دنیای قلم -در روزهای پایانی دولت سیزدهم همچنان موضوع گشت ارشاد و حجاب از این دولت مورد پرسش قرار میگیرد، از زنجیززنی دختران بدون حجاب در هیات عزاداری حسینی گرفته تا موضوع حجاببانها در متروی تهران.
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییسجمهور در دولت سیزدهم معتقد است اگر در اصل نه اما در نوع برخورد با زنان بدون حجاب دولتها مختلف میتوانند تفاوت داشته باشند، لذا اینکه چه کسی وزیر کشور باشد موثر است.
او در گفتوگو با دیدهبان ایران به سوالاتی از این دست پاسخ داده است که بخشی از آن در ادامه آمده است.
سوال - اخیرا فیلمی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی پر بازدید شده که عدهای از دختران بدون حجاب زنجیززنی میکنند، نظرتان چیست؟ ظاهرا طبق نقشه و برنامه بود، باید در هر محیطی حرمت آنجا را نگه داشت، هنجار باید در محیطهای مختلف حفظ شود.
سوال- خیلیها اعتقاد دارند نوع برخورد گشت ارشاد با مساله حجاب و بیحجابی، بستگی به دولتی دارد که رأس کار هست؛ یعنی مثلا در دولت آقای خاتمی به یک شیوه برخورد میشود و در دولت آقای احمدینژاد به شیوهای دیگر؛ شما به این مساله اعتقاد دارید؟ به هر حال موثر است. چون وزیر کشور و زیرمجموعهاش هستند که میتوانند درباره نوع روشها تصمیمگیری کنند. یعنی سلوکی را که زیرمجموعه میتواند در این زمینه داشته باشد، با دستور وزیر کشور مشخص میشود.
سوال- یعنی با دستور وزیر کشور در هر دولتی، نوع برخورد متفاوت میشود؟ به هر حال موثر است چه کسی وزیر کشور باشد، ممکن است در کل مساله تاثیرگذار نباشد، ولی در نوع برخورد موثر است.
سوال - یکی از مسائلی که در دولت سیزدهم مطرح بود، بحث حجاببان در متروها بود. وزیر محترم کشور همیشه اذعان میداشت که ما حجاببان نداریم، ولی ما بعضا مشاهده کردهایم که تعداد زیادی از خانمها در مترو تذکر حجاب میدهند، آیا چنین چیزی وجود دارد یا نه؟ تا جایی که من میدانم، به ما گفتند نیروهای مردمی هستند که چنین برنامههایی را اداره میکنند. خیلی از نیروهای مردمی در بخشهای مختلف، در پارکها و در محیطهای مختلف هستند.
سوال - پس چرا نوع پوشش آنها یکسان است و آدم احساس میکند که هماهنگشده هستند؟ این را باید از وزارت کشور بپرسید. البته ما را در جلسات حجاب وزارت کشور دعوتمان هم نمیکردند و بیشتر آقایان برای خانمها تصمیم میگرفتند و معمولا کارگروه مربوطه هیچ عضو خانمی هم نداشت. در آنجا ما چند بار هم اعتراض کردیم و شنیدم یکی دو بار در این جلسات، دست آخر خانمها را هم دعوت کردند.
سوال - آیا خانمهایی که در مترو تذکر حجاب میدهند، میتوانند مانع ورود خانمهای بدحجاب و بیحجاب به متروها شوند؟ احتمالا میتوانند و لابد مجوز دارند که این کار را انجام میدهند. بله احتمالا مجوز گرفتهاند.
سوال - شما یک جمله دارید که گفتید برابری ظلم به زنان است، نظرتان در این باره چیست؟ ما به عدالت معتقد هستیم، به دلیل شرایط ویژهای که زنان دارند، هم از نظر جسمی و هم از نظر مسئولیتهای متنوعی که دارند برابری میتواند ظلم باشد، این برابری یک بار بیشتر روی دوش زنان و تحمیل مردگونه بودن به زنان است.
سوال - به نظر شما چرا بعد از اتفاقاتی که در پاییز ۱۴۰۱ رخ داد، هیچ کسی از نیروهای انتظامی استعفا نداد؟ این را باید از وزارت کشور بپرسید، ولی من فکر میکنم نیروی انتظامی در آن روزها خیلی مظلوم واقع شد. خیلی از نیروهای انتظامی شهید شدند، خیلیهایشان مجروح شدند و خیلیهایشان بدون اسلحه در میدان بودند.
سوال - به نظرتان بهتر نمیشد آن اتفاقات را مدیریت کرد؟ حالا شاید میشد، ولی چون من در بطن ماجرا نبودم، نمیتوانم قضاوت کنم.
سوال - چرا دولت لایحه حجاب را به مجلس داد؟ علتش چه بود؟ به هر حال یک لایحه قضایی بود و قوه قضاییه داده بود و دولت هم باید نظراتش را برای مجلس میداد و به مجلس میفرستاد. یعنی ارسال لایحه توسط دولت به مجلس، جزو مراحل قانونی کار بود.
سوال - شما با جرایم نقدی که در آن لایحه آمده است، موافق هستید؟ من اصلا با کل آن لایحه موافق نیستم. من معتقدم که یک تکماده میتوانست خیلی از مسائل را حل کند.
سوال- چرا اعلام نکردید؟ در جلسه هیات دولت اعلام کردم، ولی نیاز نبود که همهجا اعلام کنم. بالاخره هیات دولت صدای واحدی داشت که کار را به نتیجه میرساند.
سوال- شما در جای دیگری گفته بودید که حجاب یک خواست عمومی است. پس چرا یک همهپرسی برگزار نمیکنند بین بانوان که ببینند واقعا این حجاب را میخواهند یا نه؟ به هر حال اگر ما برای همه چیز بخواهیم همهپرسی برگزار کنیم، باید برای بند بند قانون اساسی همهپرسی برگزار کنیم. بالاخره وقتی مردمی به حکومتی رأی دادهاند، آن حکومت یک زیرمجموعهای از جمله قوانین خاص خود را دارد که باید به آن قوانین احترام بگذاریم. سوال - شما در جایی اشاره کردهاید که ما اگر دنبال حجاب برای بانوان هستیم، برای این است که مورد تجاوز قرار نگیرند. این هم دقیقا از آن حرفهایی است که از خودشان درآوردهاند. با خبرنگار نیوزویک صحبت میکردم که مساله حجاب را گفتند، گفتم فلسفه حجاب این است که حریم خانمها حفظ شود و کمتر مورد خشونت قرار بگیرند. به آن خبرنگار گفتم که این تعبیر قرآنی است که میفرماید خانمها حجاب داشته باشند تا به پاکی و عفاف شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند. دقیقا همین مطلب بود، ولی تعبیر دیگری کردند و طور دیگری هم منتشر کردند، ولی من گفتم که حجاب حریمی برای حفظ خانمها است.