دلایل مهم برای یائسگی زودرس

دلایل مهم برای یائسگی زودرس

برخی زنان قبل از 50 سالگی دچار یائسگی می شوند دلایل یائسگی زودرس را اینجا بخوانید

دنیای قلم -یائسگی بخش طبیعی فرآیند افزایش سن زنان است که در آن قاعدگی پایان می یابد و فرد دیگر نمی تواند باردار شود. سن یائسگی در زنان معمولاً اوایل دهه ی 50 سالگی است اما برخی از زنان به دلایل گوناگونی زودتر از موعد یائسه می شوند.

اگر بانوان زودتر از 40 سالگی، یائسگی را تجربه کنند، به آن یائسگی زود هنگام یا زودرس می گویند. گاهی یائسگی زود هنگام علت شناخته شده ای ندارد .

 

 

چه عواملی موجب یائسگی زود هنگام می شوند؟


یائسگی زود هنگام ممکن است به عواملی که در ادامه آورده ایم، ایجاد شود، این عوامل عبارتند از:

 

جراحی رحم یا تخمدان


برداشتن هر دو تخمدان باعث یائسگی می شود، زیرا تخمدان ها مسئول ترشح هورمون ها هستند اما کارشناسان بیان می کنند حتی برداشتن یک تخمدان می تواند منجر به کاهش تولید کل هورمون های استروژن و پروژسترون شود.

هنگامی که زنان هیسترکتومی (برداشتن رحم) دارند، تخمدان های آنها اغلب برای جلوگیری از یائسگی در جای خود باقی می ماند، اما ممکن است برای تاخیر انداختن آن کافی نباشد. برداشتن رحم هم می تواند باعث یائسگی مشابه برداشتن تخمدان شود.

 

 


استعمال سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن


اگر سیگاری هستید، بدانید که خیلی به سلامتی آسیب مب زنید. سیگار کشیدن می تواند زنان را به سمت یائسگی تا دو سال زودتر از حد انتظار سوق دهد و این نتیجه اثرات ضد استروژن نیکوتین است.

محققان موسسه سرطان، دریافتند زنانی که 100 نخ سیگار یا بیشتر در زندگی خود کشیده اند 26 درصد بیشتر احتمال دارد که قبل از 50 سالگی دچار یائسگی شوند به علاوه، این مطالعه نشان داد زنانی که به طور منظم در خانه یا محل کار در معرض سموم دود سیگار هستند دچار یائسگی زودرس می شوند.

 

 

مشکلات بارداری


اگر در حین گذراندن درمان های ناباروری متوجه کاهش ذخیره تخمدان (dor) شدید، متأسفانه در مسیر توقف زودرس باروری هستید. dor به این معنی است که تخمدان های شما فولیکول های کمتری دارند که به تخمک تبدیل شوند، بنابراین باردار شدن سخت تر و راهی سریعتر برای یائسگی خواهد بود.

اگر هنوز قصد تشکیل خانواده دارید، مهم است به آن توجه کنید. متخصصان زنان و زایمان گزینه های درمانی تهاجمی تر برای دستیابی به بارداری، از جمله،ivf را برای بیماران مبتلا به dor توصیه می کند. ivf خود، یک عامل خطر برای یائسگی زودرس نیست.

 

 

کمبود وزن


وقتی نوبت به یائسگی زودرس می رسد، کمبود وزن بیشتر از چاقی عامل خطر است. استروژن در بافت چربی ذخیره می شود، بنابراین اضافه وزن یا چاقی احتمال شروع دیررس یائسگی را افزایش می دهد زیرا استروژن بیشتر است.

لاغر شدن به دلیل تغذیه نامناسب یا اختلال در خوردن، به این معنی است که چربی و استروژن کمتری وجود دارد و زن را دچار یائسگی زودرس می کند. زنانی که در تمرینات بدنی بیش از حد شرکت می کنند، مانند دوندگان ماراتن، اگر چربی بدن آنها بسیار کم باشد نیز ممکن است در معرض خطر بگیرند.

یائسگی زودرس

 


درمان سرطان


یائسگی زودرس می تواند یک عارضه جانبی ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد. درمان سرطان، مانند شیمی درمانی ورادیوتراپی لگن، اغلب به بافت تخمدان آسیب می رساند و منجر به نارسایی زودرس تخمدان و در نتیجه یائسگی می شود.

به گفته انجمن سرطان شناسی علائم یائسگی ناشی از درمان های سرطان می تواند بدتر از یائسگی طبیعی باشد زیرا کاهش هورمون ها سریعتر اتفاق می افتد همچنین، حتی اگر درمان های سرطان لزوماً باعث یائسگی نشوند، آسیب هایی که وارد می شود می تواند زودتر از حالت عادی منجر به یائسگی شود.

 

 

بیماری خود ایمنی


تعریف "خودایمنی" به این معنی است که بدن شما به خود حمله می کند بنابراین برای زنانی که بیماری هایی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید، تیروئیدیت یا بیماری آدیسون دارند، آسیب به تخمک های آنها توسط سلول های ایمنی خودشان ممکن است. برخی از انواع بیماری های خود ایمنی آنتی بادی هایی را تولید می کنند که ممکن است به اشتباه به بافت تخمدان حمله کرده و منجر به نارسایی زودرس تخمدان شوند.

برخی از بیماری های خود ایمنی نیز باعث آسیب به غدد تولید کننده هورمون می شوند. مطالعات اخیر نشان می دهد که 20 درصد از زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان نیز دارای بیماری خود ایمنی هستند.

 

 

بی نظمی کروموزومی


سندرم ترنر که در آن یک زن بخشی یا همه یکی از دو کروموزوم x خود را از دست می دهد. تخمدان های زنان مبتلا به سندرم ترنر به خوبی عمل نکرده و اغلب حتی هورمون های مورد نیاز برای شروع بلوغ را تولید نمی کنند اما شما می توانید حامل یک بیماری کروموزومی دیگر، ایکس شکننده باشید، حتی بدون اینکه بدانید.

 

 

بیماری صرع


چرخه قاعدگی می تواند باعث تشنج در زنانی شود که دارای بیماری عصبی صرع هستند، بنابراین به نظر می رسد با تغییرات هورمونی ارتباط دارد. بنیاد صرع بیان می کند یائسگی ممکن است یک دهه زودتر در برخی از زنان مبتلا به صرع رخ دهد مشخص نیست چرا، اما پزشکان فکر می کنند این ممکن است به تأثیر تشنج بر قسمت های خاصی از مغز که هورمون ها را تنظیم می کند، مربوط باشد.

 

 

استرس شدید


در حالی که استرس به تنهایی باعث یائسگی زودرس نمی شود، اما ممکن است به آن کمک کند. احتمال دارد استرس شدید روانی منجر به اختلال در عملکرد تخمدان شود. اگر استرس شدید دارید، عملکرد باروری سرکوب می شود. تحقیقات اخیر دانشگاه نشان داده است که استرس می تواند در یائسگی زن نقش داشته باشد اما با تغییر سبک زندگی قابل اصلاح است.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.