چند روش کاربردی برای از بین بردن لک‌های صورت

چند روش کاربردی برای از بین بردن لک‌های صورت

لک صورت یکی از مهمترین معضلاتی است که این روزها خانم‌ها با آن روبه رو هستند. روش هایی برای از بین بردن لک صورت را اینجا ببینید

دنیای قلم - داشتن پوست شفاف و شاداب، کمک زیادی به بالا رفتن اعتماد به ‌نفس افراد می‌کند. بی‌شک همه افراد برای جوانی و شادابی پوست خود به دنبال راه‌حل‌های فراوانی هستند و برای جلوگیری از آسیب‌ها و التهابات پوستی راه‌های متفاوتی را امتحان می‌کنند.

 ایجاد لک‌های پوستی روی صورت یکی از کابوس‌هایی است که هرکسی می‌تواند با آن مواجه شود. وجود این لک‌ها روی صورت، جذابیت و زیبایی شما را تحت الشعاع قرار خواهد داد؛ بنابراین یافتن سریع‌ترین راه برای از بین بردن لک صورت، ضرورت دارد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکترحمید وحیدی، متخصص پوست ومو و دکتر رضا رباطی، متخصص پوست و مو و دکتر رعنا هاشمی، مدرس دوره‌های مراقبت از پوست، تزریقات زیبایی گفتگو کرده است. در ابتدا دکتر وحیدی در این‌باره می‌گوید: ملاسما به لکه‌های قهوه‌ای روی صورت افراد بالغ گفته می‌شود. 

 

 

معمولا دوطرف صورت درگیر است. بیشترین مکان‌های درگیرگونه ها،پل بینی و پیشانی لب فوقانی است.وی بیان کرد: بیماری ملاسما اغلب در خانم‌ها دیده می‌شود. و فقط حدود ۱۰ درصد افراد با نژاد پوست تیره، هندی‌ها ومردم خاورمیانه وآفریقای شمالی تمایل بیشتری به ابتلا به ملاسما نسبت به سایرین دارند.این متخصص پوست ومو عنوان کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان تاکنون علت اصلی بیماری ملاسما ناشناخته است. مردم با سابقه فامیلی ملاسما غالبا بیشتر دچارملاسما می‌شوند.

 

 


وی افزود: تغییرات هورمونی نیز ملاسما را تشدید می‌کند. این حالت معمولا طی حاملگی دیده می‌شود و به نام "کلواسما " یا " نشان حاملگی " معروف است و نیز قرص‌های پیشگیری از بارداری نیز می‌تواند باعث ملاسما شوند.دکتر وحیدی عنوان کرد: قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید فرد را مستعد ابتلا به ملاسما می‌کند. اشعه ماوراء بنفش خورشید وحتی نور شدید لامپ می‌تواند سلول‌های تولیدکننده رنگدانه با ملانوسیت در پوست را تحریک کند.این متخصص پوست ومو بیان کرد: افراد با پوست تیره‌تر ملانوسیت‌های فعال‌تری نسبت به افراد با پوست روشن دارند. 

 

 

ملانوسیت‌ها مقادیر زیادی رنگدانه تولید می‌کنند ولی این فرآورده‌های رنگی فقط دراثرتحریک با نورخورشید یا افزایش سطوح هورمونی فعال می‌شوند.وی گفت: بیشترین علت عود مجدد ملاسما قرار‌گیری درمعرض نور است. هرگونه تحریک پوست ممکن است باعث افزایش رنگدانه درپوست افراد تیره شود که باعث بدتر شدن ملاسما می‌شود. دکتر وحیدی در پاسخ به این پرسش که "ملاسماچگونه تشخیص داده می‌شود "، می‌گوید: به دلیل اینکه ملاسما شایع است وظاهر مشخصی برروی صورت دارد، بیماران به راحتی با معاینه پوست تشخیص داده می‌شوند و گاهی نیز بیوپسی پوست برای افتراق ملاسما از سایر بیماری‌های پوستی لازم است.

