چگونه از سرقت پیشگیری کنیم؟

چگونه از سرقت پیشگیری کنیم؟

توصیه‌هایی برای پیشگیری از سرقت را در این مطلب بخوانید.

دنیای قلم_ سرهنگ علیرضا ناصری‌نژاد،جانشین پلیس پیشگیری تهران بزرگ: سهم مردم از امنیت، به‌کار‌بردن تجهیزات بازدارنده، رعایت نکات امنیتی،‌ همدلی و گوش‌دادن به توصیه‌های پلیسی است و شهروندان می‌توانند با به‌کاربردن و رعایت توصیه‌های زیر نقش مهمی در کاهش سرقت داشته باشند. هنگام خرید از مراکز فروش توجه کنید افراد ناشناس بیش از حد به شما نزدیک نشوند و برخورد بدنی با شما نداشته باشند. در صورت تنه‌خوردن به‌سرعت اموال خود را بررسی کنید. مراقب افرادی باشید که تحت عنوان مأمور، قصد کنترل چک‌پول و اشیای خریداری‌شده شما را دارند. در فروشگاه‌هایی که امکان پرداخت الکترونیکی وجود دارد، از دادن اطلاعات کارت خود به فروشنده خودداری و شخصا رمز عبور و مبلغ پرداختی را وارد کنید. کیفتان را نزدیک به بدنتان یا در دستی که آزاد است، نگه دارید.

 

چگونه از سرقت  منزل پیشگیری کنیم؟

سرقت منزل

منزل خود را به سیستم‌های امنیتی هشدار‌دهنده تجهیز کنید. طلا، جواهرات، اسناد، مدارک و وجوه نقد خود را به صندوق امانات بانک‌ها یا افراد مورد اطمینان بسپارید و از حمل آن خودداری کنید. روی نورگیر و پنجره‌ها به‌ویژه در طبقات همکف و مسیر لوله‌های گاز حفاظ نصب کنید. در زمان خرید خانه یا جابه‌جایی مستأجر، حتما توپی قفل درهای ورودی و اصلی را تعویض کنید. در هنگام ترک منزل حتما درِ ورودی، درِ حیاط، پنجره‌های مشرف به کوچه و در مشرف به بالکن را قفل کنید. در مسافرت‌های طولانی، مراتب را به پاسگاه و کلانتری محل سکونت خود اطلاع دهید.

 

بیشتر بخوانید: سارقان می‌دانند طلا و ارز در کدام قسمت منزل نگهداری می‌شود

 

چگونه از سرقت  خودرو پیشگیری کنیم؟

سرقت خودرو

برای پیشگیری از سرقت خودرو و لوازم داخل آن اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزد‌گیر، سوئیچ مخفی، قفل فرمان، قفل پدال، قفل سوئیچی و دیگر وسایل تأخیری و بازدارنده مجهز کنید. همیشه هنگام ترک اتومبیل خود، از بسته‌شدن درها و شیشه‌ها اطمینان حاصل کنید و در حین گردش و تفریح، اتومبیل خود را در مکانی امن و در صورت امکان در پارکینگ‌های عمومی و مطمئن پارک کنید. چنانچه اتومبیل خود را در پارکینگ منزل پارک می‌کنید، از قفل‌بودن در‌های آن مطمئن شوید. در هنگام وقوع حادثه و مراجعه به مراکز درمانی، خونسردی خود را حفظ و در صورت ترک اتومبیل آن را قفل کنید. هنگام ترک اتومبیل، اسناد و اوراق شناسایی و اموال باارزش را در داخل خودرو قرار ندهید و از پذیرفتن هر نوع خوراکی و آشامیدنی از مسافران ناشناس امتناع‌ بورزید؛ زیرا ممکن است آنان قصد مسموم‌کردن شما را داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر «بیمه» بر کاهش وقوع سرقت

 

چگونه از سرقت  مغازه پیشگیری کنیم؟

سرقت مغازه

چنانچه از آژیر خطر استفاده می‌کنید، محل نصب آن را طوری انتخاب کنید که به سهولت قابل تشخیص نباشد. درهای ورودی مغازه را از نوع کرکره‌ای مشبک انتخاب و شب‌ها نیز از روشنایی کافی استفاده کنید. راه‌های کانال کولر پشت‌بام را هرچند کوچک باشد، به‌وسیله جوش‌دادن چند میله محفوظ کنید. پول نقد بیش از حد معمول را در مغازه نگهداری نکنید و آن را سریع به بانک بسپارید. افرادی را به‌عنوان کارگر، شاگرد و نگهبان انتخاب کنید که مورد شناسایی و تأیید اشخاص مطمئن بوده و برای اطمینان بیشتر، چند نفر از اقوام آنان را نیز شناسایی کنید. قبل از حصول اطمینان به شاگرد مغازه، از تحویل‌دادن کلید مغازه به‌ویژه کلید گاو‌صندوق به او خودداری کنید. از خرید اموال، اشیا و جواهرات از افراد ناشناس بدون فاکتور و مدارک کافی جدا خودداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: شگرد عجیب دزد برای دستبرد به خانه همسایه چه بود؟
 

چگونه از کیف قاپی پیشگیری کنیم؟

کیف قاپی

قبل از سوارشدن به اتوبوس و مینی‌بوس، بلیت و پول خود را آماده کنید تا مجبور به خارج‌کردن کیف پول یا محتویات جیب خود در میان ازدحام جمعیت نشوید. در هنگام مراجعه به محل‌های عمومی نظیر رستوران‌ها، از آویزان‌کردن کیف خود در پشت صندلی خودداری کنید. تا آنجا که ممکن است، از حمل پول زیاد خودداری و در صورت جابه‌جایی پول نقد، از کیف و وسیله مناسب و مطمئن استفاده کنید. هیچ‌گاه در مکان‌های شلوغ و پررفت‌و‌آمد، کیف پول خود را در جیب عقب شلوار قرار ندهید. سعی کنید هنگامی که برای خرید و تهیه نیازمندی‌های‌تان به بازار می‌روید، تمام پول خود را در یک جیب قرار ندهید. همواره به جای حمل و جابه‌جایی پول خود به صورت دستی، از کارت‌های عابربانک و اعتباری استفاده کنید.

 

منبع: شرق

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.