عادت‌هایی که باعث ترش کردن معده می‌شود

عادت‌هایی که باعث ترش کردن معده می‌شود

رفلاکس اسید معده که به عنوان ترش کردن معده هم شناخته می‌شود با علائمی همچون احساس سوزش در قفسه سینه و دشواری در بلع همراه است.

دنیای قلم -عادت‌های غذایی نامناسب یا الگو‌های خواب بد و دیگر عادت‌های روزمره می‌توانند مشکل ترش کردن معده را تشدید کنند. در ادامه با این عادت‌ها آشنا خواهیم شد.


۱- ورزش نامناسب 

اگر با مشکل ترش کردن معده دست و پنجه نرم می‌کنید، ورزش‌های «های ایمپکت» (high impact) مانند دوچرخه سواری، ژیمناستیک یا وزنه برداری می‌توانند علائم سوزش معده و نفخ را تشدید کنند. برای رفع این مشکل، کافی است به سراغ ورزش‌های ملایم تری مانند پیاده روی، یوگا، شنا یا دوچرخه ثابت بروید.


2- حالت خوابیدن نامناسب 

 کارشناسان توصیه می‌کنند سر در زمان خواب سر شما باید در ارتفاعی حداکثر ۲۰ سانتیمتری قرار گیرد تا جریان حرکت اسید معده به سمت پایین باشد. برای رهایی از این وضعیت می‌توانید با استفاده از چند بالش یا با قرار دادن یک پتو در زیر بالش خود، سرتان را بالاتر ببرید.

برخی ازحالت‌های خواب می‌توانند مشکل شما را تشدید کنند. اگر عادت دارید به پهلوی راست بخوابید، ممکن است همین امر دلیل سوزش معده تان باشد. خوابیدن به پهلوی راست باعث شل شدن ماهیچه‌هایی می‌شود که معده و مری را به یکدیگر متصل می‌کنند و کارشان مقابله با رفلاکس اسید معده است؛ بنابراین سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید، چون تحقیقات نشان داده این حالت سوزش معده را کاهش می‌دهد.


3- دراز کشیدن بعد از غذا

دراز کشیدن بلافاصله بعد از صرف غذا باعث می‌شود همه‌ی غذایی که خورده اید پشت دریچه‌ی مابین مری و معده جمع ‌شود. بهتر است بعد از غذا صاف بنشینید و زودتر از ۲ تا ۳ ساعت دراز نکشید.


4- نوشیدن زیاد قهوه:

نوشیدن زیاد قهوه می‌تواند علائم سوزش معده را تشدید کند و اگر متوجه شده اید که بعد از نوشیدن قهوه حال بدی پیدا می‌کنید، کاهش تدریجی آن می‌تواند اقدام مناسبی باشد.
نوشیدنی‌های گازدار و نوشیدنی‌های بسیار شیرین هم می‌توانند زمینه ساز ترش کردن معده شوند. به جای آن ها، با مصرف آب، سوپ و چای، بدن خود را آبرسانی کنید.


5- تند غذا می‌خورید

تند غذا خوردن یکی دیگر از علل ترش کردن معده است. با تند غذاخوردن احتمال بروز رفلاکس معده در فرد تشدید می‌شود. سعی کنید غذایتان را در فرصت مناسب و آرامش میل کنید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.