سخنی صمیمانه با سرلشکر باقری

سخنی صمیمانه با سرلشکر باقری

بدون تردید سربازی برای پاسداری از وطن برای هر ایرانی واجد شرایطی امری پسندیده و قانونی است و پوشیدن لباس سربازی افتخاری ارزشمند برای جوانان این مرز و بوم است.

دنیای قلم - جلیل سازگارنژاد : در آغاز شهادت جانسوز ۵ نفر از سربازان سرافراز ایران كه در نگاهبانی از میهن عزیزمان و مقابله با اشرار، جان عزیزشان را تقدیم كردند به خانواده‌های داغدار، دوستان و دوستداران و همه آنهایی كه دل در گروی استقلال و تمامیت ارضی ایران دارند، تسلیت می‌گوییم و از خدای بزرگ برای بازماندگان به سوگ نشسته شكیبایی و جبران شایسته آرزو داریم. اما آنچه نگارنده را بر آن داشت كه چند سطری در حواشی این رویداد غم‌انگیز بنویسد را با ذكر سه نكته مقدماتی بیان می‌كنم: 


1- بدون تردید سربازی برای پاسداری از وطن برای هر ایرانی واجد شرایطی امری پسندیده و قانونی است و پوشیدن لباس سربازی افتخاری ارزشمند برای جوانان این مرز و بوم است.
2- آنچه نگارنده از سجایای اخلاقی و فكری و خیرخواهی ریاست محترم ستاد كل نیروهای مسلح شنیده و می‌دانم همگی حاكی از تلاش‌های ارزنده سرلشگر باقری ...

برای ارتقای منزلت سربازی و تامین نیازهای اساسی آنان حكایت دارد. مطمئن هستم آنچه در این یادداشت مطرح می‌شود سرلشکر باقری وقوف كامل به آن دارد و صرفا به عنوان یادآوری بیان می‌شود.


3- جوانانی كه به عنوان سرباز وظیفه در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرند در واقع امانتی هستند از سوی خانواده كه به آنان تحویل داده می‌شوند و امید دارند كه آن امانت نفیس به سلامت به آغوش خانواده بازگردد.


اینك با عنایت به مقدمه پیش گفته، توجه ریاست محترم ستاد كل نیروهای مسلح را به این امر مهم معطوف می‌دارم كه پاسداری و نگاهبانی از مرزهای كشور عموما و خطوط مرزی كه محل درگیری با اشرار، متجاوزان به خاك وطن و قاچاقچیان است نیازمند تجهیزات مدرن و به‌كارگیری نیروهای آموزش دیده و مجرب و با مهارت‌های جنگی است كه طبیعتا نیروهایی می‌توانند با اشرار مسلح و سوداگران مرگ مقابله كنند...


باید از میان افرادی برگزیده شوند كه به ‌صورت حرفه‌ای علاوه بر آشنایی و تسلط بر شرایط محیطی و جغرافیایی مناطق مذكور از آزمون‌های سخت عبور كرده و شرایط لازم و كافی را برای مقابله با دشمن را به دست آورده باشند. بدیهی است كه سربازان وظیفه جوان كه در دوره‌های آموزشی كوتاه‌مدت شركت می‌كنند و با مناطق مرزی و شرایط جنگی بیگانه هستند، نمی‌توانند در معارضه دشمن به توفیق جدی دست یابند لذا گماردن سربازانی از این دست در مرزهای كشور به‌ویژه مناطق پرخطر، عقلانی به‌ نظر نمی‌رسد. تجارب سال‌های گذشته در مناطق یاد شده همگی نشان‌دهنده ناموفق بودن به‌كارگیری سربازان وظیفه در مواجه و مقابله با اشرار مسلح است بنابراین انتظار می‌رود كه سرلشکر باقری و همكاران محترم‌شان در ستاد كل نیروهای مسلح با تجدیدنظر اساسی در این موضوع، امكان به‌كارگیری سربازان حرفه‌ای و استخدام آنان در نیروهای مسلح و جایگزین ساختن آنان به جای سربازان وظیفه برای چنین ماموریت‌های تخصصی را در دستور كار خود قرار بدهند تا علاوه بر اینكه امكان تقابل موفق‌تر با دشمنان وطن و به‌ویژه نیروهای مسلح و اشرار و قاچاقچیان را فراهم می‌کنند از خسارت‌های جانی بیشتر از نمونه‌ای كه همین روزها و سال‌های گذشته در شرق و غرب كشور شاهد آن بودیم، پیشگیری شود.

 

انتظار خانواده‌هایی كه با یك دنیا امید جوانان خود را در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌دهند این است كه این بازنگری بدون فوت وقت انجام شود تا مردم با فراق بال بیشتری از سربازی استقبال کنند و مطمئن باشند نیروهای مسلح كه حافظ امنیت و استقلال و تمامیت ارضی كشورشان هستند برای حفظ جان جوانان وطن هم بیشترین اهتمام را دارند. تجارب كشورهای پیشرفته در به‌كارگیری سربازان حرفه‌ای برای اهداف و ماموریت‌های این‌چنینی می‌تواند كمك شایانی در مسیر قانونگذاری و اجرای این ایده باشد. در پایان یك ‌بار دیگر ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای مدافع وطن و سربازان والامقامی كه در حادثه جانگداز شرق كشور به شهادت رسیدند یادآوری می‌کند كه حداقل جبران این خسارت‌های سنگین جانی خروج طرح به‌كارگیری سربازان حرفه‌ای از بایگانی و به جریان انداختن آنها و جایگزین کردن سربازان حرفه‌ای كه در امر آفندی و پدافندی از مهارت و تجارب لازم برخوردار هستند به جای سربازان وظیفه در ماموریت و پاسداری از مرزهای كشور است. امید است در این مسیر خطیر، قوای سه‌گانه نیز با حمایت كامل از ستاد نیروهای مسلح زمینه و بستر لازم را برای تحقق طرح مذكور فراهم کرده و در كوتاه‌ترین زمان ممكن دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌های خانواده و جوانان شایسته ایران را رفع و امید به آینده درخشان را در آنان بارور سازند.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.