قلم -در حالی كه وزیر بهداشت از آماده‌باش بیمارستان‌ها برای مواجهه با موج ششم كرونا خبر داده است ما شاهد این موضوع هستیم كه وزارت آموزش و پرورش در حال اعلام برنامه بازگشایی مدارس از آبان ماه است.  لازم است چند نكته مهم درنظر گرفته شود: بازگشایی مدارس یعنی اجتماع كودكان و این موضوع همزمان شده با پیش‌بینی شروع پیك بعدی كرونا؛ همه ما به خوبی می‌دانیم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از مهم‌ترین موارد جلوگیری از ابتلا به كرونا است. در كلاس‌های درسی كه امكان رعایت این مهم وجود ندارد، اولیا چطور باید فرزند خود را به مدرسه بفرستند؟ روند واكسیناسیون در حال پیشرفت خوبی است اما نیك می‌دانیم كه فقط تزریق واكسن از این بیماری جلوگیری نمی‌كند و حداقل تا زمان رسیدن جامعه هدف واكسیناسیون به تعداد مطلوب و امكان شكسته شدن چرخه ابتلا باید بیشترین رعایت پروتكل‌های بهداشتی را داشته باشیم.  در روزهای گذشته شاهد بودیم كه حضور تماشاگران فوتبال به جهت احتمال خطر ابتلا و انتقال كرونا ممنوع شد. حال چطور ممكن است برای یك بازی ۹۰ دقیقه‌ای در ورزشگاهی با محیط باز این احتمال‌سنجی انجام شود اما در مورد كلاس‌هایی كه با سرد شدن هوا هیچ تهویه‌ای ندارند به این موضوع پرداخته نشود؟  برای بازگشایی مدارس باید چند نكته درنظر گرفته شود؛ 
اول: واكسیناسیون حداكثری كه تمام اقشار جامعه را در بر داشته باشد، زیرا بیشتر خانواده‌ها یا دانش‌آموز دارند یا به نوعی با خانواده‌ای كه كودك در سن تحصیل دارد در ارتباط هستند. 
دوم: آموزش رعایت پروتكل‌های بهداشتی به كودكان؛ البته در یادداشت‌های قبل هم اشاره كرده بودم كه ما فرصت آموزش آنلاین خودمراقبتی بهداشتی به كودكان در تابستان را از دست دادیم اما از همین امروز هم می‌توانیم به آموزش كودكان بپردازیم تا فرزندان ما آگاهانه به مدرسه بروند. 
سوم و یكی از مهم‌ترین نكات: شفاف‌سازی آیین‌نامه بازگشایی مدارس برای خانواده‌ها به جهت آمادگی و جلوگیری از استرس؛ به خوبی می‌دانیم كه آموزش حضوری جایگزین ندارد و هر چه سریع‌تر باید این امر محقق شود اما جامعه نیازمند آمادگی فیزیكی و روحی برای روبه‌رو شدن با این موضوع است و باید راه‌های صحیح برای چگونگی بازگشایی مدارس را با اطلاع‌رسانی دقیق در پیش گرفت. به نظر می‌رسد پس از واكسیناسیون حداكثری، آموزش و اطلاع‌رسانی كامل كه حداقل نیازمند چند هفته زمان است امكان بازگشایی مدارس فراهم شود. اما در شرایطی كه هنوز و به‌طور مشخص آیین‌نامه‌ای تبیین و ارایه نشده، صحبت در این باب كه ممكن است به قیمت به خطر افتادن جان و سلامت فرزندان ایران باشد، زود است.

منبع: اعتماد
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.