تماشای تلویزیون بیش از اندازه در کودکان
هشداری کاملا جدی

تماشای تلویزیون بیش از اندازه در کودکان

یکی از مهمترین مضرات تماشای تلویزیون ایجاد عادت کم تحرکی و عدم رشد شناختی اولیه است.

دنیای قلم - حمیده جهانبخش کارشناس رشد حرکتی می‌گوید: رفتاروعادات کم تحرکی، برای سلامتی در سراسر عمر پیامدهایی به همراه دارد. دوران کودکی اولیه ( تولد تا 5 سالگی) دوره بسیار مهمی برای ایجاد عادات و رفتارهای حرکتی سالم یا ناسالم محسوب می‌شود.

به گزارش قصه باف، رشد سریع در دوره کودکی اولیه، پایه و اساسی برای سلامتی مادام‌العمر فرد خواهد شد. از سویی با توجه به رشد سریع در این دوران، عادات و رفتارهای بدون تحرک و غیر فعال ممکن است پیامدهای منفی برای سلامتی فرد داشته باشد.

رشد مهارت‌هایی شناختی در حوزه‌های مختلف مانند زبان، حافظه، توجه و ... در دوره کودکی اولیه از اهمیت خاصی برخوردار است. آکادمی اطفال آمریکا بیش از 20 سال است که رفتارهای بی تحرک بیش از حد مانند تماشای تلویزیون را خطرناک معرفی کرد ه و توصیه می‌کند که مدت زمانی را که نوزادان و کودکان نوپا در جلوی صفحه می‌گذرانند، محدود کنید. این توصیه خوبیست اما در دنیای امروز، دور نگه داشتن فرزندان از تلویزیون‌ها، تبلت‌ها، رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و سیستم‌های بازی می‌تواند سخت باشد.

این آکادمی زمانبندی استفاده از رسانه‌ها به استثنا تماس تصویری را مشخص کرده است. طبق این برنامه، استفاده از صفحه نمایش برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع اعلام شده است، مگر اینکه محتوای استفاده شده دارای کیفیت بالا و مفیدی باشد. آکادمی اطفال آمریکا برای بچه‌های بین ۲ تا ۵ سال، بیش از یک ساعت در روز استفاده از صفحه نمایش را ممنوع اعلام کرده است.

برخی از محققان در مطالعه خود نشان دادند که بین رفتارهای بی تحرک و چندین شاخص سلامتی از جمله رشد شناختی ( مانند زبان، حافظه، توجه، ادراک و... ارتباط وجود دارد به گونه‌ایی که افزایش رفتارهای بی تحرک مانند تماشای تلویزیون رشد شناختی ضعیف را با خود به همراه دارد.

در تحقیق فوق بیان شد که برخلاف این که اکثر والدین معتقدند تماشای تلویزیون فعالیت‌های آموزشی خوبی هستند، اینطور نیست. از میان رفتارهای بی تحرک فقط خواندن و مطالعه کردن با رشد شناختی مثبت همراه است. متأسفانه گاهی برای اینکه والدین به کارهای شخصی خود برسند فرزندانشان را با تلویزیون سرگرم می‌کنند غافل از اینکه چه آسیب‌هایی را فرزندان متحمل می‌شوند.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.