ناگفته‌هایی از روزهای تنهایی ترامپ

ناگفته‌هایی از روزهای تنهایی ترامپ

کتاب جنجال برانگیز «من به تنهایی می‌توانم آن را درست کنم» درباره سال پایانی ترامپ در کاخ سفید است.

دنیای قلم -انتشار کتاب کارول لئونیگ و فیلیپ راکر، خبرنگاران واشنگتن‌پست با عنوان «من به تنهایی می‌توانم آن را درست کنم» جنجال زیادی در ایالات متحده آمریکا به پاکرده‌است. اگرچه این کتاب هنوز توزیع نشده اما افشای بخش اندکی از محتوای آن، واکنش شدید اطرافیان رئیس‌جمهور سابق آمریکا را برانگیخته‌است. این کتاب، به بررسی یک‌سال پایانی حضور ترامپ در کاخ‌سفید می‌پردازد؛ این‌که رئیس‌جمهور سابق آمریکا چه نقشه‌هایی برای کودتا در این کشور و حفظ قدرت در سر داشته و چگونه در اجرایی کردن این نقشه‌ها ناکام مانده‌است. در این کتاب، با ۱۴۰ نفر از افراد مختلف، از جمله بسیاری از افراد نزدیک به ترامپ گفت‌وگو شده‌است. برخی از این افراد تنها به شرط ناشناس ماندن، حاضر به مصاحبه و انتشار نظرات و خاطرات خود شده‌اند. این کتاب ۵۹۲صفحه‌ای، قرار است روز سه‌شنبه این هفته ( ۲۰ جولای) به صورت عمومی در ایالات‌متحده منتشر شود. روزنامه جام‌جم به بررسی مهم‌ترین نکات مطرح شده در این کتاب می‌پردازد:

خود را با ایران در نینداز!


ژنرال مایک میلی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰، شدیدا هراسان بود که وی بخواهد اقدامی را علیه ایران (حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران) انجام دهد. میلی خطاب به ترامپ و مشاوران وی در جلسه‌ای می‌گوید:  اگر این کار (جنگ با ایران) را انجام دهید، در مخمصه خواهید افتاد.  با این حال پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و شکست ترامپ، موضوع حمله به ایران بارها از سوی ترامپ و مشاورانش مطرح شد. در یک جلسه‌ای که ترامپ نیز در آن حضور نداشت، مشاوران و معاونان وی دوباره درخصوص حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران وارد بحث شدند و با آن موافقت کردند! ژنرال میلی پس از اطلاع از این مساله، از مایک پنس، معاون ترامپ پرسید که چرا تا این اندازه اصرار به حمله علیه ایران دارید؟! مایک پنس پاسخ داد زیرا ایران کشوری شرور است!
در نهایت، در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۱ جلسه دیگری در کاخ سفید درخصوص دریافت آخرین اطلاعات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای ایران برگزار شد. در آن جلسه، ژنرال میلی و رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی آمریکا به ترامپ اطلاع دادند که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران در این مرحله (روزهای آخر حضور ترامپ در کاخ سفید) ناممکن خواهد بود.

قرار است کتابی درباره ترامپ منتشر شود
اطرافیانم به من خیانت کردند


ترامپ به شدت از اطرافیان خود عصبانی است! او آنها را در شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت سهیم می‌داند، هر چند بر این باور است کماکان پیروز انتخابات است! ترامپ از مایک پنس معاون خود، ویلیام بار وزیر دادگستری کابینه‌اش و سه عضو دادگاه عالی آمریکا ( که خود آنها را معرفی کرده بود) به عنوان افرادی یاد کرده که وی را در پروسه اعتراض علیه نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تنها گذاشته‌است.حتی او برت کاوانو یکی از قضات منصوب خود در دادگاه عالی آمریکا را به اهمال در بررسی مجدد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت مهم و سرنوشت ساز پنسیلوانیا متهم کرده‌است.


این خرابکارهای دوست‌داشتنی


ترامپ در خصوص آشوبی که طرفداران وی در ششم ژانویه امسال و در ساختمان کنگره ایجاد کردند نیز کماکان راضی به نظر می‌رسد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا معتقد است که این جمعیت، افرادی دوست‌داشتنی و جمعیتی خیره‌کننده بوده‌اند. ترامپ می‌گوید شرط می‌بندد که تعداد تظاهرکنندگان (در حمایت از ادعای تقلب در انتخابات) بیش از یک‌میلیون نفر بوده‌اند. این در حالی است که برخی نهادهای دیگر در آمریکا و واشنگتن، تخمین زده‌اند که افراد تجمع‌کننده و شورشی در منطقه کاپیتال‌هیل، در نهایت حدود ۴۰هزار نفر بوده‌اند.
برخی تحلیلگران نیز معتقدند تعداد تظاهرکنندگان حدود ۸۰هزار نفر بوده‌اند اما تقریبا هیچ‌کس جز ترامپ، باور ندارد که جمعیت تجمع‌کنندگان تا این اندازه (یک‌میلیون نفر) باشد.


