حرف‌های خواندنی زن دریانورد ایرانی

حرف‌های خواندنی زن دریانورد ایرانی

راحله طهماسبی؛ اولین زن دریانورد ایرانی از زیروبم حرفه اش می گوید.

دنیای قلم -راحله طهماسبی سروستانی هستم، سال 1363 در سروستان استان فارس به‌دنیا آمدم. بعد از مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رایانه در سال 89 وارد کار دریانوردی شدم و با گذراندن دوره‌های ملوانی نامحدود مدرک افسری خود را گرفتم. اکنون علاوه‌بر دریانوردی مدرس دوره‌های آموزشی این حرفه هم هستم، البته دریانوردی شغل دایمی من نیست.


چطور وارد حرفه دریانوردی شدم؟


برخلاف عده‌ای که می‌گویند از کودکی به شغل‌ آینده‌شان علاقه داشته‌اند، برای من این‌گونه نبود. در دوران نوجوانی در جست‌وجوی شغلی خاص و متفاوت بودم و زمانی که برادرم قصد ورود به‌حرفه دریانوردی را داشت، من هم تصمیم گرفتم در کلاس‌های دریانوردی شرکت کنم. بعضی از اطرافیانم می‌گفتند کار سختی است و تا حالا هیچ خانمی در این حرفه وارد نشده‌است اما من به آموزشگاهی در بندر لنگه رفتم و با گذراندن کلاس‌ها و شرکت در آزمون‌های تئوری و عملی، مراحل دریانوردی را طی کردم. در این بین تشویق خانواده، دوستان و رسانه‌ها من را برای پیمودن مسیری که در آن بودم، مصمم‌تر می‌کرد.


برای دریانوردی چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی باید داشته‌باشید؟


برای ورود به این حرفه در ابتدا باید کارت سلامت پزشکی شامل آزمایش خون، تست بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی داشته‌باشید. همچنین علاوه‌بر شرکت در کلاس‌های دریانوردی باید در دوره‌های چهارگانه آموزش اطفای حریق، کمک‌های اولیه، آشنایی با مسافر و آشنایی با بار شرکت کنید و نمره قبولی بگیرید. درنهایت دریانوردی مانند هرحرفه دیگری نیازمند عشق، صبر، دقت و تلاش فراوان است.


شما چطور می‌توانید همکار من شوید؟


پسرها می‌توانند با مدرک دیپلم تجربی یا ریاضی در دانشگاه رشته دریانوردی را دنبال کنند و دخترها با  ورود به کلاس‌های دریانوردی آموزش‌های لازم را ببینند. البته امکان تحصیل در رشته‎های مدیریت دریا و مهندسی دریا در دانشگاه برای خانم‌ها وجود دارد. سپس از هر طریقی که وارد شوید، با گذراندن دوره‌ها و آزمون‌های گوناگون می‌توانید درجات ملوانی، افسری، مهندسی و درنهایت کاپیتانی یا همان ناخدای کشتی را به‌دست آورید.

حرف‌های خواندنی زن دریانورد ایرانی
سختی‌ها و شیرینی‌های این شغل چیست؟


شیرینی دریانوردی بیشتر از هرچیزی برای من این است که به‌عنوان اولین‌ نفر توانستم وارد این حرفه شوم و طی سال‌های فعالیتم راه‌ را برای سایر خانم‌ها باز کنم. از دشواری‌هایش همین بس که به‌رغم این‌که دریانوردی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود، ما در آن امنیت شغلی نداریم. روند کاری ما به این شکل است که با شناورهای مختلف قرارداد می‌بندیم و این قراردادها درنهایت یک‌ساله‌اند. بعد از آن تا پیشنهادهای کاری بعدی بیمه‌مان قطع می‌شود و مجبوریم کار دیگری انجام دهیم. 


چه آینده‌ای پیش‌روی یک دریانورد است؟


همان‌طور که گفته‌شد دریانوردی جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود و از آن‌جایی‌که بخش عظیمی از اقتصاد کشور روی صنعت دریانور دی می‌چرخد، به‌ حمایت و امنیت شغلی بیشتری برای تمام دریانوردان اعم از خانم‌ها و آقایان نیاز داریم. برای خانم‌های دریانورد خوشبختانه هر سال وضعیت بهتر می‌شود و شرکت‌های بسیاری هستند که ملوان و افسر خانم استخدام می‌کنند. من هم وقتی یک سال آخر کارآموزی افسری خود را پشت سر بگذارم، می‌توانم در آزمون کاپیتانی شرکت کنم. امیدوارم شما هم بعد از ورود به این حرفه با تکیه برتلاش و پشتکار بتوانید جایگاه حقیقی خود را پیدا کنید.


منبع: خراسان

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.