از بین بردن لک صورت


درمان قطعی برای ملاسما وجود ندارد


این متخصص پوست ومو اظهار کرد: با وجودی که تاکنون درمان قطعی برای ملاسما وجود ندارد ولی درمان‌های متعددی پیشنهاد شده است. ملاسما ممکن است پس ازحاملگی برطرف شود و یا برای سال‌ها یا تا آخرعمر باقی بماند.وی متذکر شد: مصرف ضد آفتاب‌ها درمان اصلی ملاسما هستند. آنها باید با طیف وسیع بوده وعلیه اشعه uvaوuvb خورشید فرد را محافظت کند. "spf" ضد آفتاب باید۳۰ و یا بالاترباشد و علاوه بر این ضد آفتاب‌های فیزیکی مثل لوسیون یا کرم اسیددوزنگ و تینانیوم دی اکسید نیز می‌تواند برای اشعه ماوراء بنفش و نورمرئی استفاده شود.دکتر وحیدی ادامه داد: ضد آفتاب‌ها باید روزانه استفاده شود حتی اگر هوا آفتابی نباشد و درون یا بیرون ازمنزل باشید زیرا مقدار واضحی اشعه ماوراء بنفش حین پیاده روی، رانندگی ونشستن کنارپنجره به فرد می‌رسد.

 


این متخصص پوست ومو بیان کرد: هرگونه پاک کننده‌های صورت،کرم‌ها یا آرایش که باعث تحریک پوست می‌شود، باید قطع شود، چرا که باعث بدتر شدن ملاسما می‌شود. درصورتی که ملاسما در اثر مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری ایجاد شده باشد. ممکن است پس ازقطع مصرف آنها، بهبود پیداکند. ملاسمامی تواند باکرم‌های بی‌رنگ‌کننده درطی مصرف داروهای پیشگیری ازبارداری درمان شود.وی ابراز داشت: انواع گوناگونی ازکرم‌های بی‌رنگ‌کننده دردرمان ملاسما دردسترس هستند. این کرم‌ها پوست را با تخریب ملانوسیت‌ها " بی‌رنگ "نمی کند بلکه باعث کاهش فعالیت رنگدانه‌سازی آنها می‌شود. کرم‌های بدون نسخه با غلظت کم هیدروکینون معمول‌ترین کرم‌های بی‌رنگ‌کننده هستند.این نوع غالبا برای اشکال خفیف ملاسما با مصرف دو بار در روز استفاده می‌شود.دکتر وحیدی می‌گوید: برای جلوگیری از بروز عوارض و ایجاد حداکثر نتیجه باید تحت نظرمستقیم پزشک درمان لک صورت یا ملاسما را شروع کرد.

 


این متخصص پوست ومو می‌گوید که لک صورت یاملاسما یک عارضه پوستی شایع بخصوص دردختران وخانم‌های جوان است. این عارضه به صورت لکه‌های قهوه‌ای تا خاکستری تیره برروی گونه ها،پیشانی و چانه دیده می‌شود. شایع‌ترین سنین بروز این بیماری ۲۰ تا ۳۰ سالگی است و درخانم‌ها بیشتر از آقایان است .وی تصریح کرد: ازجمله علل دیگر بروز ملاسما مصرف دارو به ویژه داروهای هورمونی و بخصوص داروهای پیشگیری ازحاملگی(به صورت قرص، تزریقی و یا کاشتنی) اما داروهای دیگر نیز در بروز آن نقش دارند؛ ازجمله داروهای اعصاب. دکتر وحیدی ادامه داد: تغییرات هورمونی دربدن ازجمله کیست‌های متعدد تخمدان و یا بیماری غده فوق کلیوی نیز در بروز بیماری لک صورت در افراد ارتباط دارد و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

 


