خودکشی در میان کودکان و سالمندان افزایش یافت

خودکشی در میان کودکان و سالمندان افزایش یافت

این مطلب را در رابطه با افزایش خودکشی در میان کودکان و سالمندان بخوانید.

دنیای قلم_ تقی رستم وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در نشست خبری امروز یکشنبه خود در تشریح عملکرد حوزه اجتماعی وزارت کشور گفت: ظرف دو سال اخیر با فشارهای اقتصادی و تحریم هایی مواجه بودیم که تاثیرات زیادی بر فضای اجتماعی کشور داشته است. در حقیقت کشور ظرف چهار دهه گذشته علی رغم پیشرفت های اقتصادی فراوانی که داشته با مشکلات ساختاری نیز در این حوزه مواجه بوده، به شکلی که در حوزه بیکاری ظرف سه دهه گذشته میانگین آن ۱۰ درصد بوده، در کنار آن مسائل دیگری همچون نابرابری و فاصله طبقاتی نیز از مسائلی است که به عنوان مولفه های اقتصادی تاثیرات بسیاری در حوزه اجتماعی داشته اند.

 

 

شیوع کرونا فقر و نابرابری را افزایش داد

 

خودکشی

 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: کرونا آثار نامطلوب اجتماعی همچون کاهش روابط اجتماعی، فردگرایی، کاهش نشاط اجتماعی را نیز به همراه داشته، کرونا هم بر فرد و هم بر خانواده و جامعه و نظام حکمرانی تاثیرگذار بوده، اولویت یافتن سلامت، تغییر رژیم غذایی مردم و به طور کلی سبک زندگی تا حدودی بر اثر این بیماری تغییر پیدا کرده است. فقر و نابرابری در اثر تعطیلی مراکز اقتصادی بر اساس اعلام مجامع جهانی، تغییر در نظام آموزش و تعلیم و تربیت همگی از آثار و پیامدهای شیوع کرونا است.

 

 

بیشتر بخوانید: گزارش محرمانه از خودکشی داوطلبان کنکور پس از شکست

 

 

علائم افسردگی، استرس و اضطراب در دوران کرونا ۳۰ درصد افزایش یافت

 

خودکشی

 

وی ادامه داد: توجه به سلامت روانی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و در کنار اجرای برنامه های سلامت محور باید به بحث سلامت روان نیز توجه کنیم. مطالعات جهانی در انگلستان نشان می دهد که تا حدود ۲۷.۳ درصد علائم روانشناختی برخی بیماران در سه علامت افسردگی، استرس و اضطراب افزایش داشته است. در چین این علائم سه گانه تا ۵۰ درصد و در کشور ما نیز این علائم سه گانه تا ۳۰ درصد در میان همه افراد درگیر با شیوع کرونا ویروس افزایش پیدا کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید: علت خودکشی نوجوان ۱۲ ساله با کلت کمری چه بود؟ + جزئیات
 

 

افزایش خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال 

 

خودکشی

 

رستم وندی افزود: تغییر معناداری در سال جاری در حوزه خودکشی وجود ندارد و احتمالا افزایش سالانه چهار الی پنج درصد سال های قبل در امسال نیز تکرار خواهد شد. به این ترتیب در تعداد تغییر معناداری نداریم، اما تغییر در سن خودکشی که البته آن هم باید تا پایان سال برای تحلیل قطعی صبر کنیم تغییری در جابجایی سن صورت گرفته و افزایش خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال احتمالا مواجه هستیم.

 

وی در خصوص آمار خودکشی در کشور نیز گفت: در حوزه خودکشی ظرف چند سال گذشته با روند صعودی مواجه بوده‌ایم به شکلی که در هفت سال گذشته سالانه چهار الی پنج درصد افزایش آمار در خودکشی را شاهد هستیم اما درباره سال ۹۹ باید منتظر شویم تا در پایان سال با جمع آوری و پایش داده‌ها آمارها اعلام شود. بی تردید مقایسه های مقطعی در این حوزه درست نیست.

 

 

منبع: ایسنا

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.