زنگنه: مهمترین کار وزیر جدید، برگشتن به بازارهای جهانی است

زنگنه: مهمترین کار وزیر جدید، برگشتن به بازارهای جهانی است

بازگشت به بازارهای جهانی نفت کار سختی نیست. هرچند که فشار زیادی بر وزارت نفت ایجاد خواهد شد اما این‌گونه نیست که قابل تحمل و ‌گذار نباشد. دلم می‌خواست در دوران خودم این اتفاق بیفتد تا این کار سخت را انجام دهم زیرا تجربه این کار را داشتم.

دنیای قلم -کم‌کم که به پایان دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم، وزیران ضمن آنکه گزارش وزارتخانه‌های خودشان را به رئیس جمهور جدید ارائه می‌کنند از توصیه مشفقانه به وزیر بعدی هم خودداری نمی‌کنند. بویژه آنکه وزیر مربوطه نه تنها در امور خودش مجرب باشد بلکه نگاه جهانی هم داشته باشد. بدون شک در دولت روحانی، بیژن زنگنه یکی از وزیران مجرب و دلسوز کابینه است. 16 سال از 42 سال سکان وزارت نفت در دست او بوده است. توسعه صنعت نفت به طریقی مدیون او است.
 بنابراین می‌داند که چگونه می‌توان از نفت هم استفاده اقتصادی کرد و هم استفاده سیاسی. بی‌جهت نبود که در نشست اخیر اوپک، اعضای بزرگ این نهاد و نیز دبیر کل آن از او قدردانی به عمل آوردند.
حال زنگنه در مصاحبه اخیر خود که با دو خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و شانا انجام داده پیشنهاد داده که وزیر بعدی هدف اولیه خود را بازگرداندن ایران به بازارهای جهانی و افزایش تولید نفت به 6 میلیون بشکه در روز قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه در ۴۳ سال گذشته افرادی در داخل و دشمنانی در خارج اجازه ندادند تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه در روز برسد، گفت: ما به راحتی می‌توانیم روزانه ۶ میلیون بشکه تولید نفت داشته باشیم که به معنای ۲ هزار میلیارد دلار درآمد جدید برای کشور است.
بیژن زنگنه در پاسخ به این سؤال که ایران در تلاش است تا با رفع تحریم‌ها صادرات نفت خود را افزایش داده و به بازارهای انرژی جهان بازگردد، چه توصیه‌ای در این زمینه به وزیر نفت دولت سیزدهم می‌کنید؟ گفت: من مدیر سیاسی ارشد کشور هستم و هر تجربه‌ای که در این زمینه دارم با استدلال به دولت آینده ارائه خواهم داد. حتی گزارش این جلسه اوپک و استدلال خودم را به آقای رئیسی می‌دهم. با هر فردی نیز که وزیر شود صادقانه یا به وی یا هر تیمی که آقای رئیسی تعیین کند، همکاری خواهم کرد اما تصمیم با خودشان است که از این تجربیات چگونه استفاده کنند.


بازگشت به بازارهای جهانی


وی اضافه کرد: البته به نظر من، بازگشت به بازارهای جهانی نفت کار سختی نیست. هرچند که فشار زیادی بر وزارت نفت ایجاد خواهد شد اما این‌گونه نیست که قابل تحمل و ‌گذار نباشد. دلم می‌خواست در دوران خودم این اتفاق بیفتد تا این کار سخت را انجام دهم زیرا تجربه این کار را داشتم و می‌دانستم چه مسیری را انتخاب کنم اما باز هم همه اینها را هر کسی که به وزارت نفت بیاید - اگر بخواهند - منتقل خواهم کرد.وی درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی در آینده توصیه کرد: در واقع تا زمانی که زمینه اجتماعی و سیاسی آن آماده نشود هر کاری که انجام دهیم هزینه‌های اجتماعی‌اش آنقدر زیاد است که ارزش ندارد. در حال حاضر اصلاً فضای مناسبی برای تغییر قیمت‌ها نیست و هر کاری که بخواهد انجام شود، باید زمینه‌سازی مناسبی ایجاد شود که چند سال زمان می‌برد. از همین رو تا چند سال آینده هیچ کس نمی‌تواند وارد بحث قیمت‌ها شود.
به گفته وی، مهمترین کار وزیر، برگشتن به بازارهای جهانی است. در بحث داخلی نیز باید مواظب تأمین سوخت مردم مانند بنزین و گازوئیل و بویژه در زمستان تأمین گاز باشد. همچنین در مورد نفت، طرح‌های زیادی اجرا شده که با برداشته شدن تحریم‌ها، تولید نفت در فاصله بسیار کوتاهی به پیش از تحریم‌ها برسد اما بالاخره اینها باید پیگیری شود.
زنگنه در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه دولت آینده در حال چیدن وزرا برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس است، آیا گزینه‌ای برای وزارت نفت به آقای رئیسی پیشنهاد داده‌اید، گفت: نه اصلاً قرار نبوده و نیست و وظیفه‌ای هم ندارم که گزینه‌ای برای وزارت نفت اعلام کنم. همچنین اصلاً اینکار درست هم نیست.
ایشان با آگاهی و تسلط خودشان تصمیم می‌گیرند و از من هر مشورتی بخواهند در خدمتشان هستم اما هیچ پیشنهادی برای هیچ انتصابی نمی‌دهم.
پس از پایان دولت اصلاحات نیز چیزی نگفتم و در دولت نهم و دهم برنامه این بود که هیچ همکاری و مشورتی ندهم، زیرا ایشان را از ابتدا قبول نداشتم.
اما دولت آقای رئیسی هر کمک و مشورتی که بخواهند می‌دهم اما پست و حکمی نمی‌گیرم. این کار را نیز به خاطر ایران انجام می‌دهم زیرا شرایط کشور اکنون فوق‌العاده سخت است هر دولتی که بیاید با شرایط فوق‌العاده سختی رو‌به‌رو است.
برعکس اینکه برخی فکر می‌کنند با کارهای سریع و راه‌حل‌های سریع موفق می‌شوند من فکر می‌کنم راه‌حل سریع وجود ندارد و شرایط خیلی سخت است همه باید کمک کنیم تا فشاری که به مردم می‌آید تا حد امکان کم شود.

 

منبع: ایران

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.