با پیشگیری از قرار گرفتن در معرض تابش اشعه خورشید به طورمستقیم بر روی صورت از ایجاد لک تا حد زیادی می‌توان جلوگیری کرد. مصرف کرم‌های ضدآفتاب به طورمنظم به فواصل هر۲ ساعت از ایجاد لک صورت می‌توان پیشگیری کرد. وی مطرح کرد: روش‌های دیگر درمان لک صورت نیز لایه برداری، سایش صورت به وسیله میکانیکی و لیزر است که بسته به پوست افراد انتخاب می‌شود. دکتر وحیدی عنوان کرد یکی ازدرمان‌های لک صورت، ازپیلینگ است ولی این روش مناسب همه افراد نیست چون افراد بارنگ پوست تیره اصلا مناسب پیلینگ است چون یکی ازعوارض پیلینگ خود لک است وشانس ایجاد لک درافراد با پوست تیره خیلی بالا است. این متخصص پوست ومو گفت: هیچکدام ازروش‌های درمانی لک به صورت دائمی نیست ودر یک جلسه نیز انجام نمی‌گیرد و نیاز به تجدید درمان دارد و ادامه درمان دارد زیرا استعداد افراد برای ایجاد لک که با این روش‌های درمانی برطرف نمی‌گردد اما به طور کلی مصرف ضدآفتاب مناسب درافراد مستعد یک نیاز حیاتی دردرمان و پیشگیری از لک صورت است .

 


درمان‌های موضعی خط اول درمانی در بیماری لک صورت


در ادامه نیز دکتر رباطی در اینباره خاطرنشان کرد: بیماری ملاسما یکی از رایج‌ترین دلایل ایجاد لک صورت است و اغلب در خانم‌های مراجعه‌کننده برای درمان لک صورت دیده می شود.

درمان خانگی لک صورت


وی بیان کرد: ملاسما یا لکه‌های حاملگی یکی از مشکلات شایع در بیماران پوستی است که به شکل لکه‌های پوستی قهوه‌ای روشن تا تیره بر روی صورت مانند نواحی گونه‌ها و پیشانی و دور دهان تظاهر می‌یابد. این بیماری عمدتا در زنان با پوست سبزه یا گندمی روی می‌دهد اما علیرغم نام دیگر بیماری به عنوان لک بارداری، این مشکل پوستی در مردان نیز بروز می‌یابد و حتی در بانوان بدون سابقه بارداری نیز روی می‌دهد.
این متخصص پوست ومو ادامه داد: این بیماری نوعی اختلال در تنظیم مکانیسم‌های تنظیم تولید رنگدانه در پوست است که به افزایش میزان رنگدانه‌های پوستی و تیرگی پوست منجر می‌گردد.وی ابراز داشت: از عوامل تشدید‌کننده ملاسما می‌توان به تغییرات هورمونی و مصرف قرص‌های ضد بارداری، حاملگی و از همه مهمتر مواجهه با نور آفتاب اشاره کرد.

 


دکتر رباطی مطرح کرد: ملاسما از نظر بالینی انواع مختلفی با توجه به محل رسوب رنگدانه‌ها در پوست دارد که انواع سطحی یا اپیدرمال پاسخ بهتری نسبت به انواع عمقی یا درمال دارند. روندهای درمانی ملاسما شامل حذف و تعدیل عوامل خطر مانند داروهای هورمونی، پرهیز از مواجهه با نور آفتاب، درمان‌های موضعی و در چند دهه اخیر درمان‌های خوراکی و لیزرها است.

 


این متخصص پوست ومو ادامه داد: درمان‌های موضعی خط اول درمانی در بیماری لک صورت می‌باشند و عملا باعث مهار مسیر آنزیمی ساخت رنگدانه می‌شود. این دسته داروها شامل ترکیبات موضعی ضد لک، کرم‌های لایه بردار حاوی اسیدهای میوه یا مشتقات موضعی ویتامین a و ویتامین cبه شکل منفرد یا ترکیب چند دارویی با یکدیگر است  و معمولا درمان ترکیبی چند دارویی موضعی اثربخشی بهتری دارد.
وی اظهار کرد: تعداد محدودی داروی خوراکی مانند برخی داروهای محرک انعقادخون و برخی مکمل‌های انتی اکسیدان در بهبودی پلاسما موثر بوده‌اند اما تجویز درمان خوراکی ملاسما جهت تنظیم دوز مناسب و پرهیز از عوارض احتمالی باید تحت نظر متخصص پوست باشد و در استفاده از لیزرها به عنوان خط سوم درمان ملاسما باید جانب احتیاط را رعایت نمود.

