چگونه ترشی مخلوط درست کنیم؟ + نکات کلیدی

چگونه ترشی مخلوط درست کنیم؟ + نکات کلیدی

طرز تهیه ترشی مخلوط چگونه است؟ نکات کلیدی آن چیست؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم- پاییز و زمستان فصل تهیه ترشی و شور و استفاده از آن به عنوان یک چاشنی پر طرفدار در کنار غذا می باشد. یکی از این ترشی های پر طردار است که با یک سری نکات و توجه به اندازه ها و ادویه‌ها حتما یک ترشی بسیار خوبی خواهید داشت.

 

مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط

گل کلم:2 کیلو
هویج:نیم کیلو
خیار:نیم کیلو
کرفس:نیم کیلو
بادمجان:800 کیلو
سیب زمینی ترشی:300 گرم
پیاز ریز:400 گرم
سیر:400 گرم
فلفل سبز:به مقدار لازم
سبزی ترشی شامل مرزه ، شوید ترخون، نعنا و برگ کرفس:400 گرم
ادویه ترشی شامل زردچوبه، فلفل، گلپر و نمک:به مقدار لازم
سرکه قرمز:به مقدار کافی
موسیر:300 گرم
نعنا و شوید خشک:در صورت تمایل
 

بیشتر بخوانید: چگونه سوپ کدو حلوایی خوشمزه درست کنیم؟

 

ترشی

 

دستور تهیه ترشی مخلوط

ابتدا گل کلم را به اندازه دلخواه خرد کرده، برای شست و شو داخل آب میریزیم و بعد داخل آبکش ریخته تا آب آن کشیده شود. هویج و سیب زمینی را پوست کنده و به اندازه دلخواه خرد می کنیم. برگ های کرفس را جدا کرده و ساقه و برگ را جدا گانه شسته و خرد میکنیم. سپس خیارها را شسته و خرد می کنیم. پیاز، سیر و سبزی را هم پاک کرده و میشوریم. در مرحله بعد بادمجان ها را به اندازه دلخواه خرد کرده و اگر دوست داریم میتوانیم پوست آن را بگیریم.


 همه سبزیجات را شسته و داخل آبکش میریزیم تا آب اضافی آن خارج شود سپس برای چند ساعت روی یک پارچه تمیز پهن میکنیم تا به خوبی خشک شوند و هیچ گونه آبی نداشته باشند. 


همه سبزیجات شسته و خشک شده را در یک تشت بزرگ میریزیم و ادویه را اضافه میکنیم و با دست همه مواد را خوب مخلوط  میکنیم تا ادویه به خورد مواد برود.
در مرحله آخر مواد ترشی را در یک شیشه تمیز و خشک ریخته و لابه لای آن فلفل سبز و بادمجان پخته شده میریزیم. در نهایت سرکه را افزوده درب شیشه را محکم میبندیم و در یخچال نگهداری میکنیم. توجه داشته باشید سرکه را در حدی میریزیم که روی مواد را بخوبی بپوشاند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه رب انار خانگی درست کنیم؟

 

ترشی 

 

نکات کلیدی تهیه ترشی مخلوط

بادمجان ها را بعد از شستن و خشک کردن با یک لیوان سرکه بپزید نیاز نیست بادمجان را کاملا بپزید همین که کمی نرم شود کافی است.  
اگر برای تهیه ترشی از موسیر خشک استفاده میکنید ابتدا آن را بشویید وسپس برای 1 الی 2 ساعت آن را در آب ولرم خیس کرده و سپس آب آن را گرفته و با سایر مواد مخلوط کنید.
حتما گل کلم ها را بعد از شستن کامل خشک کنید تا مانع از کپک زدن آن شود.
برای این میزان مواد 2 تا 3 قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید تا ترشی شل نشود.
برگ های تازه و جوان کرفس را به همراه سبزی ترشی خرد کرده و روی یک پارچه پهن کنید تا آب آن گرفته شود سپس به ترشی اضافه کنید.
استفاده از شوید و نعنای خشک عطر و بوی بی نظیری به ترشی می دهد.
استفاده از سبزی های گفته شده سلیقه ای است و اگر تمایل داشتید می توانید از سبزی های دیگر هم استفاده کنید.
سعی کنید برای ریختن و نگهداری ترشی از ظروف شیشه ای استفاده کنید، و اگر مقدور است ظروف شیشه ای تیره رنگ. زیرا طعم ترشی در ظروف پلاستیکی با مرور زمان عوض می شود.
حتما از خشک و تمیز بودن دستها، ظروف و پارچه های مورد استفاده اطمینان حاصل کنید تا کمترین رطوبت و آلودگی به ترشی برسد چون باعث کپک زدن ترشی می شود.
 

 

منابع: نمناک و بیتوته

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.