چه کسی پناهگاه من را لو داده است؟!


زمانی که اعتراضات عمومی در آمریکا بر سر قتل جورج فلوید شدت گرفت، ترامپ در وضعیت آشفته‌ای قرار داشت. شورش خیابانی سراسر آمریکا را فرا گرفته بود و حتی در نزدیکی کاخ سفید، شاهد برگزاری سخت‌ترین اعتراضات بودیم. ترامپ در یکی از شب‌ها که ناآرامی‌ها در خیابان‌های اطراف کاخ سفید به نقطه اوج خود رسیده بوده، به پناهگاهی زیرزمینی و امن منتقل شد. این خبر (انتقال ترامپ به پناهگاه زیرزمینی) به رسانه‌ها منتقل می‌شود. ترامپ در حالی که به‌شدت از انتشار این خبر عصبانی بود، دستیاران ارشد خود را ملزم کرد تا منبعی که خبر پناه گرفتن او در زیرزمین را لو داده است، پیدا کنند! اما همگان می‌دانستند که پیدا کردن منبع این خبر ممکن نیست!
ترامپ در سال ۲۰۲۱ و پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد ارتش آمریکا باید مستقیما در مقابل معترضان به قتل جورج فلوید وارد عمل می‌شد. البته ترامپ در ماه می ‌و ژوئن سال ۲۰۲۰ (زمان اوج‌گیری اعتراضات)، به همین سمت حرکت کرد اما با مقاومت مقامات ارشد ارتش رو‌به‌رو شد.


حتی جورج واشنگتن هم نمی‌تواند من را شکست دهد


رئیس‌جمهور سابق آمریکا معتقد بود اگر جورج واشنگتن هم زنده شود و از قبر بیرون بیاید و آبراهام لینکلن نیز از طرف دیگر زنده شود و به عنوان معاون جورج واشنگتن برگزیده شود، قدرت شکست ترامپ و بیرون راندن وی از کاخ‌‌سفید را نخواهندداشت! ترامپ نسبت به پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری اطمینان فراوانی داشت. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که محبوبیت ترامپ در سه سال اول حضور خود در کاخ‌‌سفید همواره کمتر از ۴۶ درصد بوده‌است. در سال آخر ریاست‌جمهوری و به سبب وقایعی مانند شیوع ویروس کرونا و تشدید بحران‌های اقتصادی در ایالات متحده، این میزان به مراتب کمتر بود.

ترامپ به اختلال روانی مبتلا بود

ابتلای ترامپ به ۲ اختلال روانی


ترامپ با سخنرانی‌های خود از سال ۲۰۱۵ تا آخرین روزهای حضور در قدرت و حتی پس از خروج از کاخ‌سفید، بسیاری از مردم و مخاطبان را گیج می‌کند. تحلیل شخصیت ترامپ در نگاه اول پیچیده به نظر می‌رسد. او به‌راحتی به تقابل با قدرت‌های جهانی برمی‌خیزد و حتی برخی نزدیکانش را نیز پس از مدتی از خود می‌راند. برخی روان‌شناسان معتقدند که وی به اختلال نارسیسیسم مبتلاست. در روان‌شناسی خودشیفتگی یا نارسیسیسم بیانگر عشق افراطی به خود و تکیه بر خودانگاشت‌های درونی است. در روانپزشکی نیز نارسیسیسم افراطی، براساس خصیصه‌های روانی و شخصیتی در عشق بیش از اندازه به خود و خودشیفتگی بی‌حد و حصر شناسایی می‌شود و آن را نوعی اختلال روانی می‌دانند. نکته جالب توجه این‌که این رویکرد ترامپ، طرفدارانی نیز در آمریکا دارد.
به‌راستی او چگونه شخصیتی است؟ آیا او خودفریفته است؟ برخی نیز معتقدند که ترامپ مبتلا به اختلال سولیپسیسم یا همان خودتنهاانگاری است. یعنی فقط و به‌تنهایی خود را می‌بیند نه افراد دیگر را. فردی که به منافع شخصی خود فکر می‌کند و دیگران برایش اساسا اهمیتی ندارند.