 


دکتر رباطی توضیح داد: برخی لیزرها از خانواده لیزرهای فراکشنال در درمان ملاسما تا حدی موثر است و در موارد مقاوم در کنار درمان‌های موضعی شاید قابل استفاده باشند اما درمان لیزری ملاسما حتما با صلاحدید متخصص پوست صورت گیرد تا از عوارض احتمالی و تشدید تیرگی‌ها اجتناب گردد و گاهی اوقات نیز از تزریق داخل جلدی برخی داروهای ضد لک یا روش میکرونیدلینگ جهت نفوذ سریع‌تر دارو وبهبودی سریعتر ملاسما استفاده می‌گردد.این متخصص پوست ومو گفت نکته مهم دیگر این است که درمان طولانی و چندین ماهه برای بهبودی بارز ملاسما و جلوگیری از عود ضایعات لازم است و پس از بهبودی نیز پرهیز از آفتاب جهت پیشگیری از عود لازم است.

 


هورمون‌ها می‌توانند سبب بروز لک صورت شوند


در ادامه نیز دکتر هاشمی در اینباره اظهار کرد: درمان لک صورت یکی از مهمترین گام‌های زیبایی صورت است. لکه‌های تیره (هایپر پیگمانتاسیون) هنگامی بر روی پوست پدیدار می‌شوند که پوست بیش از مقدار طبیعی ملانین تولید کند. چشم، پوست و مو رنگ خود را از ملانین می‌گیرند. لکه‌های تیره پوست نیازمند درمان نبوده و بروز آن‌ها جای نگرانی ندارد. با این حال، برخی افراد به دلایل زیبایی تمایل به رفع آن‌ها دارند.وی بیان کرد: بسته به علت بروز لک صورت، افراد برخی از انواع این لکه‌ها را (لکه‌های پیری یا لکه‌های آفتابی) می‌نامند. این مدرس دوره‌های مراقبت از پوست عنوان کرد: لکه‌های تیره پوست می‌توانند رنگی از قهوه‌ای روشن تا تیره داشته باشند. رنگ لکه‌های تیره به رنگ پوست فرد بستگی دارد. این لکه‌ها از جنس بافت پوست بوده و دردناک نمی‌باشند. لکه‌های تیره علاوه بر داشتن اندازه‌های متفاوت می‌توانند در هر ناحیه از بدن تشکیل شوند. با این حال، اغلب در نواحی بروز می‌دهند که در معرض نور خورشید قرار دارند.

 

بروز لکه‌های تیره در نواحی پشت دست ها، صورت، کمر و شانه‌ها رایج است. وی تصریح کرد: رنگ لکه‌ها در افراد دارای پوست تیره اغلب چند پرده تیره‌تر بوده و معمولا ظرف ۶ تا ۱۲ ماه از بین می‌رود. از بین رفتن لکه‌های تیره‌تر می‌تواند سال‌ها به طول انجامد. با اینکه لکه‌ها می‌توانند به رنگ قهوه‌ای بروز داده و تفاوت رنگ زیادی با پوست داشته باشند، اما تغییرات شدید رنگ پوست اغلب ظاهری به رنگ آبی یا خاکستری دارد.دکتر هاشمی عنوان کرد: بروزلکه‌های تیره در صورت چندین عامل متفاوت دارند که عبارتند از آفتاب سوختگی، تغییرات هورمونی، مصرف برخی از داروها، التهاب پوست و بروز جوش در صورت. این مدرس دوره‌های مراقبت از پوست ادامه داد: لکه‌های ناشی از آفتاب سوختگی اغلب به نام لکه‌های آفتابی یا کبدی نامیده می‌شوند. افراد پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا دستگاه‌های برنزه‌سازی به این لکه‌ها دچار می‌شوند. نواحی از بدن که بیشترین مقدار نور خورشید را دریافت می‌کنند، از نظر ابتلا به این لکه‌های خورشیدی در معرض خطر بالا‌تری قرار دارند. از جمله این نواحی می‌توان به صورت، دست‌ها و بازو‌ها اشاره کرد.وی مطرح کرد: ملاسما یک اختلال پوستی است که منجر به تغییر رنگ نواحی کوچکی از پوست می‌شود. این اختلال در زنان مخصوصا در دوره بارداری بیشتر است. به گفته آکادمی درماتولوژی آمریکا، هورمون‌ها می‌توانند سبب بروز لک صورت شوند.دکتر هاشمی گفت: برخی دارو‌ها نیز می‌توانند تولید رنگدانه‌های پوستی را افزایش داده و منجر به بروز لکه‌های تیره شوند. رایج‌ترین عامل نیز دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (nsaids)، تتراسایکلین و سایکوتروپیک‌ها هستند.

