حق طلاق یک طرفه برای زن

حق طلاق یک طرفه برای زن

در چه مواردی زن می‌تواند یکطرفه طلاق بگیرد؟ در این باره بیشتر بخوانید.

دنیای قلم- عذرا فراهانی-بر اساس شرایط قانونی زن می‌تواند در شرایطی خاص حتی بدون داشتن حق طلاق از همسر خود جدا شود.

درخواست وی، رد خواهد شد اما قانون حق طلاق زن را نیز در مواردی در نظر گرفته است. در صورتی که درخواست طلاق از سوی زن مطرح شود و زن دلایل قانع کننده ای را برای درخواست خود داشته باشد یا اینکه از ابتدا حق طلاق را داشته باشد، درخواست وی در دادگاه بررسی خواهد شد در غیر اینصورت رد می‌شود. طلاق از طرف زن، طلاق خلع محسوب می‌شود.

 

شیوه‌های درخواست طلاق از طرف زن

حق طلاق

زن در ۳ حالت می تواند از همسر خود طلاق بگیرد که شامل موارد زیر است:

مرد طی وکالت طلاق، حق طلاق را به وی داده باشد.
دارا بودن یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد
رضایت مرد به طلاق طی طلاق توافقی

 

بیشتر بخوانید: «خنده‌های اَلَکی» چه تاثیری در زندگی دارند؟

 

نفقه در طلاق خلع

نفقه

زن می تواند در طول زندگی مشترک پس از عقد نکاح دائم، نفقه حال و گذشته خود را از مرد مطالبه کند در صورتی که زن وکالت در طلاق یا حق طلاق یا یکی از  شروط ضمن عقد را داشته باشد، می‌تواند ضمن درخواست طلاق، نفقه گذشته اش را هم بگیرد.

 

بیشتر بخوانید: طرح اصلاح قانون مهریه چه تغییراتی را در نظام حقوقی فعلی ایجاد می‌کند؟+ فیلم

 

مهریه در صورت حق طلاق زن

مهریه

در صورتی که زن حق وکالت در طلاق داشته باشد، می‌تواند بخشی از مهریه خود را در قبال حق طلاق بذل کند در صورتی که زن برای درخواست طلاق یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد مانند جنون مرد یا ازدواج دوم مرد بدون اذن زن، را داشته باشد، می‌تواند ضمن درخواست طلاق، کل مهریه خود را دریافت کند.

 

 بیشتر بخوانید: چه جملاتی را نگوییم تا ازدواج شکست نخورد؟

 

اجرت المثل در صورت طلاق از طرف زن

طلاق

اجرت المثل ایام زوجیت، حق و حقوق زن از طرف مرد در ازای کارهایی است که در زندگی مشترک و در منزل انجام می دهد. اجرت المثل در صورت طرح دعوی طلاق از سوی مرد قابل دریافت است و در صورتی که زن بخواهد درخواست طلاق دهد، نمی‌تواند اجرت المثل خود را دریافت کند.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.