ترامپ مانند هیتلر است


ژنرال میلی، رئیس ستاد‌مشترک ارتش‌آمریکا نسبت به وقوع یک کودتا یا جنگ در ماه‌های پایانی حضور ترامپ در مسند قدرت نگران بود. او ( ژنرال میلی) احتمال می‌داد که ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ قصد کودتا در آمریکا را داشته‌باشد. او می‌خواست قدرت را به زور تصاحب کند. حتی ترامپ در خصوص شیوه‌های جلوگیری از حضور رسمی جو بایدن در کاخ‌‌سفید با اطرافیان خود صحبت‌های زیادی کرده‌بود. ژنرال میلی معتقد بود اقدام ترامپ در خصوص حمله به کنگره، مصداق بارز کودتا بوده‌است. این اتفاق، مشابه همان اقدامی بود که آدولف هیتلر سال ۱۹۳۳ میلادی در تسخیر پارلمان آلمان و ایجاد حکومت دیکتاتوری آلمان نازی صورت داد. ژنرال میلی می‌گوید هرگاه به سخنان ترامپ و ادعاهایش در خصوص تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ گوش می‌داده، احساس دردی در معده( درد عصبی) می‌کرده‌است.


ترامپ می‌خواست آغازگر فاشیسم در قرن جدید باشد


ژنرال میلی در بخش دیگری از خاطرات خود خطاب به نویسندگان این کتاب تاکید کرده‌است که او قصد داشته از توان نظامی ارتش، برای برگزاری یک انتخابات عادلانه و آزاد استفاده کند اما پس از برگزاری انتخابات، این موضوع رنگ باخته‌است. ژنرال میلی به شدت نگران وقوع حوادثی غیرمنتظره و سهمگین در داخل ایالات متحده بود. او ۱۰ نوامبر و پس از حضور در یک جلسه توجیهی مهم با حضور شخصیت‌های مهم امنیتی آمریکا تاکید کرده‌است که برخی نمادهای آغاز فاشیسم در قرن بیستم، اکنون در آمریکا به چشم می‌خورد!
همچنین ژنرال میلی به حضور برخی افراد با لباس‌های قهوه‌ای در میان طرفداران ترامپ اشاره کرده‌است؛ افرادی شبه‌نظامی که وظیفه حمایت از تجمع هواداران ترامپ را به صورت خودخواسته ( با هدایت ترامپ و همراهانش) بر عهده داشته‌اند. ژنرال میلی می‌گوید حضور این افراد وی را به یاد شبه‌نظامیانی می‌اندازد که وظیفه حفاظت از تجمعات طرفداران هیلتر و آلمان نازی را اواسط قرن گذشته بر عهده داشته‌اند.


جان مردم به من ربطی ندارد


دونالد ترامپ در جلسه‌ای مهم در ۲۸ ژانویه سال ۲۰۲۰، برای نخستین‌بار در جریان شیوع ویروس کرونا در جهان و جدی بودن ماجرا مطلع شد. رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا و معاونش مت پوتینگر در همان جلسه به ترامپ تاکید کردند که شیوع ویروس کرونا، بدترین تهدید برای وی محسوب می‌شود و می‌تواند انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۰ را در معرض خطر و تردید قرار دهد. ترامپ همه‌گیری کرونا را نه به‌عنوان تهدیدی برای کشور و مردم ایالات متحده، بلکه تهدیدی برای کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ می‌دانست. حتی او معتقد بود که انتقادات عمومی از وی بابت عدم مواجهه اصولی دولت آمریکا با کووید-۱۹، بخشی از تلاش دموکرات‌ها برای برکناری وی از قدرت است.
ماجرا به جایی می‌رسد که در بهار سال ۲۰۲۰، ترامپ از به‌کارگیری واژه همه‌گیری در قبال ویروس کرونا خودداری می‌کند و مدعی می‌شود که با گرم شدن هوا (در تابستان) این ویروس از بین خواهد رفت! او حتی برخی روش‌های درمانی که از سوی سازمان بهداشت جهانی و حتی نهادهای بهداشتی دولت فدرال منسوخ و مردود شده بود را به‌عنوان راهکارهای درمان و مواجهه با کرونا تبلیغ کرد. تنش بین ترامپ و مقامات آمریکایی، پس از افزایش مرگ‌و‌میرها در ایالات مختلف شدت گرفت. سؤال اصلی این بود میان ابتلای جمعی به کرونا و رکود اقتصادی باید کدام گزینه را انتخاب کرد؟ ترامپ (پس از انتخاب گزینه ابتلای جمعی مردم به کرونا) هرگونه مخالفتی با خود را سرکوب می‌کرد و حتی تا جایی که می‌توانست، مخالفان خود را در دولت برکنار کرد.


منبع: جام جم
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.