 


این مدرس دوره‌های مراقبت از پوست توضیح داد: در برخی موارد لکه‌های تیره صورت می‌توانند پس از التهاب پوست پدیدار شوند. التهاب می‌تواند در اثر عوامل مختلفی بروز دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به اگزما، پسوریازیس، آسیب پوستی و آکنه اشاره کرد.
وی ابراز کرد: انواع جوش‌های صورت می‌تواند باعث بروز انواع مختلفی از لکه‌های پوستی شود که هر یک ظاهر و علائم مشخصى دارند و نیزلک صورت به خاطر زخم نیز پدیدار می‌شود لذا می‌توانند پس از التیام نیش حشرات، سوختگی یا بریدگی پوست به وجود آیند. همچنین امکان دارد با گذشت زمان محو شوند.دکتر هاشمی متذکر شد: ابتلا به بیماری دیابت نیز می‌تواند سبب تیره‌تر شدن برخی نواحی پوست شود. بیماری‌های مرتبط با دیابت شامل آکانتوزیس نیگریکانس، لکه‌های ساق پا و درماتوپاتی دیابتی هستند. برخی افراد این موارد را با لکه‌های پیری اشتباه می‌گیرند. آکانتوزیس نیگریکانس بیماری است که سبب تیرگی و نرمی پوست می‌شود. لکه‌های تیره پوست نیازمند درمان نبوده اما برخی افراد به دلایل زیبایی خواهان رفع آن‌ها هستند.این مدرس دوره‌های مراقبت از پوست توضیح داد: پزشک یا متخصص پوست با معاینه لکه‌های تیره و گرفتن تاریخچه پزشکی به عامل لکه‌های تیره پوست پی می‌برد. در حین معاینه فیزیکی ممکن است پزشک با استفاده از لامپ وود پوست بیمار را معاینه کند. لامپ وود با تابش امواج فرابنفش این لکه‌ها را برای پزشکان نمایان می‌کند. در برخی موارد، به دلیل ویژگی‌های خاص یک لکه پزشکان آزمایش‌های بیشتری انجام می‌دهند تا وجود عامل سرطان بررسی شود.

 


وی مطرح کرد: تمامی افراد می‌توانند به لکه‌های تیره پوست دچار شوند. به نظر می‌رسد که برخی عوامل خطر احتمال ابتلای افراد را افزایش می‌دهند. از جمله این عوامل می‌توان به بیماری کبدی، دیابت، بارداری، آسیب یا تروما به پوست،قرار‌گیری در معرض نور خورشید،دارو‌های افزایش‌دهنده تولید رنگدانه و ابتلا به بیماری‌های پوستی از جمله آکنه، اگزما یا پسوریازیس اشاره کرد.

 


دکتر هاشمی تشریح کرد: متخصصان پوست می‌توانند برای روشن کردن لکه‌های تیره پماد یا فرایند‌های درمانی تجویز کرده و یا در برخی موارد نسبت به برداشت لکه‌ها اقدام کنند. فرایند‌های درمانی نسبت به پماد‌ها هزینه بیشتری دارند. با اینکه سرعت تاثیر‌گذاری فرایند‌های درمانی بیشتر است اما احتمال بروز عوارض جانبی ناشی از آن‌ها نیز بالا‌تر است. این مدرس دوره‌های مراقبت از پوست افزود: بهترین گزینه درمانی می‌تواند به علت، اندازه و ناحیه لکه تیره بستگی داشته باشد. متخصص پوست می‌تواند یکی از روش‌های درمانی مانند لیزر، میکرودرم ابریژن، لایه بردار‌های شیمیایی، کرایوتراپی، پمادهای روشن‌کننده پوست را پیشنهاد کند.وی بیان کرد: درمان‌های لیزری صورت انواع مختلفی دارند. رایج‌ترین لیزر رفع لکه‌ها از پالس‌های شدید نوری استفاده می‌کند.

