ابتلای مردم اهواز به هپاتیتA بخاطر آب آلوده

ابتلای مردم اهواز به هپاتیتA بخاطر آب آلوده

آب‌های آلوده در خوزستان باعث دردسر و ابتلای مردم اهواز به هپاتیتA شد. در این رابطه این مطلب را بخوانید.

دنیای قلمـ حکایت باران و سیل شهرهای خوزستان از تخریب منازل و کوچه و خیابان‌ها گذشته و سلامتی آنان را نیر تحت تاثیر قرار داده است. سیل و آبگرفتگی گاه و بیگاه شهرهای خوزستان و همدستی آن با فاضلاب که گاه تا داخل منازل نیز پیشروی می‌کند، موجب شیوع بیماری هپاتیت a در میان مردم اهواز شده است‌.

این خبر را دیروز رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد. محمدرضا ایزدی گفت: «چند ماه، اسناد و مدارک محرمانه از بایگانی شرکت آبفا به من ارائه می‌شد مبنی بر اینکه، مرکز بهداشت، ابتلای مردم به هپاتیت a را گزارش داده بود یعنی تلاقی آب و فاضلاب موجب بروز بیماری روده‌ای شده بود اما به این موارد توجهی نشد.» بدیهی است هپاتیت a از آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و زمانی که طغیان این بیماری در یک منطقه شهری رخ بدهد، قطعا آلودگی آب مطرح است.

 

بیشتر بخوانید: مازوت چیست و چرا باید از آن بترسیم؟ + فیلم
 

سیستم فاضلاب اهواز جوابگوی جمعیت نیست

آب آلوده

البته شیوع این بیماری و بیماری‌های گوارشی و واگیردار در خوزستان دور از ذهن نبود. نگاهی به آرشیو سیل و آبگرفتگی شهرهای این استان، به ویژه بالا زدن فاضلاب در مناطقی مانند کوت عبدالله و نبود شبکه دفع آب‌های سطحی، هر فرد عادی را نیز به این باور می‌رساند که ترکیب آب با فاضلاب و جاری شدن آن در سطح شهر و حتی منازل مردم می‌تواند تبعات بهداشتی و سلامتی زیادی را به همراه داشته باشد.

در بروز بیماری‌های ناشی از آب‌های آلوده در خوزستان دلایل زیادی مطرح می‌شود، دلایلی که بیشتر حول محور سیستم آب و فاضلاب شهرهای این استان می‌چرخد. در این میان رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز افزایش جمعیت را یکی از دلایل بروز مشکلات چند سال اخیر می‌داند. وی سیستم فاضلاب اهواز را جوابگوی این جمعیت نمی داند و در این زمینه به ایسنا گفت: ۳۰ سال قبل، جمعیت اهواز کمتر از ۵۰۰ هزار نفر بود اما اکنون به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسیده و تقریبا سه برابر شده است بنابراین شبکه موجود، جوابگوی جمعیت نیست و در طول این سال‌ها باید شبکه فاضلاب به شبکه‌ای پاسخگوی جمعیت، تبدیل می‌شد.

 

بیشتر بخوانید: آلودگی هوا چه تاثیری بر سلامت افراد دارد؟

 

ابتلای مردم خوزستان به هپاتیت a

آب آلوده

این اولین بار نیست که زنگ خطر شیوع هپاتیت و بیماری‌های روده‌ای به دلیل آب‌های آلوده خبرساز می‌شود، از آنجا که سیستم فاضلاب اغلب شهرهای خوزستان از جمله اهواز استاندارد نیست و با کوچک‌ترین بارشی آب باران با فاضلاب قاطی می‌شود، این گونه بیماری‌ها نیز در بین مردم شیوع پیدا می‌کند. به عنوان مثال سال ۹۷ شکرالله سلمان زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: به دلیل آلودگی آب خوزستان طی همان سال ۳۴ مورد بیماری هپاتیت a فقط درشهرستان‌های مسجد‌سلیمان و ایذه مشاهده شده است.

مرداد امسال نیز سیدمحمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان از ابتلای مردم این استان به هپاتیت a خبر داد و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بعد از مسئله سیل در خوزستان و آبگرفتگی و بالا زدن فاضلاب در کوت عبدالله شهرستان کارون، موارد متعددی از هپاتیت a در این مناطق گزارش شد هر چند مشکل فاضلاب در خوزستان مسئله جدیدی نیست و سال‌هاست که آب با فاضلاب ترکیب می‌شود. به همین دلیل مراکز بهداشت غرب و شرق اهواز بارها اعتراض و شکایت خود را از شرکت آب و فاضلاب و به خصوص آبفای روستایی به دلیل آلوده شدن آب با فاضلاب به دادستانی اعلام کردند و این موضوع به دلیل تاثیر آن بر سلامت مردم از مطالبات قدیمی بهداشت است.

 

بیشتر بخوانید: ایرانی‌ها درگیر صعود آمار مرگ و میر زودرس + فیلم
 

تلاقی آب و فاضلاب؛ دلیل ابتلا به بیماری

آب آلوده

لازم به یادآوری است هپاتیت a نوعی بیماری عفونی حاد کبد است و بسیاری از افراد مبتلا به ویژه افراد کم سن و سال علایم کمی دارند یا هیچ علامتی ندارند. کارشناسان بهداشتی می‌گویند یکی از راه‌های مهم انتقال هپاتیت a آب آلوده است. این آب ممکن است از طریق یخ آلوده، آلوده بودن دست و همچنین آب آلوده جاری در خانه‌ها خطرساز شود اما تلاقی آب و فاضلاب از دلایل عمده ابتلای این بیماری است.

آب‌های آلوده فقط موجب بیماری هپاتیتa یا گوارشی در این استان نشده است. چند سال پیش ابراهیم رجب‎‌زاده، عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیماری سرطان در این استان را نیز به آب‌های آلوده گره زد و گفت: منشا بخش اعظم بیماری سرطان در خوزستان، ترکیبات آب آلوده و ترکیباتی مثل سرب و جیوه است. در حالی که مردم خوزستان حتی از آب آشامیدنی سالم محروم هستند که این استان به عنوان دومین استان درآمدزای کشور دارای صنایع گاز، نفت، پتروشیمی، نیشکر و کارخانه‌های متعدد دیگر است.

 

 

منبع: همدلی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.