خطر کرونای لامبدا جدی است

خطر کرونای لامبدا جدی است

یادداشت مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست را درباره سویه جدید ویروس کرونا بخوانید.

دنیای قلم -روز گذشته، برای چندمین بار در مدتی كوتاه، ركورد فوت‌شده‌های ناشی از ویروس كرونا در كشور شكسته شد و با ۶۸۴ قربانی، روز بسیار تلخی را پشت‌سر گذاشتیم. اما در حالی كه سویه دلتای این ویروس، در كشور فراگیر شده و آمار مبتلایان و قربانیان سیر صعودی دارد، خطر انتشار سویه لامبدا هم جدی است. البته نمی‌توان زمان مشخصی را برای ورود این سویه به كشور پیش‌بینی كرد‌.‌ چراكه وقوع این اتفاق كاملا تابع سیاست‌های ماست. درواقع اگر كنترلی بر مرزهای ورودی و خروجی كشورمان نداشته باشیم و نظارتی بر مسافرت‌ها صورت نگیرد، طبیعتا این اتفاق تلخ خواهد افتاد‌.
بدیهی است كه سویه لامبدا هم مانند هر سویه دیگری كه ابتدا در یك منطقه جغرافیایی شناسایی می‌شود و بعد از آن گسترش پیدا می‌كند، توانایی انتقال و فراگیری را دارد؛ خطرناك‌تر این‌كه لامبدا توانایی انتقال‌ پیش از ظاهر شدن علائم بالینی در فرد بیمار را دارد.

خطر کرونای لامبدا جدی است
لازم به ذكر است كه هر جهش جدید ویروس، منجر به افزایش انتقال و نهایتا باعث كمك به بقای بیشتر ویروس می‌شود؛ پس انتخاب طبیعی حكم می‌كند كه ویروس توسط آن سویه‌ای كه انتقال‌پذیری بیشتری دارد، گسترش پیدا كند. اتفاقی كه در سویه لامبدا افتاده و این‌طور گزارش شده که قدرت انتقال و سرایتش بیشتر از سویه دلتاست.


بیشتر بخوانید: نوزادان؛ عامل انتقال کرونا به خانواده


بنابراین به نظر می‌رسد اگر سویه لامبدا بتواند وارد كشور شود، به‌راحتی می‌تواند سویه غالب كشور شود. بنابراین تنها راه چاره‌ای كه برای مقابله با این اتفاق برای ما وجود دارد، افزایش سرعت واكسیناسیون و برقراری مقررات سختگیرانه‌تری در مرزها و نظارت جدی بر ورود مسافران از كشورهای همسایه است. هرچند كشورهای آمریكای جنوبی كه مبدا این سویه هستند، مسافر زیادی به ایران ندارند. اما براساس گزارش‌های منتشر شده، این سویه در كشورهای همسایه مانند تركیه شناسایی شده است.
لازم به یادآوری است كه ما هنوز‌ توالی‌یابی ژنتیكی ویروس‌ها را به طور كامل انجام نمی‌دهیم و از این نظر آسیب‌پذیری بیشتری داریم. به عبارت دیگر اگر كشوری بودیم كه بیماران را توالی‌یابی می‌كردیم و قدرت شناسایی زودهنگام جهش‌ها و سویه‌های گوناگون را داشتیم، می‌توانستیم موفق‌تر عمل كنیم. به همین علت این روزها باید‌‌ نسبت به ورود مسافران از دیگر كشورها، احتیاط بیشتری به خرج دهیم.
با در نظر گرفتن تمام این موارد، باز هم نمی‌توانیم با قطعیت درباره زمان همه‌گیری این سویه از ویروس بگوییم؛ به همین علت است كه معتقدم وقوع پیك ششم و یكی شدن پیك پنجم و ششم، بستگی به شرایط و نحوه كنترل‌‌ و محدودیت‌ها دارد. اما بر كسی پوشیده نیست كه‌ خطر فراگیری سویه لامبدا جدی است.


منبع: جام جم
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.