 نور لیزر ملانین را هدف قرار داده و لکه‌های تیره را از بین می‌برد.دکتر هاشمی گفت: درمان لک صورت با میکرودرم ابریژن نیز بدین صورت است که در فرآیند میکرودرم ابریژن متخصص پوست با استفاده از یک ابزار خاص و دارای سطحی خشن، لایه خارجی پوست را از بین می‌برد. این درمان با تحریک تولید کلاژن جدید سبب کاهش لکه‌ها می‌شود.این مدرس دوره‌های مراقبت از پوست اظهار کرد: لایه بردار‌های شیمیایی محلول‌هایی هستند که بر روی پوست اعمال شده و با از بین بردن سطح پوست منجر به رشد پوست جدید می‌شوند. این روش می‌تواند به تدریج سبب رفع لکه‌های تیره شود.وی تصریح کرد:کرایوتراپی فرآیندی است که در آن نیتروژن مایع با هدف انجماد بر نواحی تیره اعمال شده و به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و پوست معمولا پس از التیام رنگ روشن‌تری خواهد داشت لذا این روش برای درمان لک صورت مناسب است.دکتر هاشمی توضیح داد: پماد‌های روشن‌کننده به صورت تدریجی اثر کرده و ظرف چند ماه ظاهر لکه‌های تیره را کاهش می‌دهند. هیدروکینون، عنصری فعال در پماد ها، سبب جلوگیری از تولید ملانین می‌شود. محصولات تجویزی معمولا دارای ۳ تا ۴ درصد از این ماده هستند. این مدرس دوره‌های مراقبت از پوست ابراز کرد: پیشگیری از بروز لکه‌های تیره پوست ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد. برای مثال، پیشگیری از تغییرات هورمونی دوره بارداری که منجر به ایجاد ملاسما می‌شوند امکان پذیر نیست.

 

 

 با این حال، اقداماتی وجود دارند که افراد با عمل به آن‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به لکه‌های تیره را کاهش داده و از تیره‌تر شدن آن‌ها پیشگیری کنند. از جمله این اقدامات می‌توان مواردی مانند اینکه به صورت روزانه و حتی در روز‌های نه چندان آفتابی از ضد آفتاب‌هایی با spf بالا‌تر از ۳۰ استفاده کنید، جهت محافظت بیشتر از پوست خود از کلاه‌های لبه پهن و عینک آفتابی استفاده کنید، نسبت به درمان بیماری‌هایی چون آکنه اقدام کنید زیرا این موارد می‌توانند به بروز التهاب منجر شوند و از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر خودداری کنید زیرا نور خورشید در این ساعت‌ها بیشترین قدرت را دارد.

 


این عارضه پوستی در زنان بیشتر از مردان است


یک متخصص پوست و مو گفت: ملاسما نوعی عارضه پوستی است که در زنان بیشتر از مردان است. دکتر حمید رشنو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ملاسما یکی از مشکلات شایع پوستی است که سبب ایجاد لکه‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری در صورت افراد می‌شود. وی ادامه داد: این لک (ملاسما) ممکن است بر روی گونه‌ها، پل بینی، پیشانی، چانه و بالای لب، نوک سینه و شکم نمایان شود و البته در قسمت‌هایی از بدن (مچ، ساعد دست و گردن) که بیشتر در معرض نور آفتاب است، دیده شود. رشنو با بیان اینکه ملاسما در زنان شایع‌تر از مردان است، افزود: این عارضه در زنان باردار بسیار شایع بوده و به ماسک بارداری نیز معروف است. این متخصص پوست و مو با بیان اینکه مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری سبب ایجاد ملاسما شده که وقتی زنان وضع حمل می‌کنند یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را متوقف کنند، ملاسما به خودی خود برطرف می‌شود، بیان کرد: این لکه‌های قهوه‌ای (ملاسما) در دوران بعد از زایمان به تدریج کمرنگ شده اما کاملا برطرف نمی‌شوند و حتی در برخی افراد تا آخر عمر باقی می‌مانند و یا سال‌های طولانی روی صورت وجود دارند.

