دلایل افزایش آسیب های اجتماعی

دلایل افزایش آسیب های اجتماعی

یادداشت سرهنگ "سیامک محمدی" کارشناس ارشد روانشناسی بالینی را درباره آسیب های اجتماعی بخوانید.

دنیای قلم -نابسامانی های اقتصادی- اجتماعی همچون فقر، تورم ، گرانی، بیکاری، فقدان امنیت مالی و حقوقی و دیگر عواملی که باعث محرومیت می شوند زمینه مساعدی را برای انواع مختلف آسیب های اجتماعی چون : خودکشی، سرقت، الکلیسم، فرزندآزاری، زورگیری، طلاق، گدایی و...فراهم می آورد. 
 
مهمترین معضل و آسیب اجتماعی در کشور فقر و اشتغال است. اول بیکاری است که به دنبال آن فقر هم می آید فقر یکی از عوامل مهم از انواع انحرافات از جمله دزدی و انحرافات جنسی و به وجود آورنده آسیب اجتماعی در جامعه به خصوص نسل جوان است زمانی که افراد به دلیل فقر به حاشیه شهر میروند نظارت اجتماعی پنهان از بین می رود و افراد احساس آزادی می کنند و به سمت آسیب های اجتماعی کشیده می شوند و گرایش به این آسیب ها نیز بالا می رود.بیکاری، کمبود مواد غذایی و پوشاک، بی سوادی، عقب افتادگی، جهل و خرافات، عدم بهداشت کافی و انواع بیماری های روحی و جسمی و... ریشه در نیاز مادی و فقر دارد.
ریشه بسیاری از خشونت ها به فقر بر می گردد، زمانی که پدر خانواده توانایی تامین معیشت خانواده خود را نداشته باشد تحمل او نسبت به مسائل مختلف کاهش و تحریک پذیر خواهد شد و در نهایت خشونت در خانواده شکل گرفته و یکباره آمار خشونت افزایش می یابد .این افراد این خشونت ها را در جامعه نیز خواهند داشت و به نوعی احساس می کنند جامعه در حق آن ها کوتاهی کرده است.

دلایل افزایش آسیب های اجتماعی 
به دلایل کرونا و تورم شرایط مالی بسیاری از خانواده ها نامناسب بوده ،نامطلوب تر شده و از سوی متولیان امر نیز یک برنامه حمایتی مشخص برای حمایت از خانواده های کم در آمد اجراء نشده است.گاهی در جامعه و خانواده جوانان را بدلیل بانحراف کشیده شدن مقصر می دانند اما زمانی که مسائل واکاوی می شود مشاهده شده که این فرد به دلیل عدم کسب موفقیت در کسب شغل مناسب ،ازدواج، تحصیل و عدم تخلیه هیجانات دچار خلاء عاطفی شده و در نهایت توسط یک عامل و یا زمینه آسیب پذیر می شود.
در حوزه آسیب های اجتماعی تمرکز مستقل و واحدی روی دستگاه های مسئول و متولی مثل شهرداری، بهزیستی و یا وزارت کشور، وزارت امور خارجه در خصوص آسیب های اجتماعی چه در مرحله پیشگیری ،کنترل و درمان وجود ندارد.در حوزه پیشگیری و آموزش برنامه مشخص، جامع و هدفمند وجود ندارد و به‌صورت جزیره‌ای کار می شود. آسیب‌های اجتماعی، باید توسط سرای محله، «محله محور» و موزاییک‌بندی، با نرم مشخص و هدفمند کنترل شود. استفاده از متخصصان محلی در حوزه درمان در رشته‌های مختلف نیز لازم است. همچنین را باید به داخل خانواده ببریم. آموزش خانواده مهم است با جذب، محبت و دوستی می‌شود بخش اعظمی از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد و کنترل کرد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.