«گنجینه گلپا» منتشر شد
موسیقی سنتی ایرانی در قرن ۱۴

«گنجینه گلپا» منتشر شد

«گنجینه گلپا» نام یکی از تازه ترین آثار مکتوب منتشر شده در حوزه کتاب های پژوهشی موسیقی است که به قلم مسیح سام خانیانی، پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

دنیای قلم -کتاب «گنجینه گلپا» به نویسندگی مسیح سام خانیانی در قالب تحلیل و بررسی موسیقایی آثار مرحوم اکبر گلپایگانی خواننده پیشگام موسیقی ایرانی در دسترس دوستداران موسیقی ایرانی قرار گرفت.

این کتاب با موضوع آواز ایرانی با تمرکز بر موسیقی اکبر گلپایگانی به‌عنوان موسیقی سنتی ایرانی در قرن ۱۴ گردآوری شده است.

کتاب «گنجینه گلپا» با ۲۰ عنوان، مربوط به آوازها و تصنیف‌های گلپایگانی و همچنین موارد دیگر که با این عناوین مرتبط هستند به نگارش درآمده است.

معرفی مجموعه کامل آثار مرحوم گلپا در پروژه های «گلهای جاویدان»، «گلهای رنگارنگ»، «یک شاخه گل»، «برگ سبز»، « گلهای تازه»، «موسیقی ایرانی (ارکستر برنامه سوم)»، «بزم شاعران» و آثار متفرقه مشتمل بر اجراها، برنامه های رادیویی، محفل های خصوصی و کنسرت های داخلی و خارجی، انعکاس نظرات استادان موسیقی و شعر درباره آثار مرحوم گلپا، انعکاس فعالیت های این خواننده در حوزه رسانه، معرفی موسیقی دان ها، شاعران و هنرمندانی که با مرحوم گلپا همکاری کرده اند و همچنین مجموعه تصاویری از این هنرمند پیش کسوت، محتوای اصلی کتاب «گنجینه گلپا» را تشکیل می دهد.

اکبر گلپایگانی در ابتدای کتاب طی یادداشتی نوشته است: «آواز ایرانی یکی از زیباترین و ناب‌ترین هنرهای مردم ایران است که ایرانیان با این هنر، زیبا و شاعرانه زندگی می‌کنند. صدای سخن عشق، خوش‌ترین صداهاست این گونه است که شهسوار غزل ایران، حافظ می‌گوید: از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر».

«پس هر گاه که آواز با ساز همراه می‌شود روح انسان آسمانی می‌گردد و به ملکوت می‌رسد، صدای داوودی، انسان را روانهٔ بهشت می‌کند از دیگر سوی ساز پرسوز و آواز پرشور ایرانی می‌تواند زیباترین هدیه خداوند باشد».

اکبر گلپایگانی خواننده مشهور موسیقی سنتی ایران در بخش ابتدایی کتاب گفته است: «کتاب گنجینهٔ گلپا تلاشی است برای شناساندن آواز و نغمات من که با کوشش مسیح سام‌خانیان به نگارش درآمده است».

 

 

مسیح سام‌خانیان نویسندهٔ این کتاب در بخش مقدمه چنین کتاب را معرفی می‌کند: «در فرهنگ ایرانی اهمیت موسیقی انکارناپذیر است. با نگاهی اجمالی به ادبیات فارسی، پی می‌بریم که شعر فارسی نسبت به نثر به‌مراتب از اهمیت و توجه بیشتری برخوردار بوده است؛ چرا که بار موسیقایی بیشتری داشته و جولانگاه حرکت و پویش تخیل بوده است.
 از عوامل تأثیرگذار در برتری شاعرانی چون سعدی، مولانا و حافظ بر دیگر شاعران، استفاده از وزن‌های خوش‌آهنگ و نیز ارتباط و پیوند درست مابین وزن و محتوای شعر می‌باشد».

وی در ادامه از اکبر گلپایگانی چنین می‌گوید: «یکی از عوامل مهمی که سبب گردیده اکبر گلپایگانی را هنرمندی شاخص بدانیم، سازواری و پیوند ماهرانه‌ای بوده که بین شعر انتخابی و آواز ایشان وجود داشته است. گلپایگانی ضمن اینکه اشعاری را برمی‌گزیند که از حیث محتوا و مفهوم با فضای موسیقایی در تطابق و هماهنگی کامل است، بین وزن شعر و آواز خود ارتباط تنگاتنگ و هنرمندانه‌ای ایجاد می‌کند.

 این کتاب قرار است آثار آوازی استاد را از نظر گوشه‌ها، ردیف‌ها و دستگاه‌های آوازی و هم از لحاظ اوزان و بحور شعری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار بدهد».
کتاب «گنجینه گلپا» ضمن معرفی این خواننده مشهور و همچنین معرفی وی با سازوکار موسیقی سعی بر این داشته است به تجزیه‌وتحلیل‌های آثار وی، از نام اثر گرفته تا استفاده از دستگاه‌های مختلف برای خلق اثر بپردازد.

در انتهای این کتاب تعاریف و اختلاف آواز و دستگاه‌ها و وجه تسمیه دستگاه‌ها و آوازهای مشتق شده آنها و همچنین فهرست نام شاعران، نوازندگان و اهنگسازانی که در این کتاب نامشان ذکر شده آورده شده است.

کتاب «گنجینه گلپا» به مجموعه آثار اکبر گلپایگانی و تحلیل آثار منتشر شده از وی را روایت می‌کند. این کتاب برای اساتید موسیقی، هنروران و هنرجویان موسیقی و همچنین علاقه‌مندان به این حوزه به‌خصوص به آثار موسیقی گلپایگانی و تحلیل و بررسی آثار وی مناسب و قابل‌استفاده خواهد بود.

کتاب «گنجینه گلپا» یک مجموعه کامل از آثار استاد اکبر گلپایگانی و تحلیل و بررسی آثار وی و همچنین معرفی آثار او است. در این کتاب نظرات اساتید مشهور و مطرح در حوزهٔ موسیقی را درباره اکبر گلپایگانی می‌خوانیم. این مجموعه می‌تواند اثر ماندگار از آثار وی باشد و علاقه‌مندان به این خواننده را ترغیب و تشویق برای ادامهٔ این مسیر از راه استاد گلپایگانی کند.
کتاب «گنجینه گلپا» به نگارش مسیح سام‌خانیان در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۶۵۷ صفحه از انتشارات تیرگان به قیمت یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان منتشر شده است. این کتاب با موضوع آواز ایرانی با تمرکز بر موسیقی اکبر گلپایگانی به‌عنوان موسیقی سنتی ایرانی در قرن ۱۴، گردآوری شده است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.