 

وی با اشاره به اینکه ملاسما در میان مادران باردار زمانی ایجاد می‌شود که دچار تغییرات هورمونی می‌شوند، یعنی سلول‌های تولید‌کننده رنگ در پوست بدن (ملانوسیت‌ها) مقدار رنگ بیش از حد را تولید می‌کنند، تصریح کرد: افرادی که رنگ پوست‌شان تیره است، بیشتر در معرض ابتلا به ملاسما قرار می‌گیرند؛ چون ملانوسیت‌های فعال در پوست آنها بیشتر از افراد روشن پوست است. رشنو اضافه کرد: صورت این افراد نسبت به نور آفتاب حساس بوده و نباید در معرض نور قرار گیرند. همچنین این افراد نباید از قرص‌های هورمونی زنانه( ld ) استفاده کنند. وی با تاکید بر اینکه استفاده از داروهای لکه‌بر در کاهش رنگ‌دانه‌ها موثر خواهد بود، گفت: البته تغییرات هورمونی، ملاسما را تشدید می‌کند. این متخصص پوست و مو با بیان اینکه اشعه خورشید فرد را مستعد ملاسما می‌کند، افزود: همچنین اشعه ماوراء بنفش خورشید و حتی نور شدید لامپ می‌تواند سلول‌های تولید‌کننده رنگدانه یا ملانوسیت را در پوست تحریک کند.رشنو با بیان اینکه ملاسما با هیچ بیماری داخلی یا اختلال عملکرد بدن مرتبط نیست، خاطرنشان کرد: باید در برابر حفاظت از اشعه نور خورشید از ضد آفتاب‌ها استفاده شود.

 


چند ماسک گیاهی برای رفع لک صورت


دستیار تخصصی طب سنتی گفت: برای رفع لک صورت می‌توان از ماسک‌های گیاهی استفاده کرد، البته اگر کسی بخواهد درمان کلی شود، بهتر است که خودش را به یک پزشک حاذق طب سنتی دانشگاهی بسپارد. به گزارش تسنیم، لیلا شیربیگی درباره لک صورت و ماسک‌های گیاهی اظهار داشت: لک صورت از دیدگاه حکما علتش به دلیل مشکلات داخلی بدن است.وی گفت: برای رفع لک صورت می‌توان از ماسک‌های گیاهی استفاده کرد، البته اگر کسی بخواهد درمان کلی شود خوب است که خودش را به یک پزشک حاذق طب سنتی دانشگاهی بسپارد.دستیار تخصصی طب سنتی ایران با معرفی چند ماسک گیاهی اضافه کرد: افراد برنج را کاملاً پودر کنند، با کمی شیر (یک قاشق مربا خوری برنج و دو قاشق غذاخوری هم شیر ) مخلوط کنند.
 برنج و شیر جلا‌دهنده پوست است و تا حدی می‌تواند لک را از بین ببرد.شیربیگی ادامه داد: علاوه بر این، کتیرا هم برای رفع لک خوب است، می‌توان کتیرا را به اندازه یک بند انگشت در آب بیندازند، حجم کتیرا زیاد خواهد داشت.

 

به اندازه یک قاشق غذاخوری کتیرا بردارند، مقداری شیر اضافه کنند و ماسکش کنند. زمانش با توجه به مقاومت پوست افراد است، چون ممکن است پوست واکنش نشان دهد و قرمز شود. اول کمی بگذارند و 5 دقیقه تحمل کنند، اگر مشکلی ایجاد نشد، می‌توانند تا 30 دقیقه روی پوست باشد.دستیار تخصصی طب سنتی گفت: چون ممکن است پوست قرمز شود و خارش پیدا کند و فرد احساس کرد پوستش دچار خارش شده به جای کتیرا از آرد برنج استفاده کند. این‌ها درمان‌های خیلی ساده‌ای هستند.شیر بیگی خاطرنشان کرد: استفاده از این ماسک گیاهی طی 2 یا 3 بار در هفته لکه‌های موضعی پوستی را از بین می‌برد. شب و روز هم فرقی نمی‌کند. گندم را هم می‌توانیم پودر کنند و با شیر مخلوط کنند که همه این مواد پاک کننده هستند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.