از دمنوش زردچوبه چه می دانیم

از دمنوش زردچوبه چه می دانیم

خواص جالب توجه دمنوش زردچوبه

دنیای قلم -دمنوش یا چای زرد‌چوبه نوشیدنی‌ای است که از دم‌ کردن زردچوبه در آب داغ به دست می‌آید. بسیاری از مردم درست کردن دمنوش زردچوبه را دوست دارند، زیرا راهی ساده برای دست‌یابی به ترکیب کورکومین است. کورکومین به‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ایمن‌سازی برای سلامت بدن بررسی شده است. به گزارش «وری‌ول هلث»، زردچوبه از دیرباز و حتی از زمان‌های باستانی و در علوم پزشکی قدیم مورد توجه محققان و مردم بوده و به‌عنوان ماده‌ای مهم، چه در غذا و چه در حفظ سلامت، مصرف شده است. شش فایده مهم این ماده زردرنگ که از ریشه گیاهی به نام کرکوما لونگا  به دست می‌آید عبارت‌اند از:


1خواص ضدالتهابی| کورکومین، ماده فعال اصلی زردچوبه، خواص ضدالتهابی قوی دارد. باور بر این است که التهاب مزمن در بروز بیماری‌های متعدد عاملی موثر است و کورکومین به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.
2 اثرات آنتی‌اکسیدانی| زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی ناپایدارند که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و در پیری زودرس و بروز بیماری‌های گوناگون اثر دارند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه، از جمله کورکومین، از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.


3 حفظ سلامت مفاصل| برخی پژوهش‌ها از فایده زردچوبه برای حفظ سلامت مفاصل خبر می‌دهد. این ماده به‌دلیل خواص ضدالتهابی که دارد به کاهش علایم آرتروز کمک می‌کند.
4 سلامت دستگاه گوارش| زردچوبه به تحریک تولید صفرا کمک می‌کند. صفرا مایعی است که کبد ترشح می‌کند تا چربی موجود در رژیم غذایی را تجزیه و به هضم غذا کمک کند. علاوه بر این، خاصیت ضدالتهابی زردچوبه برای افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی، مانند بیماری التهابی روده (ibd)مفید است.
5حفظ سیستم ایمنی بدن| کورکومین می‌تواند به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن کمک کند. البته تحقیق بیشتری در این مورد لازم است. بنا بر برخی پژوهش‌ها، زردچوبه ممکن است به تنظیم پاسخ ایمنی بدن کمک کند و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها را افزایش دهد. 


6 سلامت قلب| پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کورکومین به سلامت رگ‌های خونی کمک و جریان خون را بهتر می‌کند. علاوه بر این، خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی آن ممکن است در کاهش عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی موثر باشد. بر همین مبنا، دمنوش زردچوبه مکملی بالقوه برای کمک به سلامت قلب در رژیم غذایی متعادل به‌شمار می‌رود. 
نکته مهم: از آن‌جایی که مصرف زیاد این دم‌نوش می‌تواند عوارضی داشته باشد و همین‌طور در موارد تداخل‌های دارویی ایجاد کند بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.