فلاونول چیست و چه خواصی دارد

فلاونول چیست و چه خواصی دارد

فلاونول چیست؟ در چه مواد غذایی وجود دارد؟ خواص آن چیست؟ اینجا را بخوانید.

فلاونول ها در گیاهان یافت می شوند و ترکیبی از زردینه ها هستند. بر اساس تحقیقاتی که جدیدا انجام شده  فلاونول ها خطر ابتلا به آلزایمر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.
این تحقیقات میگویند فلاونول ها را باید در گیاهان مصرف کرد و ترکیبات آن در داروها به اندازه مصرف گیاهی آن تاثیرگذار نیست.
 

گیاهان حاوی فلاونول کدامند؟

میتوان از چای، پرتقال و کلم بروکلی از جمله گیاهانی که حاوی فلاونول هستند نام برد. هرچه بیشتر در خون فلاونول وجود داشته باشد در جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل موثرتر است. روغن زیتون، توت ها، پیازها، کیل، انگور، گوجه فرنگی، چای های سیاه، سبز، و اولانگ از دیگر میوه ها و گیاهانی هستند که فلاونول دارند.

پژوهشی بر روی 220 شرکت‌کننده که در طول پژوهش در معرض ابتلا به آلزایمر بودند انجام شد و با مصرف بیشترِ فلاونول‌های گیاهی، خطر ابتلا به آلزایمر در آنها کاهش پیدا کرد. این یافته ها زمانی اهمیت پیدا کرد که پژوهشگران به ارزیابی سایر عوامل مرتبط با سلامتی پرداختند، زیرا افرادی که بالاترین مصرفِ فلاونول‌ها را داشتند از تحصیلات بهتری برخوردار بودند و در فعالیت‌های شناختی‌ فعال‌تر بودند. پژوهشگران همچنین عوامل ژنتیکی، مانند وجود ژن apoe4و عوامل خطرآفرین قلبی و عروقی مانند: دیابت شیرین، پیشینۀ حمله قلبی، سکتۀ مغزی و یا فشار خون بالا را که بر خطر ابتلا به آلزایمر تاثیرگذارند مورد بررسی قرار دادند.
 

تاثیر فلاونول ها بر اندام ها

سلامت مغز: کاکائوها حاوی فلاوانول  هستند و مطالعات متعدد روی آنها نشان داد که ممکن است این ترکیبات از سلول های مغز محافظت کرده و سلامت مغز انسان را تقویت کنند.
دیابت: نتایج یک بررسی نشان داد که دریافت فلاونوئیدهای خاص از غذاها با خطر کمتر دیابت نوع 2 مرتبط بوده است. برای هر 300 میلی گرم فلاونوید مصرفی در روز، خطر دیابت 5 درصد کاهش داشت.
بیماری قلبی: یک بررسی شامل 14 مطالعه با حضور سوژه های انسانی نشان داد که مصرف کلاس های خاص از فلاونوئیدها به ویژه فلاونول ها، آنتوسیانیدین ها، پروآنتوسیانیدین ها، فلاون ها، فلاوانون ها و فلاوان-3-ال ها با خطر بسیار کمتر بیماری قلبی مرتبط بوده است.

در شرایطی که نتایج این مطالعات نشان می دهند که فلاونوئیدها ممکن است به محافظت در برابر بیماری کمک کنند، همچنان به پژوهش های بیشتر برای درک کامل چگونگی تاثیر این ترکیبات بر سلامت انسان نیاز است.

 

بیشتر بخوانید: خواص جادویی شلغم؛ تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد سرطان

 

فلاونول


خاصیت ضدالتهابی فلاونول ها

فلاونول ها در مطالعات آزمایشگاهی، خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمندی از خود نشان دادند. مطالعه ای مروری در مجله «آنتی اکسیدان ها و سیگنال های اکسایش-کاهش» نشان می دهد که کوئرستین برای سلول های بدن انسان خواص ضد التهابی فراهم می کند.

 

مقدار مصرف و مکمل ها

در حال حاضر، هیچ دریافت مرجع غذایی (dri) برای فلاونوئیدها وجود ندارد زیرا آنها برای رشد و نمو انسان ضروری در نظر گرفته نمی شوند. یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی کامل و سالم به طور طبیعی حاوی فلاونوئیدها است و منجر به حفظ سلامت بدن انسان می شود. از این رو، مصرف مکمل ها با اینکه در دسترس هستند، ضروری نیستند.
 

پیامد‌های مصرف فلاونول‌ها

بسیاری از دانشمندان با تأکید بر مصرف فلاونول‌ها مخالف هستند. اگرچه تصور می‌شد این مواد در بدن  فعالیت آنتی اکسیدانی دارند، اما این نظریه چندین دهه قبل رد شد. فعالیت آنتی اکسیدانی این مواد هنگام هضم و در معرض فعالیت آنزیم‌های دستگاه گوارش متوقف می‌شود.

آن‌ها می گویند فلاونول‌ها در بسیاری از گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات که قرن‌ها با سلامتی همراه بوده اند، یافت می‌شوند. متخصصان تغذیه می‌گویند که اثرات چنین غذا‌هایی که باعث به تعویق افتادن زوال عقل میشوند احتمالاً به دلیل وجود سایر مواد شیمیایی گیاهی است که نسبت به فلاونول‌ها فراوانتر هستند. از طرف دیگر، بعید به نظر میرسد که مصرف قرص‌های فلاونول یا عصاره‌های چای همان اثر را بر سلامت داشته باشد، بعلاوه، مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند اثر سوء داشته باشد.

این بدان معنی نیست که خوردن غذا‌های غنی از فلاونول یا نوشیدن یک فنجان چای سیاه در صبح ضرر دارد، زیرا هر غذایی که حاوی این مواد شیمیایی باشد، حاوی بسیاری از ترکیبات سالم‌تر از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر گیاهی می باشد. holland  در نهایت اینطور نتیجه میگیرد: "با جمعیت رو به افزایش افراد سالخورده در سراسر جهان، هرگونه کاهش در تعداد مبتلایان به این بیماری ویرانگر، یا حتی تاخیر انداختن آن برای چند سال، می‌تواند فواید زیادی برای سلامت عمومی داشته باشد."

 

بیشتر بخوانید: خواص حیرت انگیز زنجبیل؛ تسکین دهنده درد، ضدسرطان، ضد التهاب

 

جذب فلاونول ها

میزان توانایی بدن برای جذب فلاونول ها به نوع باکتری های فعال موجود در روده بزرگ بستگی دارد؛ زیرا این باکتری ها به سوخت و ساز فلاونوئیدها کمک می کنند. براساس مقاله منتشر شده در مجله «آنتی اکسیدان ها و سیگنال های اکسایش-کاهش»، کوئرستین از دیگر فلاونوئیدها سریعتر جذب می شود. در مقاله «تحقیقات مولکولی تغذیه و مواد مغذی» آمده است که با مصرف فلاونول در کنار چربی های سالم می توان فراهمی زیستی آن را افزایش داد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.